کد خبر: 4365
تاریخ انتشار: 4 آبان 1395 - 19:18
گزارش اختصاصی فراتاب از هشتمین روز عملیات آزادسازی موصل
در شرایطی عملیات آزادسازی موصل وارد هشتمین روز خود شد که نیروهای عراقی توانسته‌اند بیش از 70 درصد مناطق شرقی موصل را از دست تروریست‌ها خارج کنند. همزمان بار دیگر تنش میان آنکارا و نیروهای کُرد عراقی روبه افزایش گذاشته است.

فراتاب-گروه بین الملل-منصور برتی: در حالی که گروه تروریستی داعش می‌کوشد برای جلوگیری از ورود نیروهای نیروهای عراقی به شهر موصل جنگ را از بیرون این شهر اداره کند، نیروهای عراقی توانسته‌اند بیش از 70 درصد مناطق شرقی موصل را از دست تروریست‌ها خارج کنند. همزمان بار دیگر تنش میان آنکارا و نیروهای کُرد عراقی روبه افزایش گذاشته است. این در حالی است که نیروهای مردمی عراق اعلام کردند در طول 8 روز عملیات موصل بیش از 770 تروریست داعشی کشته شده اند.

شبکه تلویزیونی العالم دیروز اعلام کرد نیروهای عراقی منطقه کرملیس در مجاورت شهرستان الحمدانیه در جنوب شرق موصل را به طور کامل به محاصره خود درآوردند و بخش‌هایی از این نیروها ورود به این منطقه را آغاز کرده‌اند. شبکه تلویزیونی العراقیه نیزگزارش داد: فرماندهی دوم عملیات در سازمان مبارزه با تروریسم عراق روستاهای «خزنه»، «خزنه تبه» و «طهراوه» را در شرق موصل آزاد کردند. این شبکه همچنین اعلام کرد فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم عراق گفت بیش از هفتاد در صد از مناطق شرق موصل آزاد شده است. در این گزارش همچنین آمده است: نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عراق به روستای خزنه واقع در پنج کیلومتر شرق مرکز موصل یورش بردند و این روستا به تصرف نیروهای عراقی درآمده است.

 

تداوم مداخله آنکارا
دیروز همچنین «بن‌علی ایلدریم»، نخست وزیر ترکیه در اظهارنظر عجیبی اعلام کرد: «ارتش ترکیه به حمایت توپخانه‌ای از نیروهای پیشمرگ در بعشیقه پرداخته و با تانک و موشک‌های هاوتزر به کمک آن‌ها خواهد رفت. وی همچنین افزود از نیروهای پیشمرگه درخواستی برای کمک به دست ما رسیده است.» آنکارا می‌گوید، حدود ۷۰۰ سرباز ترکیه‌ای نیروهای عراقی را در پایگاه بعشیقه برای جنگ با داعش آموزش داده‌اند. این در حالی است که «یحیی رسول»، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز به طور کامل هر گونه مشارکت ترکیه در عملیات موصل را تکذیب کرد. «غیاث السورچی» از فرماندهان پیشمرگه در محور بعشیقه نیز دیروز در گفت وگو با خبرگزاری المعلومه، گفت: «بر خلاف ادعای دولت ترکیه، پیشمرگه به هیچ وجه هیچ زمانی خواستار کمک نیروهای ترکیه برای هدف قرار دادن داعش در منطقه بعشیقه نشده‌اند.» او افزود: «روز گذشته توپخانه ترکیه 10 گلوله توپ را شلیک کرد ولی بر خلاف ادعای آن‌ها هیچ تلفات جانی در میان نیروهای داعش نداشته است و بنابراین ترکیه سعی دارد تلاش نیروهای عراقی را به نام خود ثبت کند.» در همین راستا ابومهدی مهندس،‌ معاون فرمانده نیروهای حشد الشعبی نیز تصریح کرده است: «نیروهای ترکیه از نظر ما نیروهای اشغال‌گر هستند و با آن‌ها همانند داعش برخورد خواهیم کرد.» در حالی که «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق در نشست با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در بغداد پیشنهاد کمک ترکیه در زمینه مشارکت در عملیات موصل را رد کرد اما این اظهارات نخست وزیر ترکیه گویی نادیده گرفتن مخالفت عراق است. آنکارا قصد دارد با استفاده از حضور غیر قانونی نیروهای نظامی خود در عراق، خود را از عوامل پیروزی بر داعش در موصل نشان دهد و به این ترتیب نفوذ خود را در این کشور افزایش دهد.

پیشروی کردها در بعشیقه
در میان این اخبار نیروهای کرد پیشروی‌هایی در اطراف بعشیقه داشته و اعلام کردند که هشت روستا در اطراف بعشیقه را به طور کامل محاصره کردند. فرماندهی نیروهای پیشمرگ در محور بعشیقه اعلام کرد که نیروها به حومه شمال شرق مرکز موصل رسیده‌اند. نیروهای پیشمرگ در بیانیه‌ای اعلام کردند که منطقه‌ای که حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع است کاملاً تحت محاصره آن‌هاست و تنها کمتر از ۹ کیلومتر از اطراف موصل فاصله دارند. در این بیانیه آمده است که هشت خودروی بمب گذاری شده داعش نابود شده که سه مورد آن توسط ائتلاف ضد داعش منهدم شده و ده‌ها داعشی نیز کشته شده‌اند.

تشکیل کمیته تحقیقات درباره حمله هوایی به داقوق
دیروز همچنین العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق طی بیانیه‌ای دستور تشکیل کمیته‌های تحقیقاتی را برای بررسی ابعاد مختلف حمله هوایی که روز جمعه به یک مجلس عزاداری در شهرستان داقوق (واقع در جنوب استان کرکوک) انجام شد صادر کرد. طبق این بیانیه در حال حاضر تحقیقات از همه طرف‌های مسئول ادامه دارد و نتایج آن بلافاصله پس از اتمام اعلام خواهد شد. همزمان ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا انجام حمله‌ای هوایی علیه مجلس عزاداری در داقوق را تکذیب کرد. پیش‌تر مسکو ائتلاف ضد داعش را عامل کشتار تعدادی زن در مجلس عزاداری داقوق دانست و اعلام کرد این جنایت در حد جنایت جنگی است.


هلاکت 772 تروریست در 8 روز
با گذشت هشت روز از آغاز عملیات موصل، نیروهای عراقی طبق گفته ناظران و مقامات عراقی جلوتر از برنامه از پیش طراحی شده قرار دارند. «ابو مهدی مهندس»، معاون رئیس و فرمانده هیات در مصاحبه با روسیا الیوم گفت که نیروهای بسیج مردمی در آمادگی کامل برای مشارکت در آزادسازی موصل هستند و مأموریت آن‌ها پشتیبانی نیروهای ارتش عراق و پلیس فدرال در پیشروی به سمت منطقه تلعفر در غرب موصل است. بخش رسانه‌ای الحشد الشعبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در طول هشت روز گذشته در عملیات «قادمون یا نینوی» 772 تروریست کشته و 23 نفر هم اسیر شده‌اند. این بیانیه می‌افزاید: 127 خودروی بمب‌گذاری شده و 27 خمپاره‌انداز منهدم و 397 مین نیز خنثی شده‌اند.

 

تحولات مناطق دیگر
با ورود استحکامات و تجهیزات نظامی به شهرستان الرطبه فرماندهی عملیات مشترک در استان الانبار اعلام کرد، کنترل این شهرستان را مجدداً به دست گرفته است، همزمان تدابیر امنیتی شدیدی در شهرستان عامریه فلوجه، شهرهای هیت و کبیسه به منظور ممانعت از حمله احتمالی داعش نظیر حمله کرکوک و الرطبه اتخاذ شد. فرماندهی عملیات مشترک عراق در استان الانبار در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که کنترل کامل شهرستان الرطبه واقع در غرب عراق پس از ورود استحکامات نظامی در دست نیروهای ماست. این فرماندهی افزود: نیروهای ما موفق شدند طرح داعش برای تصرف شهرستان الرطبه را ناکام گذاشته و دشمن را هدف قرار داده و کنترل اوضاع را به دست بگیرند. طبق این بیانیه، گروهک‌های وابسته به داعش پس از ساعت پنج صبح روز یکشنبه دست به حملات تروریستی علیه مرکز فرمانداری و مناطق نزدیک به آن در شهرستان الرطبه زدند؛ اما ۱۲ خودروی زرهی آن‌ها منهدم و تمامی تروریست‌های داخل آن کشته شدند و همچنین پنج خودروی زرهی دیگر داعش با تمامی تجهیزات مصادره شد. مسیر ارتباطی به سمت الرطبه نیز تحت کنترل نیروهای ما درآمد.

 

بازنشر مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است. 

نظرات
آخرین اخبار