کد خبر: 5159
تاریخ انتشار: 11 دی 1395 - 03:07
زنان کرد در کشور سوئد نقش برجسته ای در حوزه ی عمومی این کشور ایفا می کنند و در سال 2016 بسیاری از آنان جایزه های متعددی را در زمینه های کاری خود دریافت کرده اند.

فراتاب- گروه اجتماعی: زنان کرد در کشور سوئد نقش برجسته ای در حوزه ی عمومی این کشور ایفا می کنند و در سال 2016 بسیاری از آنان جایزه های متعددی را در زمینه های کاری خود دریافت کرده اند.
آنگیتا سوانسون فعال سوئدی با اشاره به نادیا مراد و دیگر زنان کردی که با جوایز متعددی که امسال در سوئد کسب کرده اند، شناخته می شوند، گفت: "زنان کرد دارای پتانسیلی هستند که هنگام پیوستن به جوامع اروپایی، آنان را تبدیل به نوآوران و پیشگامانی قوی می کند." وی افزود: "من از توانایی زنان کرد شگفت زده شده ام".

«با توجه به این موضوع که سالانه، مجموعه ای از جوایز به اشخاص و شهروندان برجسته داده می شود که تاثیر عمیقی بر جامعه اروپا به ویژه در سوئد گذاشته اند، شخصیت سال معرفی می شود. در سال ۲۰۱۶ بیش از چهار نفر از زنان کرد به این عنوان ملقب شدند.» این یکی از نتایج مهاجرت کردها به سوئد است. سوانسون تشریح کرده که: "من به عنوان یک سوئدی، مدیون این ملت هستم و به وجود آن ها افتخار می کنم".

امینه کاکاباوه، نماینده ی کرد مجلس سوئد است که امسال توسط مجله ی فوکوس به عنوان «سوئدی سال» انتخاب شد. محبوبیت وی در راستای تلاش پیگیرانه اش برای مقابله با تبعیض نژادی است.

موسسه ی رائول والنبرگ -سازمان حقوق بشری سوئد- برای اهدای جایزه ی سالانه اش، تینا مراد فعال داوطلب کرد را از میان بیش از 120 رقیب برجسته انتخاب کرد. گفتنی است محبوبیت تینا مراد مربوط به فعالیت های داوطلبانه اش در حمایت از پناهندگان است.
دو زن کرد دیگر، سکینه مادون، روزنامه نگار و فعال کرد و سارا محمد، فعال کرد، توسط رادیو ملی سوئد در کنار 48 سوئدی دیگر به عنوان افراد سال انتخاب شده اند. روند انتخاب این افراد بدین گونه است که سالانه 50 سوئدی از طیف های متنوع اجتماعی برای دریافت این جایزه توسط این رادیو معرفی می شوند.
هم چنین نام چندین کرد در میان 100 نفر نامزد افراد تاثیرگذار سال دیده می شود که می توان به دو نفر از آن ها با نام های نیستی استرک و گولان آوچی نویسنده و هنرمند زن کرد و عضو رهبری حزب لیبرال سوئد اشاره کرد. نتیجه ی نهایی هفته ی آخر سال 2016 اعلام خواهد شد.
تاثیر زنان کرد سوئد به فراسوی مرزهای این کشور رفته است. روزنامه نگار و شهروند کرد سوئدی آنجل آکلو، اهل دیاربکر است که جایزه ی مارتین آدلر را در تاریخ 8 دسامبر 2016 در لندن از آن خود کرده است. این جایزه به روزنامه نگاران آزادی اهدا می شود که تحت شرایط دشوار کاری به اعتبار و شهرت کمی دست یافته و نادیده گرفته شده اند.
علاوه بر این، نادیا مراد و لامیا آجی بشار دو زن کرد ایزدی که از حکومت وحشیانه ی داعش جان سالم به در برده اند، سال جاری جایزه ی ساخاروف را برای فعالیت های حقوق بشری شان دریافت کرده اند.
سوانسون توضیح داد که "اقوام و ملیت های اندکی وجود دارند که در یک سال بتوانند عنوان شخصیت تاثیر گذار سال را با این تعداد زیاد به دست آورند". وی گفت: " اگر شما در فهرست سوئدی گوگل جستجو کنید، در نتیجه ی جستجو نام ده ها زن شجاع و فعال [کرد] با ایده ها و پروژه های قابل توجه پیدا خواهید کرد".
زنان کرد در سوئد در حوزه ی عمومی کشور نقش مهمی ایفا می کنند و نسبت به مردان به سیاست علاقه مندی بیشتری نشان می دهند. آنان سمت های برجسته ای را در بخش های دولتی و سیاسی سوئد در اختیار دارند.
بر اساس آخرین نظرسنجی در سوئد، علیرغم کاهش گرایش جوانان به سیاست، افزایش علاقه مندی به این حوزه در میان زنان قابل مشاهده است. زنان کرد، به ویژه متولدین دهه ی 1970، بیشترین توجه و گرایش را به سیاست دارند.
سوانسون گفت: "وجود چهار زن کرد در پارلمان و ده ها زنان کرد در شوراهای منطقه ای و استانی نشان می دهد که زنان کرد فعالانه در سیاست درگیر هستند".
با توجه به گزارش های KYEO (سازمانی کردی در سوئد)، 116 زن کرد در بخش های مختلف دولت سوئد مشغول به کار هستند و 18 نفر از آن ها در پست های بالای رهبری احزاب قرار دارند. هم چنین چهار زن کرد در پارلمان سوئد حضور دارند و 97 نفر دیگر موقعیت های ویژه ای در سازمان های حقوق بشری دارند.
علاوه بر این، 11 روزنامه نگار زن کرد بسیار شناخته شده در سوئد وجود دارد. در این گزارش هم چنین ذکر شده است که 131 شخصیت برجسته زن کرد از طرف نهادهای مختلف سوئدی در طول 10 سال گذشته برای داشتن نقش مؤثر خود در کشور سوئد جوایز متعددی از آن خود کرده اند.

 

منبع: Rudaw.net

بازگردان به فارسی: مانوشاک خانمحمدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار