در تجلیل شاعری از نسل چهارم شعر کُردی / از «کلاغ یعنی قفس خالی» تا ... | فراتاب
کد خبر: 6453
تاریخ انتشار: 29 تیر 1396 - 15:38
گزارشی از رونمایی از سه کتاب شعر کمال شنگالی (امینی)

فراتاب - گروه فرهنگی: در مراسم ویژه ای در شهرستان جوانرود، از سه جلد کتاب اثر کمال شنگالی (امینی) رونمایی شد.

به گزارش فراتاب ساعت 18 روز چهارشنبه، در سالن رسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جوانرود واقع در پارک هلانیه، مراسمی رونمایی از سه کتاب شعر کُردی بنام های «قاڵاو یانی قەفەسێکی خاڵی» (کلاغ یعنی قفس خالی)، «چارەکێ بۆ نسیان» (یک ربع به فراموشی)، «ئەسپایی کەوتن» (اسب آسا افتادن) آثار کمال شنگالی (امینی) توسط موسسه فرهنگی ادبی چراغ اندیشه جوانرود برگزار گردید.

در ابتدای برنامه، آیاتی چند از کلام الله مجید توسط آقای فواد مرادی قرائت و مراسم به شکل رسمی آغاز گردید. سپس آقای تحسین رضایی به عنوان مجری مراتب تشکر خود و موسسه چراخ اندیشه را از حضور شرکت کنندگان در مراسم ابراز داشت. وی بعد از خواندن بخش های از اشعار کمال امینی، یکی از اعضاء موسسه چراغ اندیشه را به عنوان نماینده آن موسسه، برای ارائه مطلب دعوت نمود.

آقای ارشاد رشیدی رستمی ضمن خیر مقدم به حضار، به تاریخچه ای مختصر از تاسیس (دی ماه 1392) و زمان آغاز به کار (بهار 1393) موسسه فرهنگی ادبی چراغ اندیشه اشاره کرد. همچنین عنوان داشت ساختار مدیریتی موسسه را به شکل هیئت مدیره ای و تصمیمات به نحوه شورای و مبتنی بر رای اکثریت گرفته می شود، رسالت و اهداف کاری موسسه را نیز در دو بخش خلاصه نمود:

1- فرهنگی – ادبی

2- اهداف اندیشه ای (روشنفکری)

بعد از توضیحاتی در مورد آنها به دو موضوع اساسی؛ زبان مادری (اصل 15 قانون اساسی) و بحران هویت در نسل جدید (آسیب اجتماعی دامنگیر حال و آینده) پرداخت که فارغ از موضوعات دیگر همواره دغدغه اصلی موسسه چراغ اندیشه است. وی ضمن تشکر از مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جوانرود، محدودیت و موانع اصلی فعالیت در حوزه فرهنگی و ادبی را عنوان کرد. ضمن بیان سیاستگذاری مبتنی بر واقعیت و مدنظر داشتن محدودیت های گوناگون در برنامه ریزی های حال و آتی موسسه که با نگاه رو به آینده و توسعه گراست به انتظارات و توقعات غیرواقعی از موسسه اشاره و سخنانش را به پایان رساند. در ادامه برنامه کلیپی تصویری از اهم فعالیت های آقای کمال امینی پخش شد.

آقای صابر مرادی به عنوان سخنران دوم ضمن بیان تاریخچه ای از فعالیت های فرهنگی ادبی در شهرستان جوانرود، به اهم فعالیت های انجمن های ادبی خانای قبادی و مولوی پرداخت. با تمرکز بر انجمن خانای قبادی مجموعه برنامه ها برگزار شده و شخصیت های مهم دعوت شده به انجمن را طی سالیان دهه 1370 و 1380 را معرفی کرد. در پایان با اشاره به کمال امینی به عنوان یکی از اولین اعضا و همچنین فعال در حوزه مدیریتی همین انجمن ابراز داشت فعالیت این انجمن ها تاثیر بسزایی در شکوفای استعداد ایشان و همچنین سایر اعضا داشته است که تعدادی از اعضا به نگارش کتاب، ترجمه و شعر مشغول اند.

در ادامه با دعوت از چهار نفر از حضار، آقای بهرام صالحی (شاعر و نویسنده)، هنرمند پیشکسوت آواز سنتی کُردی آقای فتح الله امینی، آقای عزیز ساسلی (فعال در حوزه فرهنگی و ادبی)، آقای مسعود قادری به عنوان نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم رونمایی نمادین از سه اثر شعری کمال امینی به شکل رسمی اجرا شد.

سخنران سوم برنامه دکتر محمد یعقوبی (دکترای ادبیات، استاد دانشگاه، منتقد ادبی) ضمن تحلیل و نقد شعر کُردی در شش دهه اخیر، شعر جدید کُردی را که تحت عنوان نسل چهارم نامگذاری شده اند را مورد نقد و بررسی قرارداد. ضمن اینکه اظهار داشت شعر نسل چهارم شعری است که به باور بنیانگذارانش مانیفست پذیر نیست اما با بررسی شعر چندین نفر از شاعران جدی این نسل می توان به معیارها و شاخص هایی مشترک در آثار این شاعران دست یافت. در این میان؛ معنا گریزی، روی آوردن به جزئی نگری و پرهیز از کلی نگری، استفاده از زبان محاوره به جای زبان ادبی، گریز از کلان روایت ها، مرکز گریزی، چند صدایی، تکثر آرا و صداها و چندین مورد دیگر از جمله شاخص های  مشترک شعر این نسل می باشد. کمال امینی یکی از برجسته ترین شاعران این نسل می باشد در ضمن اینکه برخی از ویژگی های مشترک با شاعران این نسل را داراست توانسته ویژگی ها و زبان مخصوص به خود را نیز داشته و خود را از سایر شاعران این نسل متمایز گرداند. در ادامه مراسم کلیپ صوتی شعر پدر با صدای خود شاعر پخش شد.

سخنران چهارم آقای عثمان نوری (مترجم و منتقد ادبی) با نگاهی گذرا به نسل چهار شعر کُردی، به بررسی کتاب های شعری کمال امینی پرداخت. وی ضمن نقد این آثار، در حوزه فُرم  به تئوری های پست مدرنیستی شعر پرداخت و بحث گذار در حوزه نشانه شناسی فاجعه در شعر کمال امینی و ارتباط دادن فاجعه رُخ داده در جغرافیای کُردستان (حمله داعش به شنگال) با کلان روایت ناسیونالیسم کُردی و نگرش ملی گرایانه شاعر اشاره نمود که این مسئله را حتی در تغییر اسم شاعر از کمال امینی به کمال شنگالی به وضوح می توان دید. در نهایت نیز ضمن نقد کتابها به تقدیر از اشعار کمال امینی پرداخت و وی را یکی از موفق ترین شاعران نسل چهارم شعر کُردی معرفی نمود.

آخرین سخنران نیز آقای کمال امینی بود، وی به عنوان شاعر ضمن خیرمقدم و تشکر فراوان از حضور دوستان فرهنگی ادبی و حضار گرامی به ارائه سخنانی در مورد وضعیت فرهنگی شهر و فعالیت های گذشته و حال انجمن ها و موسسات در حوزه فرهنگی ادبی پرداخت. ضمن اشاره به سختی ها و کمبودهای زیاد زیرساختی در این حوزه، خواستار آن شد که مسئولین کمکی شایسته و حداقلی (مانند درست کردن یک سالن سینما و تئاتر) را برای شهر جوانرود انجام بدهند. بخش دوم سخنانش را با خواندن بخش های از اشعار خود که با تشویق های پی در پی حضار همراه بود به پایان رساند. و  نهایتا ساعت 19 و 45 دقیقه مراسم پایان یافت.

 

تصاویر از انجمن عکاسان جوانرود - لقمان عزیزخانی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار