کد خبر: 2465
تاریخ انتشار: 6 تیر 1395 - 10:01
تک نگاریهایی از سرزمین آفتاب تابان (6)
مرکز اسلامی کیوتو فقط دو نوع خرما داشت، ایرانی و سعودی! کنار هم در یک قفسه! (همانطور که در عکس پیداست)، یک اوپک کوچک!! عربستان با خرمای بیشتر و ایران با فقط دو بسته خرما!

فراتاب / فراسفر – عاطفه باغیشاد: شنیدن خبرهای مربوط به رقابت های منطقه ای ایران و عربستان در ابعاد و حوزه های گوناگون جزو اخباری است که هرچند مهم ولی بعضا کسالت بار به  بخشی از روزمره ما تبدیل شده است. یکی از حوزه های مهم رقابتی بین دو کشور مربوط به بخش انرژی است که  در طول چند سال گذشته و به ویژه در اوج تحریم های نفتی علیه ایران به تنش و خصومت جدی طرفین منجر شده است. ظرفیت بالای تولید نفت عربستان و سیاست افزایش تولید و کاهش قیمت در مقابل ایران با ظرفیت تولید پایین و باالطبع فروش کمتر در روزهای خاکستری تحریم با جمعیت بیش از سه برابر جمعیت عربستان به یکی از موضوعات جدی و داغ مورد بحث در اجلاس های مختلف اوپک تبدیل شده بود!

 اما گذشته از بحث و رقابت های سیاسی و اقتصادی بین دو طرف در سطح منطقه که خارج از مقال فراسفر است، آنچه باعث نوشتن از ایران و عربستان شد صحنه طنزآلود و جالبی بود که اینجا در ژاپن و هزاران فرسنگ دورتر از خاورمیانه شاهدش بودم، وقتی که گذرم برای خرید خرما به مرکز اسلامی شهر افتاد! از فروشنده سراغ قفسه خرما را گرفتم، قفسه ای که خلاصه ای بی کلام بود از رقابت دو کشور- در حال حاضر- متخاصم!

 مرکز اسلامی فقط دو نوع خرما داشت، ایرانی و سعودی! کنار هم در یک قفسه! (همانطور که در عکس پیداست)، یک اوپک کوچک!! عربستان با خرمای بیشتر و ایران با فقط دو بسته خرما! و نکته جالب تر قیمت خرما بود، قیمت پایه خرما 650 ین (6 دلار) است اما همانطور که تصویر گویاست خرماهای عربستان شامل تخفیف خوبی شده اند، آنهم نه در شرایط رکود بازار، بلکه در اوج مصرف خود در ماه رمضان، ماهی که روزانه ده ها مسلمان برای نماز و افطار به مرکز اسلامی می روند و به گفته فروشندگان جنسی در قفسه باقی نمیماند!

 هرچند شاید فراتر از نگاه سرشار از توهم توطعه به همسایه بدخواه، علل منطقی و انسانی ای موجب تخفیف خرما در اوج مصرف بوده، مثل احترام به مسلمانان روزه دار به شکل پرداخت پول کمتر! هرچند مسلما این احترام شامل حال من نمی شد و بعد ازکمی شوخی سیاسی با فروشنده و تذکر اینکه ما با هم در قطع رابطه به سر می بریم و شاید بهتر باشد قفسه های خرمایمان هم فاصله ایمنی را رعایت کنند، به یک بسته خرمای اصل وطنی اکتفا کردم!

نظرات
آخرین اخبار