کد خبر: 9920
تاریخ انتشار: 9 شهریور 1398 - 14:40
نماینده ی دائم ایران در سازمان بین المللی انرژی اتمی:

 فراتاب - گروه سیاسی: در گزارشی که روز جمعه 8 شهریور منتشر شد، آژانس تایید می کند که تهران، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده را به حدود 40 کیلوگرم بیشتر از سقف مجاز در برجام افزایش داده است. همچنین اعلام می کند ایران غنی سازی را نیز از 3.67 درصد مجاز در برجام به 4.5 درصد افزایش داده است. طبق این گزارش عنوان شده است، مقامات ایرانی، پیش تر گفته بودند که تا 18 شهریور، گام سوم را در کاهش تعهدات خود برمی دارند و سطح غنی سازی را به 20 درصد خواهند رساند. گمانه زنی شده که این مرحله، شامل افزایش تعداد سانتریفیوژها و احیای ظرفیت سایت فردو باشد. ایران می گوید سیاست کاهش تعهدات را در واکنش به عملکرد دیگر کشورهای ذینفع در توافق هسته ای دنبال می کند و هرگاه سایرین به تعهداتشان عمل کنند جمهوری اسلامی نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا، روز جمعه و در حاشیه ی اجلاس هلسینکی اعلام کرد که چین، روسیه و سه کشور اروپایی کماکان به توافق اتمی پایبند خواهند بود.

آنچه مسلم است طبق روند و عملکرد اخیر ایران و با توجه به دیدارهای مکرر و مستمر دیپلماتیک مقامات ایرانی، تهران می خواهد با عدم پایبندی به پاره ای از تعهداتش، شرکای اروپایی را برای مطالبات اقتصادی تحت فشار بگذارد و آنها را به تامین خواست های این کشور در حوزه ی نفتی و بانکی وادارد. اما رهبران کشورهای اروپایی و از جمله امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه، نسبت به این اقدام ها هشدار داده اند. آنها گفته اند که نجات برجام منوط به پایبندی ایران به تعهدات پیش بینی شده در توافق هسته ای است.

در همین رابطه و به دنبال ارائه ی این گزارش، کاظم غریب آبادی نماینده ی دائم ایران در سازمان های بین المللی وین، گفت: جمهوری اسلامی ایران در تصمیم اخیر خود، مصمم و جدی است و چنانچه خواهان تداوم توافق هسته ای هستیم، اعضای باقیمانده ی این توافق باید بهره مندی ایران از منافع برجام را با اتخاذ اقدامات عملی فوری و مناسب و ظرف برنامه ی زمانی اعلام شده، تضمین کنند.

نظرات
آخرین اخبار