نرگس آبیار در گفتگو با ورایتی چه گفت؟ | فراتاب
کد خبر: 7004
تاریخ انتشار: 16 آذر 1396 - 03:25
نشریه سینمایی ورایتی در گفتگو با نرگس آبیار، از بزرگترین مانع وی برای ساخت فیلم، مهمترین دستاورد، هدف، قهرمان و ... از این کارگرانی ایرانی پرسید.

ایسنا، امسال در مجموع ۹۲ کشور در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار پذیرفته شده‌اند که در این میان رکورد ۲۷ فیلم را کارگردانان زن ساخته‌اند و ۸ نفر از این زنان نیز از قاره آسیا هستند.

به همین بهانه نشریه سینمایی ورایتی به سراغ یکی از کارگردانان زن آسیایی حاضر در این رویداد سینمایی از جمله نرگس آبیار، کارگردان فیلم «نفس» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۸ رفته و پرسش‌های مشابهی از آنها پرسیده است.

چه چیز بزرگترین مانع بر سر راه ساخت فیلم شما بوده است؟

زن بودن بزرگترین مانع بر سر راه من از آغاز فعالیت سینمایی‌ام بوده است، چرا که باید کاری کنم که همه به کار من اعتماد کنند. این یک مشکل تاریخی در سراسر جهان است و زنان در درجه اول به دلیل جنسیت‌شان نگریسته می‌شوند و هنر و توانایی‌های آنها نادیده گرفته می‌شود.

دستاورد اصلی‌تان در این فیلم چه بوده است؟

بزرگترین دستاورد من در دوران فعالیتم به عنوان نویسنده و فیلمساز این بوده است که هر کاری که دوست داشته‌ام را انجام داده‌ام، بویژه زمانی که کارم را در این حرفه آغاز کردم. من فیلم‌هایی ساخته‌ام که دوست داشتم بسازم و از این بابت خوشحالم. معتقد نیستم که موفقیت یک فیلم به میزان فروش آن در گیشه و جوایز سینمایی آن بستگی دارد، بلکه این فیلمساز است که باید از ساخته خود احساس رضایت کند.

برای من دستاورد اصلی این است که هم مخاطبان و هم فیلمسازان دیگر ساخته آخرم «شیار ۱۴۳» و «نفس» را دوست داشته‌اند. من بازخوردهای بسیار مثبت منتقدینی که فیلم‌های من را دوست داشته‌اند را نیز در نظر می‌گیرم و شکی نیست که خوشحال‌تر خواهم بود، اگر طیف گسترده‌تری از مخاطب داشته باشم چرا که فقط برای خودم فیلم نمی‌سازم.

قهرمانان فیلمساز شما چه کسانی هستند؟

من از بسیاری فیلمسازان و حتی فیلمسازان ناشناس آموخته‌ام، اما می‌توانم بگویم مهمترین آنها «کیشلوفسکی» و «ایناریتو» هستند.

دوست دارید دنیا چه چیزی درباره زن بودن بداند و چه پیامی را می‌خواهید انتقال دهید؟

به عنوان یک فیلمساز که زندگی خود را در دوران جنگ نیز سپری کرده، مواجهه زنان و کودکان با مساله پیچیده جنگ دغدغه من بوده و این موضوع را در فیلم‌هایم نیز دنبال کرده‌ام و تلاش کرده‌ام صدای بلند این زنان و کودکانی باشم که همواره در زیر سایه جنگ در جستجوی ماهیت زندگی بوده‌اند و آرزوی معصومانه آنها برای زندگی، لزوم صلح را برای من و همچنین آنها غیرقابل اجنناب می‌کند. 

به گزارش ایسنا، «آنجلینا جولی»  با فیلم «اول پدرم را کشتند» به نمایندگی از کامبوج،‌ «رویا سادات» با فیلم «نامه‌ای به رئیس جمهور» از افغانستان، «روث بورگوبلو» با فیلم «فضای میان» از استرالیا، «ماتی دو» با فیلم «عزیزترین خواهر» از لائوس، «آنه‌ماری جاسر» با ساخت فیلم «واجب» از فلسطین، «کریستن تان» با فیلم «Pop Aye» از سنگاپور، و «آنوشا سویشاکوپونگ» با فیلم «تا زمانی که هوا تاریک می‌شود» از تایلند، کارگردانان زنی هستند که امسال به نمایندگی از کشورهای آسیایی در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار ۲۰۱۸ حضور دارند.

«نفس» روایت زندگی چهار کودک به نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ نفس می‌کشند! دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد

مهران احمدی، پانته‌آ پناهی ها،گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خان بابایی و جمشید هاشم پور ایفاگر نقش‌های فیلم سینمایی «نفس» هستند.

نظرات
آخرین اخبار