کد خبر: 9192
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1398 - 00:18
د.شهپر شهرکی

 فراتاب - گروه اجتماعی: تا جایی که خوانده ایم و شنیده ایم، مرد بودن یا زن بودن اسمی است که بر فرزندان آدم گذاشته شده است. ولی چون معنای واقعی انسان در اسم و جنسیت خلاصه نمی شود، گاهی می شود در تاکید لحن و کلام کسی را تحسین کرد و یا گاهی آنقدر کمالات انسانی در یک مرد یا زن «وجود» می یابد که اصلا قابل توصیف نیست. نوع اول اصالتی بیرونی دارد، و ممکن است فقط در زندگی اجتماعی و در شرایطی که لازم است، هویت خوبی از خود نشان دهد.

اما در تنهایی خود به لحاظ وجودی، به این مسئله آگاه است که آنچه در نگاه مردم است، خودش نیست و از درون خالی و پوچ است. چنین کسی از این پوچی بی نهایت رنج می برد، و یک روز در تقویم عمرش دچار فروپاشی می شود، و خودِ واقعی اش را نشان خواهد داد.

اما نوع دوم آدمی، هم درونی اصیل دارد و هم در نگاه دیگر انسانها هویت بیرونی تاثیر گذار و قابل تحسینی از خود نشان می دهد. این طور آدمها کسانی هستند که نه به خود دروغ گفته اند و نه به دیگران و «همانند که باید باشند»، و بی گمان این آدمها اصیل ترین نوع انسان هستند.
ظاهرشان هم مثل باطنشان هست. آدمها را و حرف هایشان را زود باور می کنند و تا وقتی خطا و لغزشی از آن فرد ندیده اند، ارتباطات انسانی، اخلاقی و عاطفی شان را با کسی قطع نمی کنند، این آدمها اهل سیاست و فریبِ دیگران نیستند، دروغ نمی گویند و آدمی از همنشینی با آنها سیر نمی شود، این آدمها به دیگر انسانها حسِ «امنیت حقیقی» می دهند و شاید یکی از ویژگی های یک انسان اصیل که جز «بایدهای» اوست، همین حسِ امنیتی است که در روابط شغلی، خانوادگی و عاطفی است، که به دیگران می دهد که البته متاسفانه روز به روز این فضیلتِ «امنیت حقیقی» رو به افول می رود و در جوامع مختلف سیری نزولی دارد و کمتر و کمتر می شود.

اگر بخواهم بدون سوگیری جنسیتی محکی بزنم باید بگویم در روزگارِ ما مردان و زنان اصیل و واقعی یا مرده اند و یا زنده اند اما تابِ تحمل آن دیگران را ندارند. مرد ویا زنِ واقعی، از درون ساخته می شود، یعنی که هویت بیرونی او مدیون و تابع صفات درونی اوست.
اما کسی که احساس پوچی می کند، از ذهن خالی خود است که شکایت دارد. چنین کسی نتوانسته و یا نخواسته فضایل و پتانسیل های خود را بشناسد و مرتبا در صدد توجیهِ کارهایِ اشتباهی هست که انجام می دهد اینان هویت بیرونی و درونی بسیار کم ارزشی دارد.

 

دکتر شهپر شهرکی روانپزشک

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار