کد خبر: 11932
تاریخ انتشار: 27 آذر 1400 - 18:01
گفت‌وگوی اختصاصی فراتاب با یکی از شاهدان عینی

 

فراتاب – اردشیرپشنگ: حدود چهار ماه است، 9 شهروند کُرد ایرانی که در استانبول بازداشت و سپس توسط پلیس این کشور به نیروهای جبهه آزاد سوریه تحویل داده شده‌اند سپری می‌شود، خانواده این نفرات از سرنوشت آنها بسیار نگران هستند. آنچه که بدنبال خواهد آمد بررسی دو سناریوی محتمل چرایی این بازداشت و انتقال نامعمول و نامعقول آنان به سوریه توسط پلیس ترکیه در کنار تازه‌ترین اطلاعات در این خصوص است:

 

دو سناریوی محتمل

سناریوی 1: تابستان امسال با بالاگرفتن تنش بین ایران و ترکیه در منطقه قفقاز، آنکارا دررفتاری مسبوق به سابقه برای افزایش فشار برتهران این 9پناهجوی کُردایرانی را بازداشت و تحویل جیش‌الحر سوریه داده است

 

سناریوی 2: گروههای نیابتی زیرمجموعه ترکیه در سوریه با کمک شبکه‌‌ای مافیایی شامل برخی گروه‌های اسلامی، قاچاقچیان انسان، پلیس و میت ترکیه 9نفر پناهجوی ایرانی را در راستای فشار بر ایران جهت راضی کردن دولت سوریه برای مبادله تعدادی زندانی سیاسی، از استانبول به اعزاز منتقل کرده‌اند

 

اطلاعات جدید

به همراه 9 ایرانی 57 پناهجوی کُرد عراقی هم در استانبول بازداشت شده‌بودند این نفرات 11 روز پس از انتقال به اعزاز با میانجیگیری دولت اقلیم کردستان عراق و کنسولگری عراق و سازمان لوتکه (مستقر در سلیمانیه) در امور پناهندگان آزاد شدند، من با یکی ازین نفرات بنام «پشتیبان» مصاحبه‌ای تلفنی انجام دادم.

پشتیبان که یک جوان کُرد عراقی است می‌گوید: «ما همگی در یک کاروان قرار داشتیم و قرار بود از طریق مرز آبی ترکیه به ایتالیا برویم.  اما در استانبول پلیس این کشور همه ما را بازداشت کرد. کسانی که سوریه‌ای بودند را آزاد کرد ولی ما 66 نفر هم که به پیشنهاد قاچاقچی خود را سوریه‌ای معرفی کردیم، به بازداشتگاه بردند. همه ما را 3 روز در استانبول و سپس 7 روز در غازی عنتب (در جنوب شرق ترکیه) بازداشت کردند. در غازی عنتب از ما بازجویی شد در آنجا ما گفتیم عراقی هستیم، اما دوستان ایرانی همچنان خود را سوریه‌ای معرفی کردند. با اینحال نیروهای پلیس و امنیتی ترکیه همه ما را با هم به سوریه و شهر اعزاز فرستادند در آنجا ایرانیها را از ما جداکردند.»

پشتیبان در ادامه مصاحبه می‌گوید: «آخرین بار در داخل شهر اعزاز باهم بودیم و بعد جدای‌مان کردند و هرگروه را در یک جای متفاوت نگهداری می‌کردند، هربار از نگهبانان سوری درباره دوستان کُرد ایرانی می‌پرسیدیم آنها تذکر می‌دادند که سوال نبپرسید ممکن است برایتان مشکل ایجاد شود چون شما عراقی هستید و آنها ایرانی هستند و مساله آنها با شما متفاوت است!»

از پشتبیان می‌پرسم در اعزاز شما در اختیار کدام نیروی سوریه‌ای بودید او می‌گوید: «من نمی‌دانم کدام نیروی سوریه‌ای بودند اما آنجا کاملا تحت سرپرستی و حاکمیت نیروهای ترکیه قرار داشت و آنها بودند که کنترل و مدیریت شهر اعزاز را در دست داشتند و هرمشکلی یا مساله‌ای پیش می‌آمد آنها حل و فصلش می‌کردند و همه نیروهای سوریه‌ای هم زیرمجموعه و فرمان‌بردار آنها بودند.»

 

نتیجه محتمل

پلیس ترکیه از ابتدا می‌دانسته است که این 66 نفر و درمیان آنها بطور خاص 9 شهروند ایرانی سوری نیستند چون نه مدرک سوریه‌ای داشته‌اند نه زبان عربی بلد بودند و نه کُردی‌شان (سورانی یا هورامی)، شبیه کُردی کرمانجی در کردستان سوریه است! پس آنها را محتملا آگاهانه و عامدانه به اعزاز برده است. در آنجا دولت اقلیم کردستان به نوعی با این گروهها به توافق دست یافته و شهروندان خود را آزاد کرده است اما شهروندان ایرانی همچنان در آنجا در زندان هستند و با توجه به نفوذ و قدرت حاکمیت (غیررسمی اما عملی) ترکیه در شهر اعزاز، در نتیجه آزادی این پناهجویان کُرد تا حد بسیار بالایی کاملا تحت اراده دولت ترکیه است! کافی است به این تصویر پایین که میدان مرکزی شهر اعزاز را نشان می‌دهد کمی دقت کنیم: پرچم ترکیه درست در وسط میدان مرکزی این شهر است و این خود گواه آن است که با یک اشاره رهبران سیاسی در آنکارا بلافاصله شهروندان کُرد ایرانی اسیر در این شهر پس از چهار ماه آزاد خواهند شد!

نویسنده: اردشیر پشنگ

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار