کد خبر: 2013
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1395 - 09:08
بررسی مطبوعات بین المللی و انگلیسی زبان در دوشنبه 16 می

فراتاب - ارشاد رشیدی رستمی: امروز اکثر رسانه های خبری جهانی به موضوع کشته شدن رهبر طالبان در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا پرداختند. ایندیپندنت با تیتر «رهبر طالبان (ملا اختر منصور) با حمله آمریکا کشته شد» و در همین زمینه گزارش تحلیلی در مورد چگونه گی کشته شدن ملا اختر به و سیله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در مرز پاکستان و افغانستان ارائه داده است، در این خبر به مسئله افزایش حملات تروریستی گروه طلبان و گسترش دامنه فعالیت های آنان در چندین ولایت در افغانستان طی رهبری وی پرداخته شده است و نیز با نگاهی خوشبینانه به استناد سخنان عبدالله عبدالله رئیس هیئت اجرایی دولت افغانستان، ملا اختر را به عنوان عامل اصلی سد راه روند صلح دولت افغانستان با طالبان عنوان می کند که با مرگ وی شرایط برای صلح مهیاتر خواهد شود.

اما روزنامه گاردین با انتخاب تیتر«کشتن ملا اختر منصور احتمالا پاکستان را خشمگین خواهد کرد» به مسئله اختلافات و اعتراضات پاکستان در مورد تشدید عملیات های هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی اشاره می کند. همچنین رویترز تیتر نخست خود را «دولت پاکستان حملات هواپیماهای بدون سرنشین در خاکش را نقض حاکمیت ملی می داند» انتخاب کرده است و خبرگزاری بلومبرگ نیز با نگاهی بدبینانه تیتر زده است: «فاصله افتادن در روند صلح در افغانستان بعد از این حمله آمریکا به رئیس طالبان»  و به این مسئله پرداخته اند.

بلومبرگ در همین زمینه نوشته است: «مرگ ملا اختر منصور می تواند نقطه پایانی بر رهبری نسبتا یکپارچه و متمرکز  22ساله گروه طالبان باشد. با توجه به بحران جانشینی رهبری طالبان که بعد از مرگ ملاعمر به نزاع داخلی بین رهبران این گروه تا زمان تثبیت قدرت ملا اختر ادامه داشت بعد کشته شدن وی مجددا این اختلاف ها سرباز زند. در کوتاه مدت امکان دارد دامنه فعالیت های طالبان جهت تلافی و نیز بعد خبری آن گسترش یابد اما در بلند می توان شاهد افول قدرت این گروه بود که شرایط بهتری را برای پیشبرد روند صلح با خود طالبان یا گروه های از هم گسیخته آن بوجود خواهد آورد.»

مسئله سقوط هواپیمای مصری موضع دیگر مورد توجه در این رسانه ها می باشد. خبرگزاری فرانسه «تحقیقات برای یافتن سرنخ های از علت سقوط هواپیمای مصری» با اشاره به تلاش های مصر در جهت یافتن جعبه سیاه ایرباس A320 به گمانه زنی ها در مورد علت این سقوط می پردازد. نیویورک تایمز نیز با تیتر«اطلاعات بدست آمده نشانگر از دست رفتن سریع کنترل هواپیماست» به احتمال تروریستی بودن این سقوط می پردازد.

در صورت تروریستی بودن این حادثه، دولت فرانسه شرایط سختی در پیش خواهد داشت زیرا در وضعیتی که در فرانسه حالت فوق العاده امنیتی اعلام شده همچنان تروریست ها توانایی انجام عملیات را حتی در امنیتی ترین مکان (بازرسی های فرودگاه و پروازها) دارند. مصر نیز در شرایطی که خود را برای دوران بعد از بحران (انقلاب و اعتراضات گسترده چندسال اخیر) در پی برنامه ریزی  برای صنعت توریسم به عنوان یکی از منابع اساسی درآمدی دولت آماده می ساخت. مجددا باید زمان بیشتری منتظر باشد تا احساس امنیت نسبی  در ذهن توریستها در مورد این کشور به وجود آید.

نظرات
آخرین اخبار