آغاز به کار دوازدهمین مجمع امور اقلیت های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد | فراتاب
کد خبر: 11140
تاریخ انتشار: 8 آذر 1398 - 14:54

فراتاب: دوازدهمین مجمع امور اقلیت های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مقر اروپایی این سازمان در شهر ژنو با حضور صدها چهره دانشگاهی، پژوهشگر و مراکز غیردولتی و علمی مختلف آغاز به کار کرده است.

این دوره از اجلاس اختصاص به تنوع زبانی، حمایت از زبان مادری، تاکید تلاش جهانی، منطقه ای و ملی برای حفظ و حمایت از زبان های مختلف رایج  در جهان امروز است.

در همین راستا اساتید و پژوهشگران و نیز مراکز علمی و نیز سازمان های مردم نهاد چندی از کشورمان نیز به دعوت سازمان ملل در ژنو حاضر شده اند تا در آن ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تنوع زبانی و کارهای صورت گرفته در این حوزه در کشور با دیگر اندیشمندان و مراکز علمی و پژوهشی فعال در زمینه چگونگی همکاری منطقه ای و جهانی در این راستا به بحث و گفت و گو و تبادل تجربه دست زنند.

مرکز گفتمان صلح برای همه یکی از سازمان های تخصصی و مردم نهاد ایرانی است که طی سال های اخیر تلاش وافری در زمینه حمایت از فرهنگ و زبان اقلیت های مختلف در ایران داشته است و در همین راستا نشست ها و برنامه های مختلفی را نیز برگزار کرده است.

در همین زمینه دکتر حمید حمشدار مدیرعامل این مرکز گفت: ایران به عنوان کشوری که خود از بدو ایجادش در تاریخ مملو از تنوعات فرهنگی، هویتی و زبانی بوده است به مثابه جهانی کوچک است که می تواند نمونه بارزی از همزیستی مسالمت آمیز گروه های مختلف هویتی و زبانی با یکدیگر باشد. در زمینه زبانی نیز با توجه به پهناوری سرزمین ایران از یکسو و نیز تساهل و تسامح موجود در فرهنگ ایرانی در سوی دیگر شاهد زنده بودن و پویایی زبان ها و گویش های چندی در کشور هستیم.

حشمدار افزود در اجلاس اخیر مجمع اقلیت های سازمان ملل متحد در ژنو تنی چند از پژوهشگران و اساتید همکار با مرکز گفتمان صلح برای همه به دعوت این سازمان حضور پیدا کرده اند. این فعال حوزه صلح همچنین گفت: دومین شماره فصلنامه اختصاصی «صلح برای همه» را ما به موضوع تنوع زبانی در ایران اختصاص دادیم و با توجه به اجلاسی که در پیش داشتیم تلاش کردیم در این شماره با گرفتن یادداشتها و گفت و گوهای چندی از اساتید طراز اول ایرانی در زمینه زبان های مختلف، یک فضای واقعی از وضعیت زبانی در ایران را برای جهانیان و بخصوص اندیشمندان بین المللی حاضر در ژنو ترسیم کنیم. به همین دلیل این مجله را در دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کردیم و در ژنو نیز علاوه بر نسخه الکترونیکی نسخه چاپی آن توزیع شده است.

لازم به ذکر است اجلاس مذکور تا روز شنبه هفته آتی ادامه خواهد یافت.

نظرات
آخرین اخبار