گام سوم را قطعاً برمی داریم | فراتاب
کد خبر: 10047
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1398 - 16:20
دکتر دکتر روحانی در جلسه هیات دولت:

فراتاب - گروه سیاسی: رئیس جمهور روند مذاکرات میان ایران با طرف های برجام را رو به جلو خواند و با بیان اینکه به رغم حل بخش مهمی از اختلافات در مذاکرات با اروپا، هنوز به نقطه توافق نهایی نرسیده ایم ، تصریح کرد: در همین چارچوب ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را برخواهد داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه و در جلسه هیات دولت با تشریح روند مذاکرات اظهارداشت: مثلاً اگر در ۲۰ مساله اختلاف داشتیم ، این اختلافات اکنون در ۳ مساله است و بخش عمده آنها حل شده اند اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده ایم و بعید می دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل می‌کنیم.

دکتر روحانی صبر راهبردی و اقدام ایران را در برابر خروج آمریکا از برجام، هوشمندانه خواند و اظهارداشت: ایران اولین گام را برداشت و ظرف این اقدام ، ۲ ماه نیز فرصت داد. در همان دوره با چین ، روسیه و اروپایی ها  صحبت کردیم اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم. هر چند که آنها توصیه می کردند گام دوم را برنداریم اما چون در عمل آنها کار مهمی انجام نداده بودند، گام دوم را برداشتیم. بعد از گام دوم باز هم گفتگو و مذاکره کردیم.

رئیس جمهور افزود:" طی این دوره یک گام‌هایی با هم برداشتیم. خیلی فاصله داشتیم در تلفن‌های روز اول بین ما خیلی فاصله بود اما الان کلام همدیگر را خوب می‌فهمیم. آنها می‌دانند ما چه می‌خواهیم و ما هم می‌دانیم آنها چه می‌خواهند و کاملاً مفهوم است. در بسیاری از موارد بهم نزدیک شده ایم و در برخی از موارد هم هنوز اختلاف نظر داریم و به گام نهایی نرسیده ایم".

دکتر روحانی از تعیین یک چارچوب ۵ ماهه تا پایان سال میلادی با فرانسوی ها خبر داد و گفت: آنها می‌گویند با اروپایی‌ها و چین و دیگران و خود آمریکا حرف می‌زنیم و هماهنگ می‌کنیم و بحث می‌کنیم. حرف ما با فرانسه در این زمینه و به نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا و سه کشور بود.

دکتر روحانی با اشاره به گام سوم ایران ، خاطرنشان کرد: ظاهر این گام سوم، خیلی تکان‌دهنده نیست ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من این گام، مهم‌ترین گامی است که برمی‌داریم و آثارش بسیار فوق‌العاده خواهد بود و ان‌شاء الله با این گام سوم ، سازمان انرژی اتمی از این روند سرعت معمولی خارج و فعالیتش شتاب می گیرد یعنی با دستوری که امروز یا فردا صادر خواهد شد سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.

 رئیس جمهور با بیان اینکه در عین حال ۲ ماه دیگر فرصت می‌دهیم، افزود: ضمن  این که گام سوم را برمی‌داریم، صحبت می کنیم و اگر به توافق رسیدیم باز هم راه برای مذاکره، منطق و توافق وجود دارد.

نظرات
آخرین اخبار