کد خبر: 9157
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1397 - 16:30
دانشگاه تهران
در این نشست با بررسی پایداری محیطی شهر تهران، همکاری همه جانبه دانشگاهیان و مردم به عنوان متقاضیان هوای پاکتر و همکاری کمیته محیط زیست و شهرداری مطرح شد.

فراتاب - گروه اجتماعی: در هفته گذشته دانشگاه تهران میزبان اولین نشست بررسی پایداری محیطی شهر تهران بود. طی این مراسم، همکاری همه جانبه میان دانشگاهیان و مردم به عنوان متقاضیان هوای پاک­تر و نیز کمیته محیط زیست و شهرداری تهران مطرح گردید.

انجمن اسلامی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با برگزاری این نشست در ذیل سلسله نشست های دموکراسی و مساله توسعه پایدار است. در اولین نشست توان و توسعه محیطی شهر تهران، مهندس آرش میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران و مسئول کمیته محیط زیست و خدمات شهری و دکتر قاسم عزیزی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به عنوان سخنرانان اصلی و همراهی دانشگاهیان و دانشجویان برگزار گردید.

مهندس میلانی با اشاره اهمیت مشارکت و همفکری دانشگاهیان در حل مسائل بغرنج و پیچیده زیست محیطی شهر، عنوان داشت: امروزه شهر تهران از نظر پایداری محیطی از اغلب مرزها از جمله آلودگی عبور کرده و مطالبه­ی افکار عمومی هم بحث بر سر مسئله­ی آلودگی هواست، در حالیکه توان طبیعی شهر تهران پاسخگوی این جمعیت و آلودگی نیست و همه­ی گروه­های اجتماعی و مسوولین این اصل اجتناب ناپذیر را پذیرفته­اند که با این روند افزایش جمعیت و آلودگی ، توان طبیعی تهران در آینده نزدیک حدود 3/2 تقلیل می­یابد.

وی افزود: «در حال حاضر حدود 1 میلیارد متر مکعب آب شرب روزانه در تهران مصرف می­شود که حدود 700میلیارد متر مکعب آن از سدهایی مثل لتیان تامین می­شود اما سوال چالش برانگیز این است که آیا این سدها با توجه به اقدامات انسانی در پایین دست آنها توان پاسخگویی به جمعیت تهران را دارند؟»

میلانی همچنین ضمن بررسی مسئله توان طبیعی نقاط مختلف تهران به لواسانات اشاره کرد که هم اکنون اکنون به قطب گردشگری و سوداگری شهر تبدیل شده است. این مشکل ارتباط مستقیم با توان طبیعی شهر تهران و معضل ایجاد پسماندها در این محیط و در نتیجه تسریع روند استهلاک محیط زیست شهری دارد.

دیگر مهمان ویژه این نشست دکتر قاسم عزیزی نیز ضمن اشاره به اهمیت توجه و تمرکز بیشتر شهرداری و به خصوص کمیته محیط­زیست به این مساله، گفت: «یکی از معضلات کنونی شهر تهران با توجه به ویژگی مخروط افکنه­ای بودن آن آبگرفتگی شهری می­باشد. توان و ظرفیت شهر تهران برای بارش بالای 15 میلی متر مشکل ساز است و خسارات زیادی را ایجاد خواهد کرد.» و از جمله دیگر مشکلات شهری تهران آلودگی نور مصنوعی است که براساس گزارشات بسیاری از گونه­های درختی به خاطر نورهای مصنوعی بیمار و نابود شده­اند، پس لزوم اندیشیدن تدبیری جامع و اساسی در این زمینه نیز امری مهم و قابل توجه است.

عزیزی همچنین افزود: «ویژگی جغرافیایی تهران به گونه­ای است که باد کمی این شهر را در بر میگیرد و اغلب حدود 68% ایام شرایط آرام برای آن گزارش می شود، درحالیکه افزایش برج سازی­ها(گاه با 8 متر فاصله) مانعی مهم و اساسی در وزش باد و در نتیجه افزایش دمای محیطی درون شهر می­شود که خود تبعات و ضررهای اقتصادی و روانی  زیادی را به همراه دارد.»

در ادامه نشست مهندس میلانی اشاره کرد: تهران بزرگترین تولیدکننده آلودگی ناشی از سوخت فسیلی در کشور است این شرایط معلول استفاده از خودروهای فرسوده و وسایل نقلیه مستهلک در سطح شهری می­باشد. بنابراین رهایی از این بن بستهای زیست محیطی لزوم مطالبه در سطح دانشگاه و سپس مردم را می­طلبد.

عزیزی نیز در تکمیل این سخنان تصریح کرد؛ ایجاد تقاضا از مواردی می­باشد که شورای شهر باید بر آن تاکید تمام و کمال داشته باشد بنابراین توجه و اقدام مسوولین و مردم لازمه داشتن محیط زیست پاک­تر است.

میلانی در سخنان پایانی خود از طرح­هایی برای بهتر شدن شرایط و بالابردن توان محیطی تهران خبر داد، از جمله می­توان توجه و تاکید بیشتر بر مسئله معاینه فنی اتومبیل­ها و همکاری جامع پلیس و مردم در سال جاری و گذشته اشاره کرد که یکی از عوامل کاهش روزهای آلوده امسال شهر تهران نسبت به سال گذشته بوده است. همچینن ایجاد طرحی با عنوان مکزیکوسیتی در دستور کار شهرداری و کمیته محیط زیست می­باشد که استفاده از تجربیات شهرهای موفقی مانند مکزیکوسیتی مورد توجه است. این عامل نیز همکاری جدی ارگان­ها و مسئولین و البته مردم را می­طلبد. در پایان نشست نیز بر لزوم تداوم داشتن این گردهمایی و البته اقدامات جامعترو جدی­تر دانشگاه و شهرداری­ها برای کاهش معضلات محیطی شهر تهران تاکید شد.

 

گزارش از نسیم جهانی 

کارشناس ارشد اقلیم شناسی سینوپنیک  دانشگاه تهران

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار