کد خبر: 9993
تاریخ انتشار: 11 شهریور 1398 - 16:20
علی ربیعی:

 فراتاب - گروه سیاسی: علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه سوگواری و عزای امام حسین (ع)، اظهار داشت: در شرایط فعلی ، منش کربلایی و ایستادگی همراه با اخلاق کارایی دارد. درس ایستادگی در برابر زورگویان خارجی در روزگار فعلی، یکی دیگر از درس‌هایی است که ما باید از نهضت کربلا بیاموزیم.  

سخنگوی دولت در خصوص دیدارها و تماس‌های اخیر دیپلماتیک تصریح کرد: یکی از جدی‌ترین گفتگوهای ما در حال حاضر، تماس با فرانسه و رئیس‌جمهور آن کشور در قالب برجام بوده است.وی با بیان اینکه تعهد در برابر تعهد، استراتژی است که ما اتخاذ کردیم، گفت: خوشبختانه در بسیاری از موارد دیدگاه‌های ما با فرانسه نزدیک شده است.

ربیعی افزود: سفر دیروز آقای عراقچی به همراه نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی به پاریس در راستای بررسی شیوه اجرای تعهدات طرف اروپایی بوده است. همانطور که قبلا گفته شد، باید نفت ایران خریداری شود و پول حاصل از آن هم به ایران برسد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه سفر ظریف به مسکو از دیگر تحولات دیپلماتیک ماست، گفت: ما با روسیه در خصوص تحولات و مذاکرات اخیر در قالب برجام گفتگو داریم.

وی افزود: آقای ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی هم به زودی به ایران خواهد آمد. ژاپنی ها هم تمایلات خود را برای تداوم همکاری با ایران ابراز کرده‌اند.ربیعی ادامه داد: ملاقات‌هایی که قبلا هم صورت دادیم نشان از این دارد که ما کاملا رو به جلو هستیم و منزوی نشدیم.

سخنگوی دولت در رابطه با کاهش تعهدات برجامی نیز گفت: این ظرفیت وجود دارد که اگر تعهدات اروپا به صورت کامل اجرایی شود ما گام سوم را آغاز نکنیم، وی با استناد مواد ۲۶ و ۳۶ برجام گفت: برای آنکه طرف مقابل به اجرای تعهدات خود برگردد سیاست تعهد در برابر تعهد را آغاز کردیم. منطقی نیست اگر اروپایی‌ها نخواهند با ما همکاری داشته باشند ما روش دیگری اتخاذ کنیم.

ربیعی بیان کرد: صحبت کلیدی ما توازن مسئولیت طرفین است. تا روز جمعه فرصت ما برای گام سوم است و اینکه ما این گام را آغاز نکنیم کاملا به اجرای تعهدات اروپایی‌ها بستگی دارد.

سخنگوی دولت افزود: مشروط به رضایت ایران از اقدامات اروپا، ما نه تنها گام سوم را آغاز نمی کنیم بلکه در برخی موارد هم بازنگری خواهیم داشت. اما اگر رضایت تهران جلب نشود گام سوم برای کاهش تعهدات را بر خواهیم داشت.

ربیعی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات ایران در گام سوم کاهش تعهدات برجامی اظهار داشت: درست نیست که ایران بخواهد اکنون اقداماتش را اعلام کند. با این وجود، تصمیم برای این اقدام اتخاذ شده که قابل توجه هم است. تا روز آخر منتظر خواهیم ماند و متناسب با اقدامات طرف مقابل تصمیم خود را خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا چه میزان در ادعای صفر کردن فروش نفت ایران موفق بوده است، گفت: تحریم‌های نفت بی‌تأثیر نبوده، ولی قطعاً ما کشوری با ۱۵ همسایه هستیم و در منطقه زندگی می‌کنیم که در این منطقه فرصت‌های بسیار زیادی برای ماست.

ربیعی خاطر نشان کرد: ما به روش‌های مختلف، هر میزان که نفت را بخواهیم می‌فروشیم به خصوص با وجود مدیر برجسته‌ای که در حوزه نفت داریم، اکتشافات و طرح‌های نفتی جلو می‌رود. در خصوص پارس جنوبی هم تصمیمات خوبی در جلسه اقتصادی سران قوا گرفته شده تا بتوانیم پروژه‌ها را بدون کمک خارجی تامین مالی و دنبال کنیم.

وی ادامه داد: برای فروش نفت ظرفیت‌های خوبی داریم و به هر اندازه که نیاز داشته باشیم می‌توانیم بفروشیم و خواهیم فروخت. البته می‌دانید سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا و خیلی‌های دیگر ایستادند و برخی از وابستگان به این سازمان اقدام به جاسوسی از ایران می‌کنند و فشار زیادی برای کسب اطلاعات می‌آورند.سخنگوی دولت بیان کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، ما به اندازه‌ای که نیاز داشته باشیم نفت خام می‌فروشیم و آمریکا موفق به انجام کار خود نخواهد شد.

وی در خصوص ارزیابی دولت از رای نمایندگان مجلس به دو گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: فکر می‌کنم هر دو وزیر پیشنهادی در مجلس رای لازم را خواهند آورد. ما آرزو می‌کنیم که هر دو گزینه پیشنهادی رای لازم را از مجلس کسب کنند. از مجلس هم انتظار کمک به دولت را داریم تا دولت تکمیل شود چرا که وزیر با سرپرست متفاوت است.

 

نظرات
آخرین اخبار