کد خبر: 4021
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1395 - 00:23
پروفسور رابرت اولسن
پروفسور رابرت اولسن در گفت و گویی اختصاصی با فراتاب پیش بینی کرد با توجه به تحولات شمال سوریه، کُردهای این کشور روزهای سخت تری در پیش رو خواهند داشت

فراتاب گروه بین الملل: پروفسور رابرت اولسن از اساتید مشهور تاریخ و علوم سیاسی خاورمیانه در دانشگاه کنتاکی ایالات متحده آمریکا است از وی آثار چندی تا کنون منتشر شده است 10 کتابش در مورد مسائل خاورمیانه از بقیه آثارش مشهورتر هستند همچنین وی یکی از پژوهشگران برجسته کُردپژوه به شمار می رود. طی روزهای اخیر با توجه به تحولات مربوط به کُردها در شمال سوریه و درگیری هایشان با کُردها مقاله ای در همین خصوص منتشر کرد امری که تبدیل به بهانه ای شد تا هاشم کرمی از اعضای شورای تحریریه فراتاب و استاد علوم سیاسی در دانشگاه گرمیان با وی به گفت و گویی جهت بررسی اوضاع فعلی کردها و سیاست های ترکیه بپردازد. مشروح این گفت و گو در ادامه خواهد آمد:  

 

فراتاب - جناب پروفسور اولسن، حدود ده روز پیش مقاله ای از شما با عنوان «جرابلس: تشدید مجدد جنگ بین ترکیه و کردها» منتشر شد. حال پس از ده روز شاهد گسترش عملیات های نظامی ترکیه، و ورود نیروهای نظامی به منطقه الراعی هستیم. مایلیم تحلیل شما را از رویدادهای اخیر بدانیم. آیا فکر می کنید ایجاد منطقه ای آزاد مابین جرابلس و الراعی، رضایت ترکیه را جلب خواهد کرد یا خیر؟

پروفسور اولسن: هاشم عزیز، باید بگویم که خیر، ایجاد منطقه ای آزاد مابین جرابلس و الراعی موجب رضایت ترکیه نخواهد شد. ترکیه و نیروهای جهادی و ضداسد به زودی برای الحاق مناطق بین جزیره و کوبانی که تحت کنترل ی.پ.گ (حزب اتحاد دموکراتیک) است، اقدامات جدیدی خواهند کرد.  

 ایالات متحده نخواهد توانست ترکیه را به هیچ کاری وادار کند که تمایلی به انجامش ندارد از جمله این کارها صلح و دوستی با کُردهای سوری است.

فراتاب - چرا ترکیه فقط از شرق رود فرات به عنوان خط قرمز خود نام می برد؟ آیا این بدان معناست که ترکیه بطور غیرمستقیم ایجاد اداره ای کردی را در مناطق غربی رود فرات پذیرفته است؟

پروفسور اولسن: البته که نه، ترکیه و نیروهایی که از آنها پشتیبانی می کند، بالاخره در جایی به دیگر مناطق تحت کنترل ی.پ.گ حمله خواهند کرد و مرادش از شرق رود فرات، تنها تاکیدی برای زمان فعلی و جلوگیری از قدرت گیری بیشتر کُردهاست.

 

فرتاب - آیا فکر می کنید رئیس جمهوری آتی ایالات متحده به منظور تقویت ائتلاف جنگ علیه داعش، برای ایجاد صلح بین ترکیه و نیروهای کرد سوری تلاش خواهد کرد؟

اولسن: قبل از هر چیز باید این را متذکر شوم که ایالات متحده نخواهد توانست ترکیه را به هیچ کاری وادار کند که تمایلی به انجامش ندارد از جمله این کارها صلح و دوستی با کُردهای سوری است. جنگ علیه داعش نیز شاید برای ایالات متحده مهم باشد اما برایش در اولویت نیست و ایالات متحده باید به دلایل بسیار زیاد ژئوپلتیکی که ورای سوریه هستند، از ترکیه حمایت و پشتیبانی کند و این به معنی در اولویت قرار داشتن ترکیه در قیاس با کُردها برای واشنگتن است.

 

فراتاب - به عنوان یک متخصص تاریخ و سیاست خاورمیانه، فکر می کنید که کدامیک از کاندیداهای ریاست جمهوری ایالات متحده قادر به حل بحران سوریه خواهند بود؟ چرا؟ سیاست وی چه خواهد بود؟

پروفسور اولسن: واضح است که نه دونالد ترامپ و نه هیلاری کلینتون، تغییر بسیار زیادی در خط مشی ایالات متحده در سوریه انجام نخواهند داد. سرنوشت کردها در سوریه، ترکیه و عراق بیشتر در دستان ایران و ترکیه است و برای نیل به هدف، ترکیه و ایران هر زمان که بتوانند برای مهار، بازدارندگی، تحدید یا حتی جنگ با جنبش های ملی گرای کردی، همکاری نزدیکی با همدیگر خواهند داشت. از سوی دیگر کردها اکنون با چالش هایی بسیار بزرگی مواجه هستند. به همین خاطر، حکومت منطقه ای کردستان قویاً از آنکارا حمایت می کند. کمک کمی هم از حزب دموکرات کردستان (KDP) به واحدهای مدافع مردم (YPG) می رسد. بنابراین، واقعاً، آینده ای روشن برای کُردها متصور نیستم و باید تاکید کنم روزهای سختی در انتظار کردهای سوری است.

 

 

گفت و گو از هاشم کرمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار