کد خبر: 4464
تاریخ انتشار: 13 آبان 1395 - 13:15
اوباما که همچنان باوجود بحران‌های مختلف در کمپین هیلاری کلینتون از او به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها حمایت می‌کند، روز گذشته اعلام کرد که حتی جمهوری‌خواهان نیز از ترامپ حمایت نمی‌کنند. اما به سرعت ورق برگشت.

به گزارش فراتاب به نقل از روزنامه حمایت: اوباما که همچنان باوجود بحران‌های مختلف در کمپین هیلاری کلینتون از او به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها حمایت می‌کند، روز گذشته اعلام کرد که حتی جمهوری‌خواهان نیز از ترامپ حمایت نمی‌کنند. تنها گذشت چند ساعت از اعلام شدن این موضع کافی بود که پل رایان، رئیس کنگره آمریکا و رهبر جمهوری‌خواهان بدون اینکه نامی از ترامپ ببرد، حمایت خود از این کاندیدای جمهوری‌خواه را اعلام کند.

 پل رایان که پیش‌ازاین بعد از دیدار با ترامپ عنوان کرده بود که از او حمایت می‌کند، در طول دورانی که ترامپ در حال دست‌وپنجه نرم کردن با بحران‌های فساد اخلاقی‌اش بود، حمایت‌های خود از او را به‌شدت کاهش داد. بااین‌حال به نظر می‌رسد با افزایش یافتن نسبی حامیان ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی در یک هفته باقی‌مانده تا زمان برگزاری رأی‌گیری رایان را نیز وادار ساخته است که از نامزد جمهوری‌خواهان حمایت کند. وی در این زمینه گفت: من از مجموعه جمهوری‌خواهان حمایت می‌کنم و تمرکز اصلی من در حال حاضر حفظ اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا است. پل رایان که رهبر جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان امریکا است هیچ اسمی از دونالد ترامپ نبرد اما گفت که از نامزد حزبمان حمایت می‌کنم.

پل رایان پیش‌ازاین انتقادات صریحی از اظهارات و مواضع دونالد ترامپ کرده بود تا جاییکه ماه گذشته گفت که من نمی‌توانم از نامزد جمهوری‌خواهان و کمپین آن‌ها دفاع کنم. این مسئله باعث خشم ترامپ و متحدین وی شد. ترامپ در واکنش به اظهارات رایان خواستار کناره‌گیری وی از ریاست کنوانسیون حزب جمهوری‌خواه شده بود. وی همچنین از عدم‌حمایت مقامات ارشد حزب جمهوری خواهان انتقاد کرد و در حساب توئیتری خود از رایان انتقاد کرد و گفت که بدون حمایت آن‌ها پیش رفتن در این مسیر بسیار دشوار است. حمایت رایان از کمپین جمهوری‌خواهان در شرایطی صورت می‌گیرد که او انتقادات زیادی را نیز به کلینتون وارد ساخته و مستقیماً او را «خیانت‌کار» خوانده است. «پل رایان» اعلام کرد: «هیلاری کلینتون هیچ‌کسی را به‌جز خودش نباید مقصر دانسته و متهم کند. به او برای در اختیار قرار دادن برخی از مهم‌ترین اسرار محرمانه کشورمان اعتماد شد اما او با سوءمدیریت اطلاعات فوق محرمانه، به این اعتماد خیانت کرد».

 

پیشی گرفتن ترامپ از کلینتون در نظرسنجی‌ها

درحالی‌که به نظر می‌رسید هیلاری کلینتون به‌راحتی در انتخابات 18 آبان پیروز شود، مسئله بررسی مجدد پرونده ایمیل‌های کلینتون که از سوی پلیس فدرال آمریکا مطرح شد و همچنین اعتراف یک مجری ارشد «سی‌ان‌ان» مبنی بر تقلب کلینتون دریکی از مناظره‌ها باعث برهم خوردن توازن و تغییراتی در انتخابات شد. نتیجه تازه‌ترین نظرسنجی مشترک «ای بی سی نیوز» و «واشنگتن‌پست» نشان می‌دهد که دونالد ترامپ با اختلاف یک‌درصدی از هیلاری کلینتون پیش افتاده است. این در حالی است که تا روز سه‌شنبه کلینتون در همه نظرسنجی‌ها از رقیب جمهوری‌خواه خود پیش بود. ماجرای فاش شدن ایمیل‌های هیلاری کلینتون و پایین آمدن میزان حمایت‌ها از نامزد دموکرات‌ها ترامپ را واداشته است که موضع تهاجمی‌تری نسبت به کلینتون داشته باشد. او روز گذشته با اشاره به ماجرای وارد شدن «اف بی آی» به بحث ایمیل‌های کلینتون بیان کرد ریاست جمهوری هیلاری کلینتون، فعالیت دولت آمریکا را فلج خواهد کرد چراکه وی سال‌ها با تحقیقات اف بی آی روبرو خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: «اگر نامزد دموکرات در انتخابات سه‌شنبه آینده به پیروزی برسد، کشور با بحران قانون اساسی روبرو خواهد شد و فعالیت‌های دولت فلج می‌شود، چراکه هیلاری کلینتون با تحقیقات مجرمانه از سوی اف‌بی‌آی مواجه می‌شود.» ترامپ یادآور شد: «اگر کلینتون انتخاب شود، بحران بی‌سابقه‌ای به وجود خواهد آمد و فعالیت دولت متوقف خواهد شد.» ترامپ هشدار داد: «کلینتون احتمالاً با سال‌ها تحقیقات از سوی اف بی آی روبرو خواهد شد و درنهایت با محاکمه و تعقیب قانونی مواجه می‌شود.» ترامپ در سخنرانی دیگری در جمع هواداران خود در ویسکانسین خطاب به هواداران هیلاری کلینتون در چند ایالت که به‌صورت زودهنگام در انتخابات شرکت کرده‌اند گفت که آراء خود را پس بگیرند، دوباره ثبت‌نام کنند و به وی رأی بدهند. طبق قوانین آمریکا، بعضی از ایالت‌های آمریکا ازجمله ویسکانسین، مینه سوتا، میشیگان پنسیلوانیا افرادی که رأی خود را به داخل صندوق انداخته‌اند در صورت تغییر نظرشان می‌توانند رأی خود را پس بگیرند و دوباره در انتخابات شرکت کنند. پایگاه خبری هیل نوشت؛ با توجه به بیانیه اخیر پلیس فدرال آمریکا درباره بررسی مجدد پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون، کمپین دونالد ترامپ معتقد است که بعضی از حامیان وی نظرشان را تغییر داده و می‌خواهند رأی خود را تغییر دهند. ترامپ در میتینگ انتخاباتی خود در «ایو کلایر» در ویسکانسین گفت: این یک پیام برای همه طرفداران هیلاری کلینتون است که در انتخابات زودهنگام به وی رأی داده والان پشیمان هستند. اگر فکر می‌کنید که اشتباه رأی داده‌اید رأی خود را پس بگیرید و به من رأی بدهید

شرکت 26 میلیون نفر در انتخابات آمریکا

یک شبکه تلویزیونی آمریکا گزارش داد که یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حدود 26 میلیون نفر در انتخابات زودهنگام شرکت کردند که نسبت به سال 2012 افزایش 2 برابری را نشان می‌دهد. شبکه «ان‌بی‌سی» گزارش داد که تحلیل نتایج آماری انتخابات نشان می‌دهد که یک هفته مانده به‌روز اصلی انتخابات، تاکنون 26 میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده‌اند که نسبت به سال 2012 دو برابر بیشتر شرکت کرده‌اند. براساس این گزارش، تا روز 30 اکتبر سال 2012 یعنی یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که رقابت میان باراک اوباما و میت رامنی بود حدود 13.5 میلیون نفر در انتخابات زودهنگام شرکت کرده بودند. هدف از قانون «رأی زودهنگام» افزایش مشارکت رأی‌دهندگان و جلوگیری از ازدحام در مراکز رأی‌گیری در روز انتخابات است. براساس این قانون افرادی که می‌توانند زودتر از موعد رأی خود را ثبت کنند معمولاً شامل کسانی است که ممکن است در روز انتخابات خارج از حوزه انتخاباتی خود باشند، کارکنان حوزه رأی‌گیری، کارکنان کمپین‌های انتخاباتی و کسانی که برنامه‌های غیرقابل تغییری برای روز انتخابات دارند. این قانون در هرکدام از ایالت‌های آمریکا نحوه اجرای متفاوتی دارد و تاریخ برگزاری آن در برخی از ایالات به پنجاه روز پیش از انتخابات اصلی نیز می‌رسد.

 

نظرات
آخرین اخبار