مسکو میزبان نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کُردی | فراتاب
کد خبر: 11703
تاریخ انتشار: 20 تیر 1400 - 14:40
چرا روسیه با میزبانی مسکو نخستین جشنواره بین المللی فیلم کُرد را برگزار می‌کند؟

فراتاب - منصور جهانی: نخستین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» با نمایش آثاری از سینماگران کُرد کشورهای ایران، ترکیه، سوریه، اقلیم کردستان عراق و سایر کشورهای جهان در کشور فدراسیون روسیه برگزار می‌شود.
نخستین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» MKFF با مدیریت «گولیزر گردن زری» Gulizer Gerdenzeri، با هدف انعکاس فرهنگ و تاریخ کُرد و همچنین زندگی مدرن این ملت، با نظارت وزارت فرهنگ و هنر و جوانان (روشنبیری و لاوان) حکومت اقلیم کردستان عراق، با نمایش 15 فیلم بلند سینمایی و 20 فیلم کوتاه داستانی و مستند از کارگردانان کُرد کشورهای ایران، ترکیه، سوریه، اقلیم کردستان عراق و سایر کشورهای جهان و همچنین با حمایت «کارو آرت» KARO.Art از روزهای 30 تیر ماه جاری تا 3 مرداد ماه امسال (21 تا 25 ژوئیه 2021) در سالن‌های مرکز سینمایی «اکتبر» در شهر روسیه در کشور فدراسیون روسیه برگزار می‌شود.
جشنواره فیلم کُردی «مسکو» Moscow در لیست جشنواره‌های بین‌المللی فیلم قرار گرفته است که توسط وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه و به امضای «اَ. بی. لیوبیمووا» O.B. Lyubimova وزیر فرهنگ این کشور رسیده است و با دستور نامه شماره 1692 مورخ 24 دسامبر 2020 در قلمرو فدراسیون روسیه در سال 2021 برگزار می‌شود.
مسئولان برگزاری نخستین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» در بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند: کردها یکی از قدیمی‌ترین ملت‌های جهان هستند، بنابراین دارای تاریخ غنی و فرهنگ متمایز هستند. مبارزه آنها برای استقلال، به قرن‌ها قبل برمی‌گردد. همه اینها در سینمای معاصر کُرد منعکس شده است. فیلم «زارع» Zare به کارگردانی «آمو بکنازاروف» Amo Beknazarov به حق، اولین فیلم درباره کردها در تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود. این فیلم دراماتیک خاموش که در سال 1926 توسط استودیوی فیلمسازی «آرمن فیلم» Armenfilm فیلمبرداری شده است، از زندگی کردهای ایزدی در ماوراء قفقاز و مبارزه آنها علیه مقامات تزاری می‌گوید.
رویداد مهم بعدی در سینمای کُرد، ظهور بازیگر و کارگردان افسانه‌ای «ییلماز گونی» Yilmaz Guney است که کردها او را «پدر فیلمبرداری کُرد» می‌نامند؛ فیلم «راه» (یول) The Road وی درباره مبارزات و زندگی کردها در جنوب شرقی ترکیه است، این فیلم، برنده جایزه معتبر نخل طلای 1982 در جشنواره بین‌المللی فیلم کن در کشور فرانسه شد و همچنین نامزد دریافت جایزه جهانی «گلدن گلوب» در کشور آمریکا شد.
پس از ایجاد منطقه خودمختار کردستان عراق، سینمای کُرد پیشرفت چشمگیری کرد. از سال 2000 فیلم‌هایی به کارگردانی فیلمسازان کُرد کشورهای ایران، ترکیه، سوریه و اقلیم کردستان عراق و همچنین سینماگران کُردی که در کشورهای مختلف جهان سکونت دارند؛ در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم حضور یافته و جوایز معتبری را از آن خود کردند. سینمای کُردستان به لطف آثار کارگردانان مشهوری مانند؛ «بهمن قبادی»، «جانو روژبیانی»، «شوکت امین کورکی»، «مانو خلیل» و ... در جهان قابل شناسایی شده است. سینمای کُرد نه تنها در میان دیاسپورهای جهان به سرعت در حال توسعه و محبوبیت است. جشنواره‌های فیلم‌ کُردی با موفقیت در پایتخت‌های اروپا و کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود و جشنواره فیلم کردی «مسکو» نیز از این قاعده مستثنی نیست.
جشنواره فیلم کردی «مسکو» یک رویداد فرهنگی تاریخی برای همه کردهای جهان است. امروز حدود 70 هزار کُرد در روسیه زندگی می‌کنند؛ این جشنواره، به حفظ هویت ملی، توسعه زبان مادری و فرهنگ ملی و همچنین به اشتراک گذاشتن میراث تاریخی و فرهنگی خود با سایر ملت‌های مقیم روسیه کمک می‌کند.
بینندگان این رویداد سینمایی می‌توانند به تماشای برخی از بهترین فیلم‌های مدرن کردی بنشینند که در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی فیلم در سراسر جهان جایزه گرفته و معرفی شده‌اند و همچنین در جلسات پرسش و پاسخ با سازندگان این آثار نیز شرکت کنند. در مجموع، برنامه جشنواره، شامل 35 فیلم از ژانرهای مختلف سینمایی است که بیشتر آنها برای اولین بار در روسیه نمایش داده می‌شوند. 15 فیلم سینمایی در سالن‌های مرکز سینمایی «اکتبر» به نمایش در می‌آیند و 20 فیلم کوتاه نیز قرار است در روزهای جشنواره، به صورت آنلاین نمایش داده شوند.
نخستین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو»، به صورت رقابتی برگزار نمی‌شود و آرای هیئت داوران ارائه نمی‌شود، زیرا هدف اصلی این رویداد سینمایی معرفی سینمای کُردی است. در این جشنواره، تماشاگران فیلم‌هایی را مشاهده می‌کنند که بازتاب فرهنگ کردی، تاریخ و خصوصیات این مردم، زندگی مدرن و دیگر مسائل مربوط به کُردهاست که می‌توانند این آثار سینمایی را به زبان اصلی و با زیرنویس روسی می‌بینند.
ما قصد داشتیم جشنواره فیلم خود را در ماه مه سال 2020 و همزمان با هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم، که بسیاری از کردها نیز در آن حضور داشتند، برگزار کنیم؛ اما بر اثر شیوع ویروس کرونا، اوضاع در جهان تغییرات خاص خود را ایجاد کرد و ما مجبور شدیم جشنواره را به سال 2021 موکول کنیم. امیدواریم که امسال، همه چیز موفقیت‌آمیز باشد و این جشنواره، به یک رویداد مهم فرهنگی در مسکو تبدیل شود.
اسپانسرهای برگزاری نخستین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» عبارتند از: کمپانی سینمایی «میتوس فیلم» Mîtosfilm، تلویزیون «روداو» Rûdaw TV، «کارو آرت» KARO.Art، «سینه پرومو» CinePromo، تلویزیون «کردستان 24» Kurdistan24، «موفی ستارت» MovieStart، «کینو تئاتر» Kino-teatr روسیه، هتل «بروسکو» Brosko در روسیه، تلویزیون «کردستان تی.وی» KurdistanTV و تلویزیون «زاگروس» Zagros.

برای اطلاع بیشتر:
www.moscowkff.ru

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار