کد خبر: 11336
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1398 - 18:14

فراتاب - گروه بین الملل: پس از آنکه چندین کاندیدای مطرح و یا تعیین شده نتوانستند به تشکیل کابینه و گرفتن حمایت مجلس عراق دست یابند امروز در جدیدترین تحول در این خصوص اعلام شد که دکتر برهم صالح رئیس جمهور عراق کاندیدای تازه ای بنام عدنان الزرفی را مأمور تشکیل کابینه عراق کرده است.

الزرفی متولد نجف اشرف و 54 ساله است که که دارای مدارک دانشگاهی در دو رشته مختلف فقه و نیز امنیت و برنامه ریزی استراتژیک است، یکی از حامیان پر و پا قرص اعتراضات خیابانی طی ماههای اخیر بوده است.

عدنان الزرفی همچنین عضو سابق حزب الدعوه اسلامی است که در زمان حکومت بعث به دلیل فعالیتهای سیاسی به حبس ابد محکوم شده بود او طی سالهای اخیر به عنوان استاندار نجف اشرف در دو دوره مختلف و نیز معاونت اطلاعاتی وزیر کشور به ایفای نقش دست زده است. وی موسس ائتلاف الوفا در پارلمان عراق نیز هست و در سال 2018 وارد پارلمان شد و به ریاست ائتلاف نصر تحت رهبری حیدر العبادی دست یافت. بدین ترتیب باید گفت او در حزب الدعوه بیش از آنکه به نوری مالکی نزدیک باشد از یاران و نزدیکان حیدرالعبادی نخست وزیر پیشین عراق به شمار می رود. 

الزرفی پس از آنکه در دهه 1990 موفق به فرار از زندان ابوغریب شد ابتدا به عربستان سعودی رفت و سپس به آمریکا مهاجرت کرد و تا سال 2003 در این کشور باقی ماند و گفته می شود تابعیت کشور آمریکا را نیز دریافت کزده است.

حال باید دید واکنش دیگر ائتلافها و جریانهای سیاسی مهم در پارلمان نسبت به کاندیداتوری عدنان الزرفی برای پست نخست وزیری چیست و آیا سرانجام او می تواند دولت جدیدی از دل بحرانهای جاری روی کار آورد یا خیر؟

نظرات
آخرین اخبار