از نخواستن واکسن فایزر تا نگرانی از شب‌یلدای کرونایی! | فراتاب
کد خبر: 11476
تاریخ انتشار: 24 آذر 1399 - 01:57
بررسی تازه ترین تحولات کرونا در ایران:


فراتاب – گروه گزارش: جشن باستانی شب یلدا در میان ایرانیان جایگاه بخصوصی دارد. در شب آخر پاییز که به روز اول زمستان ختم می‌شود ایرانیان این شب  را به جشن و دورهمی می‌گذرانند. رسمی که از دیر باز بوده و ایرانیان خاطرات بسیار با این شب دارند؛ میوه‌های شب یلدا مثل هندوانه و انار و آجیل و همچنین حافظ‌خوانی توسط بزرگ‌تر حاضر در این شب خاطره‌انگیز می‌توان اشاره کرد.

اما نگرانی در این روزها و امسال این است که با وجود ویروس کرونا که دامن‌گیر جهانیان شده مردم کشور ما به هشدارهای وزارت بهداشت برای لغو مهمانی‌ها و دورهمی‌ها توجه خواهند داشت یا خیر؟

با اشاره به این مناسبت باستانی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران در مورد شب یلدا هشدار داد.

علیرضا زالی اظهار کرد که نگرانی اصلی ما میهمانی‌های خانوادگی در شب یلدا است. امیدوارم مثل سیزده‌بدر مردم از دورهمی و تجمع خوداری کنند.

این نگرانی در حالی است که با توجه به وضعیت هشدار جدی و آمار بالای مبتلایان و قربانیان کرونا، دولت را بر آن داشت که تمهیداتی برای محدودیت‌های جدی در ترددهای جاده‌ای و تعطیلی بازارها و ادارات را اجرایی کنند. که منجر به کاهش آمار قربانیان کرونا گردید.

در همین راستا معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایرج حریرچی به کاهش 40 درصدی میانگین تعدادمبتلایان به ویروس کرونا در کشور در هفته گذشته خبر داد. که در نتیجه محدودیت‌های دوهفته‌ای به وجود آمده بود.

اما بعد از اتمام محدودیت‌های دو هفته‌ای می‌بینیم که باز تردد در سطح شهر، بازار و ادارات به حد نگرانی رسیده و این باعث بالارفتن شیوع ویروس خواهد شد.

با توجه به این وضعیت فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران ،علیرضا زالی، با اشاره به افزایش تردد درون شهری در پایتخت در مقایسه با هفته گذشته وضعیت تهران را نگران کننده توصیف کرد. پیش‌بینی می‌شود همزمان با آغاز فصل زمستان در صورت ادامه کاهش محدودیت‌ها و افزایش ترددها آمار کرونا در ایران به ویژه در پایتخت دوباره اوج گیرد.

همچنان فاصله گذاری بهترین درمان

با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تنگناهای مالی و نیز سیاست‌های بهداشتی کشور در این حوزه به نظر می‌رسد ایران فعلا نمی‌تواند به واکسن کرونا دست بیابد.

در همین زمینه عبدالناصر همتی اعلام کرد که خرید واکسن کرونا به دلیل تحریم آمریکا با مانع مواجه شده است. وی در ادامه افزود از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.

همچنین مصطفی قانعی،‌ رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گویی خبری گفت: ایران به برنامه جهانی واکسن کرونا موسوم به کواکس اعلام کرده که این واکسن را نمی‌خواهد، چون برای نگهداری آن به دمای منفی ۷۰ درجه نیاز است که چنین امکاناتی نداریم.

از سوی دیگر با توجه به شرایط کنونی وزیر بهداشت سعید نمکی گفت: بزرگترین اضطراب ما در حال حاضر بحث عادی انگاری است. هیچ پدیده‌ای موثرتر از فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تسلط بر این بیماری و رهایی از چنگال مرگ ناشی از کوئید 19 نداریم.

پس بیاید مراسم شب یلدا را بخاطر وضعیت حاد بیماری از طریق تماس تلفنی و تصویری با فامیل و دوستانارتباط برقرار کنیم، تا سلامتی را در این شب باستانی به عزیزان‌مان هدیه دهیم و اینگونه بیشتر حواس‌مان به کادر درمان و پزشکی کشور باشد تا برای آنها هم این شب با آرامش برای آنها نیز سپری گردد.

 

گزارش: هایده یوسفی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار