کد خبر: 2790
تاریخ انتشار: 21 تیر 1395 - 21:55
در پی نبرد کردها و اعراب در عراق و سوریه روی داده است:
داعش منطقه ای به وسعت کشور ایرلند معادل یک چهارم قلمرو اش را در نبرد با نیروهای مخالفش در 18 ماه اخیر در سوریه و عراق از دست داد.

فراتاب – گروه بین الملل: IHS در گزارشی در روز یک شنبه گفت: داعش منطقه ای به وسعت کشور ایرلند معادل یک چهارم قلمرو اش را در نبرد با نیروهای مخالفش در 18 ماه اخیر در سوریه و عراق از دست داد. این امر احتمالا به تقویت حملات این گروه به مناطق شهری در ماه های آینده خواهد انجامید.

منطقه تحت کنترل این گروه سنی افراطی از 90800 کیلومتر مربع(35000 مایل مربع) در ژانویه 2015 درست 6 ماه پس از اعلام خلافت در سوریه و عراق به 68300 کیلومتر مربع (26370 مایل مربع) کاهش یافته است. این امر منجر شده تا این گروه به حملاتی به اهداف شهری در خاورمیانه و اروپا دست بزند. این احتمال نیز وجودارد که در آینده به این دست از حملات شدت ببخشد. خلافت دولت اسلامی به دلیل کم شدن فضای جغرافیای خود و آشکار شدن شکست پروژه حکومت، اقدامات تروریستی خود را باز هم در الویت قرار داده است. بازپس گیری فلوجه توسط ارتش عراق و محدود شدن داعش به غرب بغداد در ماه گذشته منجر به خشونت  و بمبگذاریهایی شد که هدفش مسلمانان شیعه بودند. هفته گذشته نزدیک به 300 تن زمانی که عامل انتحاری داعش در یک مرکز خرید پر ازدحام در بغداد، عملیات انتحاری انجام داد کشته شدند. این حمله بدترین و پرتلفات ترین حمله از چنین نوع حملاتی توسط این گروه محسوب می شود.

داعش کنترل شهر رمادی را در پایان سال گذشته از دست داد؛ دژ نظامی کلیدی ای برای این گروه که بخش بزرگی از عراق را شامل می شد. ارتش در حال حاضر در صدد بازپس گیری موصل بزرگترین شهر شمال عراق و پایتخت دوفاکتوی داعش است. در سوریه نظامیان داعشی در سال اخیر عرصه را به کشور روسیه و نیروهای پشتیبانی ایرانی حامی رییس جمهور بشار اسد و نیروهای پشتیبانی امریکایی حامی نیروهای دموکراتیک سوریه SDF واگذار کردند. SDF در سوریه، شهر شدادی را که محور لجستیکی داعش بود، تسخیر کرده و در مارس گذشته با حمایت حملات هوایی روسیه شهر باستانی سوریه یعنی پالمیرا و مناطق اطرافش را از دست داعش خارج کرد. پیشرفت SDF درگرو باز پس گیری پایتخت دوفاکتو ی داعش در مناطق شمالی سوریه یعنی رقه است.

کلمب استراک تحلیل گر ارشدIHS گفت: متاسفانه باید در انتظار روند رو به افزایش حملات با تلفات زیاد و خرابکاری در تسهیلات و زیر ساختهای اقتصادی در عراق و سوریه و حتی در میدانی دورتر، در اروپا باشیم.

منبع رویترز

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار