حضور پژوهشگران حوزه صلح ایران در مجمع امور اقلیت های شورای حقوق بشر سازمان ملل | فراتاب
کد خبر: 11143
تاریخ انتشار: 9 آذر 1398 - 18:10
فراتاب گزارش می دهد:

فراتاب: تنوع زبانی در جهان امروز شعار دوازدهمین مجمع امور اقلیت های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مقر اروپایی این سازمان در شهر ژنو است که طی دو روز اخیر با حضور صدها چهره دانشگاهی، پژوهشگر و مراکز غیردولتی و علمی مختلف آغاز به کار کرده است.

این دوره از اجلاس اختصاص به تنوع زبانی، حمایت از زبان مادری، تاکید تلاش جهانی، منطقه ای و ملی برای حفظ و حمایت از زبان های مختلف رایج  در جهان امروز است.

در همین راستا اساتید و پژوهشگران و نیز مراکز علمی و نیز سازمان های مردم نهاد چندی از کشورمان نیز به دعوت سازمان ملل در ژنو حاضر شده اند تا در آن ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تنوع زبانی و کارهای صورت گرفته در این حوزه در کشور با دیگر اندیشمندان و مراکز علمی و پژوهشی فعال در زمینه چگونگی همکاری منطقه ای و جهانی در این راستا به بحث و گفت و گو و تبادل تجربه دست زنند.

«مرکز گفتمان صلح برای همه» یکی از سازمان های تخصصی و مردم نهاد ایرانی است که طی سال های اخیر تلاش وافری در زمینه حمایت از فرهنگ و زبان اقلیت های مختلف در ایران داشته است و در همین راستا نشست ها و برنامه های مختلفی را نیز برگزار کرده است.

در همین زمینه دکتر حمید حمشدار مدیرعامل این مرکز گفت: ایران به عنوان کشوری که خود از بدو ایجادش در تاریخ مملو از تنوعات فرهنگی، هویتی و زبانی بوده است به مثابه جهانی کوچک است که می تواند نمونه بارزی از همزیستی مسالمت آمیز گروه های مختلف هویتی و زبانی با یکدیگر باشد. در زمینه زبانی نیز با توجه به پهناوری سرزمین ایران از یکسو و نیز تساهل و تسامح موجود در فرهنگ ایرانی در سوی دیگر شاهد زنده بودن و پویایی زبان ها و گویش های چندی در کشور هستیم.

حشمدار افزود در اجلاس اخیر مجمع اقلیت های سازمان ملل متحد در ژنو تنی چند از پژوهشگران و اساتید همکار با مرکز گفتمان صلح برای همه به دعوت این سازمان حضور پیدا کرده اند. این فعال حوزه صلح همچنین گفت: دومین شماره فصلنامه اختصاصی «صلح برای همه» را ما به موضوع تنوع زبانی در ایران اختصاص دادیم و با توجه به اجلاسی که در پیش داشتیم تلاش کردیم در این شماره با گرفتن یادداشتها و گفت و گوهای چندی از اساتید طراز اول ایرانی در زمینه زبان های مختلف، یک فضای واقعی از وضعیت زبانی در ایران را برای جهانیان و بخصوص اندیشمندان بین المللی حاضر در ژنو ترسیم کنیم. به همین دلیل این مجله را در دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کردیم و در ژنو نیز علاوه بر نسخه الکترونیکی نسخه چاپی آن توزیع شده است.

لازم به ذکر است اجلاس مذکور تا روز شنبه هفته آتی ادامه خواهد یافت.

نظرات
آخرین اخبار