کاندیداهای محتمل کُرد اهل سنت برای وزارت و معاونت تا استانداری و سفارت! | فراتاب
کد خبر: 6408
تاریخ انتشار: 16 تیر 1396 - 14:59
گزارش ویژه فراتاب:

فراتاب گروه سیاسی: طی روزهای اخیر بحث انتخاب اعضای کابینه دولت دوازدهم از مهمترین مباحث روز سیاسی است، در همین زمینه با توجه به شرایط انتخابات، وعده های ریاست جمهوری و نقش تاثیرگذار اهل سنت در تعیین رئیس جمهور، گمانه زنی ها برای ورود نخستین کُرد اهل سنت به کابینه دولت بسیار بیش از پیش شنیده می شود، امری که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون بنا به دلایل مختلفی روی نداده است.

همراهی نسبی ترکیب مجلس شورای اسلامی با دولت، اهتمام ویژه رئیس جمهور به عملیاتی کردن لایحه حقوق شهروندی و نیز پیچیده تر شدن شرایط بحرانی منطقه و مباحث مربوط به هویت گرایی دست به دست هم داده است، تا احتمال ورود نخستین ایرانی اهل سنت به کابینه بسیار بیشتر از قبل شود.

در دولت یازدهم، محمد جواد ظریف ،وزیر امور خارجه، صالح ادیبی را به عنوان نخستین کُرد اهل تسنن در پست سفارت برای نمایندگی ایران در دو کشور کامبوج و ویتنام برگزید و همچنین بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت هم سیدعماد حسینی را به عنوان معاون مهندسی وزارتخانه متبوعش منصوب کرد.

در این بین جمعیت اهل سنت عمدتاً بین گروه های مختلف قومی از جمله کُرد، بلوچ، ترکمن، ترک و فارس پراکنده شده است و در این میان به نظر می رسد شانس دستیابی یک کُرد اهل سنت نسبت به دیگر ایرانیان سنی مذهب کشور بیشتر باشد. علت این امر از یکسو به جمعیت بیشتر، میزان مدیران میانی و درصد بالاتر افراد دارای تحصیلات عالیه و از سوی دیگر متاثر از شرایط منطقه ای و تحولات کُردها در دیگر کشورهای خاورمیانه است.

به همین دلیل گمانه زنی ها در سطوح مختلف سیاسی، رسانه ای و محافل عام و خاص در این خصوص افزایش یافته است و بطور مستمر اسامی مختلفی و یا گاه برخی نظرسنجی ها پیرامون محک زدن افکار عمومی در این خصوص منتشر می شود. به همین دلیل فراتاب تصمیم گرفته است تا با بررسی گزارش های مختلف رسمی و غیررسمی موجود در سطح رسانه ها و تماس با برخی از کاندیداهای محتملی که در دسترس بوده اند، به نوعی منظم تر و در قالب یک پرونده ویژه به آن بپردازد. پرونده ویژه ای که نخستین گزارش آن در پیش رو است و در آن 11 چهره مختلف کُرد سنی دارای شانس بیشتر برای دستیابی به پست های کلیدی در کابینه مورد بررسی قرار گرفته اند، پست هایی که شامل وزارت، معاونت ریاست جمهوری، مدیرکلی در وزارتخانه ها، استانداری و یا حتی در عرصه دیپلماسی و سفارت است. لذا در گزارش پیش رو بطور اجمالی 9 نفری که بیشترین اخبار در رابطه با آنان طی ماه اخیر در رسانه ها منتشر شده است مورد بررسی قرار گرفته اند، و با توجه به باز بودن پرونده احتمال معرفی و بررسی دیگر کاندیداهای مطرح در سطح پست های ملی و محلی قابل توجه نیز وجود دارد.

همچنین لازم به ذکر است فراتاب خواهد کوشید برای معرفی دقیق، جامع و بیطرفانه این نفرات برای هریک از آنان و دیگر کاندیداهای محتمل آتی در قالب دو مطلب متفاوت اقدام به انتشار مجزای رزومه های علمی و اجرایی و نیز مصاحبه هایی اختصاصی با آنان بکند.

(ترتیب نفرات بر اساس شرایط سنی چیده شده است)

 

اسعد اردلان

دیپلمات پیشین، فعال فرهنگی و رئیس منظم ترین و دیرپاترین تشکل فرهنگی کُردها در پایتخت با نام «جامعه کُردهای مقیم مرکز» است. دکتر اردلان متولد شهرستان سنندج است. وی دارای مدرک دکترای حقوق بین الملل و روابط بین الملل است و سالها به عنوان مدرس در دانشگاههای مختلف کشور از جمله دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه تدریس کرده است.

از منظر تخصصی محتمل ترین پستی که می توان برای وی در نظر گرفت حضور مجدد و در سطحی عالی تر در وزارت خارجه و یا سازمانهای مرتبط حقوق بین الملل و دیپلماسی به عنوان نماینده و یا سفیر جمهوری اسلامی است. هرچند که گفته می شود یکی از افرادی است که نام وی در سطح مدیر ارشد در استان کردستان در دولت جدید نیز مطرح گشته است.

 

بیژن ذوالفقارنسب

بی شک وی مشهورترین کُرد اهل سنت در سطح ملی است چرا که به یُمن تخصص و کارش بارها و بارها چهره او چه در زمانی که یک بازیکن ملی پوش بود و چه زمانی که در قامت مربی در تیم ملی و دیگر باشگاهها بود در شبکه های مختلف تلویزیونی و صفحات روزنامه ها و سایت های خبری پخش و منتشر شده است. دکتر ذوالفقارنسب متولد 16 تیر 1328 در شهر سنندج است. دکترای تربیت بدنی از بلژیک دارد و استاد دانشگاه نیز به شمار می رود، اوج کار وی مربیگری تیم ملی در جام جهانی 1998 بود و از نظر پستهای اجرایی نیز در حال حاضر مشاور وزیر ورزش است.

از منظر تخصصی محتمل ترین پستی که برای وی می توان در نظر گرفت رسیدن به وزارت ورزش است، به نظر می رسد یکی از کم مناقشه ترین کاندیداها برای دستیابی به پست وزارت در میان کاندیداهای موجود به عنوان چهره ای ملی و متخصص باشد و اگر رئیس جمهور بنا به اقتضا و شرایط مختلف بخواهد وزیری کُرد و سنی انتخاب کند وی این شانس را دارد و اگر چنانچه به وزارت دست نیابد معاونت در همین وزارتخانه کاملاً محتمل خواهد بود.

 

 عابد فتاحی

رئیس پیشین فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس است و طی دو دوره مختلف به نمایندگی از مردم ارومیه به بهارستان راه پیدا کرده است. دکتر فتاحی متولد سال 1337 در شهر ارومیه است وی دارای دکترای چشم پزشکی و تخصص در همین زمینه از دانشگاه استانبول است.

در فضای شبکه های اجتماعی از وی به عنوان یکی از گزینه های دستیابی به پست وزارت بهداشت نام برده شده است، امری که با توجه به حضور رقبای قابل توجهی چون دکتر حسن قاضی زاده هاشمی امکان آن تا حدی سخت به نظر می رسد، لذا پیش بینی می شود چنانچه دولت جدید بخواهد از توان وی استفاده کند، یکی از پست های میانی در سطح کشور را به وی پیشنهاد دهد.

 

جلال جلالی زاده

یکی از سیاسی ترین چهره های کُرد اهل سنت طی دو دهه اخیر که سابقه نمایندگی در مجلس ششم را دارد. وی در انتخابات اخیر ریاست ستاد حسن روحانی در استان کردستان را برعهده داشت. جلالی زاده متولد 1339 در یکی از روستاهای توابع سنندج است. وی دارای دکترای الهیات بوده و استاد دانشگاه تهران است.

برخی از گمانه زنی حاکی از تلاش گروههایی از کُردها برای دستیابی دکتر جلالی زاده به پست استانداری در استان کردستان است، (لازم به ذکر است طی 38 سال اخیر هیچ ایرانی اهل سنتی موفق به دستیابی به پست استانداری در هیچیک از استانهای کشور نشده است) پیش بینی می شود چنانچه این مهم اتفاق نیافتد در سطح یکی از پست های مدیران میانی در دولت به او پیشنهاداتی داده شود.

 

محمد رئوف قادری

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و از مشاورین وزیر بازرگانی و عضو ناظر ستاد بازسازی کل کشور؛ دکتر قادری متولد سال 1342 در شهرستان روانسر است و در حقیقت تنها نماینده سابق کُرد سنی از استان کرمانشاه و منطقه اورامانات به شمار می رود که طی روزهای اخیر نامش به عنوان یکی از گزینه های محتمل برای ورود به کابینه شنیده می شود. وی دارای دکترای مدیریت استراتژیک است.

با توجه به سوابق تخصصی و اجرایی اش بخصوص در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و نیز اتاق بازرگانی، محتملا شانس ورود وی به معاونت میراث فرهنگی و گردشگری و یا ورود در سطح معاون و یا مدیرکل در یکی از وزارتخانه های اقتصادی کشور بیشتر باشد.

 

عبدالله چمن گلی

قهرمان سابق کشتی فرنگی آسیا که در سال 2012 به عنوان برترین مربی کشتی فرنگی از سوی فدراسیون جهانی فیلا برگزیده شد. دکتر چمن گلی متولد سال 1350 در شهرستان سقز در استان کردستان است و توانسته است پس از خداحافظی با دنیای ورزش قهرمانی دکترای تربیت بدنی را کسب کند و در استان آذربایجان غربی به عنوان نخستین مدیرکل کُرد سنی مدیریت تربیت بدنی این استان را برعهده بگیرد.

با توجه به حوزه تخصصی دانشگاهی، کاری و مدیریتی محتمل ترین پستی که این روزها شنیده می شود به وزارت ورزش باز می گردد گمانه زنی ها در فضای شبکه های اجتماعی از شانس وی برای دستیابی به پست وزارت ورزش حکایت دارد و در حقیقت وی رقیب دیگر ایرانی اهل سنت لیست پیش رو ،یعنی د.ذوالفقارنسب، به شمار می رود اما چنانچه وی از دستیابی به وزارتخانه محروم شود و همزمان ذوالفقارنسب نیز به این مهم نرسد شانس وی برای رسیدن به یکی از معاونت های این وزارتخانه بیشتر است البته همزمان در سطح محلی نیز از وی به عنوان یکی از گزینه های مدیریتی در استان کردستان نام برده می شود.

 

سید عماد حسینی

از سال 92 وی به معاونت مهندسی وزارت مهم و استراتژیک نفت منصوب گردیده است و در حقیقت می توان گفت این مهمترین پستی بوده است که به یک ایرانی اهل سنت طی 38 سال اخیر داده شده است. مهندس حسینی متولد سال 1351 در یکی از روستاهای شهرستان قروه است وی فوق لیسانس مهندسی مخازن نفت از دانشگاه کالگری کانادا را داشته و اینک دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی امیر کبیر است و در کارنامه خود سابقه دو دوره نمایندگی مجلس را نیز داراست.

به نظر می رسد با توجه به سوابق مدیریتی و تخصصی اش وی یکی از معدود ایرانیان اهل سنتی باشد که شانس دستیابی به وزارت و یا معاونت ریاست جمهوری را داشته باشد. اگر چنانچه بحث وزارت منتفی شود رسیدن به یکی از معاونت های پارلمانی و یا علمی و فناوری ریاست جمهوری برای او محتمل تر است در غیراینصورت شاهد پیشرفت سطح معاونت وی در وزارت نفت و رسیدن به یکی از معاونت های مهم چهارگانه این وزارت خانه باید باشیم.

 

سیدمعروف صمدی

اصلاح طلب و عضو حزب اراده ملت که در لیست اولیه شورای شهر تهران حضور داشت اما در اواسط راه توسط هیات نظارت رد صلاحیت شد. وی متولد سال 1324 در شهرستان سنندج است و هم اینک دانشجوی دکترای علوم سیاسی است. صمدی پیش از این مسئولیت فرمانداری مهاباد را نیز برعهده داشته است و در دوره نیز نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است.

طی روزهای اخیر با توجه به سابقه حزبی و بودنش در جریان اصلاح طلبان کُرد نام وی به عنوان یکی از کاندیداهای پست های میانی در دولت و یا در سطح محلی در دو استان کردستان و آذربایجان غربی مطرح شده است. 

 

حاصل داسه

اصلاح طلب، عضو جبهه متحد کرد و نماینده مجلس ششم شورای اسلامی. وی متولد سال 1346 در شهرستان پیرانشهر واقع در آذربایجان غربی است و دارای لیسانس کشاورزی بوده که در تحصیلات تکمیلی تغییر رشته داده و هم اینک دانشجوی دکترای علوم سیاسی به شمار می رود. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری وی معاون ستاد دکتر روحانی در آذربایجان غربی را برعهده داشت.

با توجه به حوزه کاری و سوابق اجرایی و تخصصی اش پیش بینی می شود وی نیز یکی از کاندیداهای پست های میانی دولت و یا یکی از پست های اجرایی مهم در استانهای آذربایجان غربی و یا کردستان باشد.

  

ستار عزیزی

یک متخصص در حوزه حقوق که با سرعت زیادی مدارج و موفقیت های علمی را طی کرده است. دکتر عزیزی متولد 1356 در شهرستان سرپل ذهاب است دارای دکترای حقوق بین الملل از دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان است و طی سالهای اخیر حضور قابل توجهی در کنفرانس های معتبر علمی ملی و بین المللی داشته است و سال گذشته یکی از 6 حقوقدان مورد وثوق مجلس شورای اسلامی برای بررسی زوایای مختلف حقوقی برجام بود.

پیش بینی می شود با توجه به حوزه تخصصی دکتر عزیزی شانس وی برای حضور در وزارت خارجه و یا ارگانها و نهادهای حقوقی و در سطح بین المللی سفیری و نمایندگی جمهوری اسلامی در نهادهای بین المللی مرتبط با مسائل حقوق بین الملل بیشتر باشد.

 

عبدالکریم حسین زاده

رئیس ستاد اقوام و مذاهب دکتر روحانی در انتخابات اخیر بوده است مهندس حسین زاده متولد 1359 در شهرستان نقده است و جوانترین ایرانی اهل سنتی به شمار می رود که هم اینک معاون فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی به شمار می رود. وی تحصیلات در حوزه فنی مهندسی در سطح کارشناسی ارشد دارد.

حسین زاده که در دو دوره اخیر مجلس به عنوان نماینده مردم نقده و اشنویه از آذربایجان غربی حضور یافته است با توجه به نزدیکی اش به ستاد اصلی انتخابات دکتر روحانی و فعالیت های انتخاباتی اش به عنوان مسئول اقوام، مذاهب و ادیان مختلف از جمله معتمدین دولت به شمار می رود که در فضای شبکه های اجتماعی شنیده ها بیشتر حاکی از شانس ورودش به کابینه و یا دستیابی به معاونت یکی از وزارتخانه ها حکایت دارند.

 

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

توجه: برای مشارکت در این پرونده ویژه با ایمیل pashang1979@gmail.com ارتباط بگیرید.

طی روزهای آتی فراتاب رزومه کامل همه کاندیداهای فوق را حتی الامکان با انتشار مصاحبه های اختصاصی با آنان (و دیگر کاندیداهای محتمل) از همین طریق منتشر خواهد کرد.

 

 

مطالب مرتبط:

مولوی و اهل سنت از تهدید تا فرصت؛ از اتحاد ملی تا صلح سازی منطقه ای!

لینک مطلب: //www.faratab.com/news/6207

 

اهل سنت ایران، چشم انتظار کابینه وحدت ملی روحانی!

لینک مطلب: //www.faratab.com/news/6339

 

نظرات
محمد شعبانی
| |
2017-07-07 15:50:09
ضمن احترام کامل به تمامی عزیزانی که به نام و نشان آنها اشاره شده است، محدود نمودن شایستگان کرد ایرانی برای تصدی مناصب دولتی به نام آقایان نامبرده را بهیچوجه مناسب نمیدانم ، چرا که شمار شایستگان کورد برای قبول مسئولیت در دولت را بسیار بیشتر می دانیم . بدتر آنکه در این لیست کردهای سنی و شیعه از هم تفکیک شده اند و به کوردهایی که پیرو سایر مذاهب هستند هیچگونه اشاره ای نشده است!
آخرین اخبار