کد خبر: 4677
تاریخ انتشار: 30 آبان 1395 - 14:39
با حضور نویسندگان و روشنفکران کشورهای منطقه در سلیمانیه آغاز بکار کرد:
بيستمين جشنواره گلاویژ ۳۰ آبان (۲۰ نوامبر) با شعار «عقل آزاد نسل روشنگر»در سالن اجتماعات هتل توار در سلیمانیه، پایتخت فرهنگی اقلیم کردستان، افتتاح شد.

به گزارش فراتاب، بيستمين جشنواره گلاویژ ۳۰ آبان (۲۰ نوامبر) با شعار «عقل آزاد نسل روشنگر»در سالن اجتماعات هتل توار در سلیمانیه، پایتخت فرهنگی اقلیم کردستان، افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه، با سخنرانی دكتر نوزاد احمد مدیر کانون روشنفکری گلاویژ و سپس سخنرانی معاون نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان، قباد طالبانی و سخنرانی مدیر مسئول جشنوارە گلاویژ ملا بختیار آغاز شد. ملا بختیار از این جشنواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رخدادهای فرهنگی اقلیم کردستان یاد کرد و تداوم بيست ساله‌ جشنواره را، نشانه کارکرد و اهمیت آن دانست. 

از نکات قابل توجه افتتاحیه اجرای برنامه به زبان های مختلف از جمله فارسی جهت خوشامد گفتن به مهمانان کشورهای مختلف بود در همین راستا شوكا حسینی شاعر فارس‌زبانی بود که در مراسم افتتاحیه شعر خود را خواند.

این جشنواره که هر ساله و از سوی بنیاد ادبی و فرهنگی "گلاویژ" در شهر سلیمانیه کردستان عراق برگزار می‌شود، امسال هم 4 روز ادامه می‌یابد و قرار است در این مدت آثار ادبی ارسالی از گوشه و کنار جهان ارائه شود و در پایان هم به برترین شاعران، داستان‌نویسان و متقدین ادبی اول تا سوم جوایزی اهدا خواهد شد.

جشنواره گلاویژ در روز سوم به شاعران، نویسندگان و پژوهشگران ایرانی اختصاص دارد. مشیت علایی، دكتر فرزان سجودی، اصغر نوری، سارا سالار، قاسم كشكولي، سابير هاكا از جمله میهمانان فارسی‌زبان این جشنواره هستند.

پانل روز سوم به شرح زیر است:

روز سوم 23 آبان ماه ساعت 9 صبح

پانل: شعر و ادبیات فارسي
مدیر پانل: مریوان حلبچەای
مشیت علایی: رابطەی نظریە و نقد
د. فرزاد سجودی :نقش ترجمە در ارتباطات بین فرهنگی
اصغر نوری : تئاتر چیزی جز فرم نیست
سارا سالار: وقتی از نگاە فرا جنسیتی حرف می زنیم ،ازچی حرف می زنیم؟
قاسم کشکولی: اگر ادبیات نبود، بشر از سرما می مرد
بیتا ملکوتی- شعر
سابیر هاکا- شعر
اساتریان ژوریک- شعر
گابریلیان آشوت- شعر

مرکز فرهنگی گلاویژ در سال ۱۹۹۶ در استان سلیمانیه عراق به عنوان یک مرکز فرهنگی مستقل و مختص ادبیات و فرهنگ تاسیس شد. نام «گلاویژ» از اسم مجله‌ای به همین نام که توسط «ابراهیم احمد»، داستان‌نویس مشهور کردزبان، در دهه ۴۰ منتشر می‌شد،‌ گرفته شده است.

 

نظرات
آخرین اخبار