کد خبر: 10265
تاریخ انتشار: 24 شهریور 1398 - 03:00
سخنگوی وزارت کشور گفت:

فراتاب - گروه سیاسی: سخنگوی وزارت کشور گفت: حاکمیت باید تلاش کند که درباره افرادی که در انتخابات شرکت کردند یا به احراز صلاحیت برسد یا عدم آن را احراز کند. تلاش ما این است که در تعامل با شورای نگهبان صلاحیت افرادی که داوطلب انتخابات می‌شوند در وقت بیشتری و با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

سیدسلمان سامانی ، تاکید کرد: با شورای نگهبان و نهادهای نظارتی در تعامل هستیم تا جریان‌های سیاسی که درچارچوب قانون اساسی کشور در حال فعالیت هستند و افرادی که از شرایط قانونی برخوردارند، بتوانند در انتخابات حضور یابند.

وی همچنین با بیان اینکه برای ما مهم این است افرادی که صلاحیت قانونی دارند در انتخابات بتوانند شرکت کنند و افرادی هم که شرایط قانونی را ندارند، حق شرکت در انتخابات را نداشته باشند، تصریح کرد: فردی که به علت سوء استفاده از بیت المال محکوم شده است قطعاً نباید در این عرصه حضور پیدا کند. ما به این موضوع حساس هستیم و البته نگاه ما هم معطوف به جریان‌های سیاسی نیست و تاکید داریم حقوق هر فردی که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند باید رعایت شود.

وی در پاسخ به این سوال که، وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات چه رویکرد و نگاهی برای تضمین برگزاری انتخابات مشارکتی دارد، گفت: نگاه وزارت کشور به انتخابات یک نگاه چند وجهی است ما فقط مجری انتخابات نیستیم، بلکه مجری قانون انتخابات هستیم و این دو کمی با هم تفاوت دارند.  از طرفی وزارت کشور متولی حوزه سیاست داخلی کشور هم هست و این حوزه تعطیل بردار نیست. تلاش وزارت کشور این است که انتخابات با حضور موثر جریان‌های سیاسی و در کمال آرامش و با نشاط مردمی برگزار شود. انتخابات حقی برای مردم ایران  است که با خون شهدا و تلاش و جان فشانی بسیاری افراد در طول تاریخ به دست آمده است تا مردم بتوانند در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند.

لازمه مشارکت جریانات سیاسی در انتخابات این است که آنها احساس کنند فضای عمومی کشور و رویکرد مجریان انتخابات، ایجاد زمینه برای برگزاری انتخابات امن و رقابتی و براساس قانون است. ما به دنبال این هستیم  که مردم ما از این حق خود یعنی حق تعیین سرنوشت حداکثر بهره برداری را داشته باشند، زیرا منافع ملی ما گره خورده است به این که تعداد بیشتری از مردم در سرنوشت خود مشارکت داشته و منتخبین هم از سرمایه اجتماعی بیشتری برخوردار باشند.

در حوزه انتخابات برنامه ریزی و پیش بینی‌های زیادی انجام شده است تا یک بستر امن برای کنش سیاسی ایجاد شود و افراد مبتنی بر قانون در انتخابات مشارکت داشته باشند. در حوزه سیاسی تلاش کردیم تا احزاب را نظام‌مند کرده و احزاب خود را با قانون جدید فعالیت احزاب تطبیق دهند. خانه احزاب راه اندازی و احزاب شناسنامه دار شدند. ما هم در حال حاضر حق فعالیت سیاسی را برای این احزاب تضمین می‌کنیم.

از سویی مردم نیز باید نسبت به نهادهای مدنی و مردمی امیدوار باشند و اگر مسئولی خطایی مرتکب شد، این خطا را به پای نهاد انتخابی ننویسند تا نهادهای انتخابی تحت تاثیر عملکرد بعضا ناصواب افراد معدود قرار نگیرند. باید حرمت این نهادها و جایگاه انتخابی آنها حفظ شود.

اگر مسئولی خطایی مرتکب شد، مردم این خطا را به پای نهاد انتخابی ننویسند تا نهادهای انتخابی تحت تاثیر عملکرد بعضا ناصواب افراد معدود قرار نگیرندما در تلاشیم تا به مردم این تضمین را بدهیم که انتخابات با رعایت مر قانون و صیانت از حقوق افراد برگزار می‌شود تا آن چه مدنظر مردم است دقیقاً همان محقق شود. با شورای نگهبان و نهادهای نظارتی در تعامل هستیم تا جریان‌های سیاسی که درچارچوب قانون اساسی کشور در حال فعالیت هستند و افرادی که از شرایط قانونی برخوردارند، بتوانند در انتخابات حضور یابند. تاکید ما این است که افرادی که شرایط قانونی را دارند، حتما بتوانند در انتخابات شرکت نمایند و اگر کسی هم فاقد شرایط قانونی است این امکان را نداشته باشد.

 

نظرات
آخرین اخبار