«دموکراسی یا دموقراضه» اثر سیدمهدی شجاعی | فراتاب
کد خبر: 6309
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1396 - 13:04
معرفی کتاب:
دموکراسی یا دموقراضه را می توان جزو کتاب هایی دانست که با مطالعه آن می توانید سواد سیاسی خود را افزایش دهید و با حقایق سیاسی به وسیله ی استفاده از داستان و طنز آشنا شوید.

فراتاب - گروه کتاب: «سیاست پدر و مادر ندارد» این مثال را هربار که از راز و رمز سیاست و سیاست مدارها سر در نمیاوریم، به کار می بریم. به جرات می توان گفت خواندن این کتاب خیلی از بازی های سیاست را برایتان آشکار خواهد کرد و در خیلی از موارد می توانید قدرت تحلیل مسائل سیاسی را داشته باشید؛ مشروط بر این که به زبان طنز تلخ نویسنده دقیق شوید.

کتابی که سیدمهدی شجاعی نوشته است زیر و بم سیاست را برایتان شرح خواهد داد و با تعریف داستانی که ممکن است بنا به زبان طنزش شما را با لبخند همراه سازد؛ سیاست را تعریف می کند که اگر هوشمندانه آن را بخوانید لبخند نمیزنید!

قصه از جایی آغاز می شود که پادشاهی در روزهای آخر عمرش وصیت می کند پادشاه بعدی را مردم از میان پسرانش انتخاب کنند و خودش را از تعیین جایگزینش مبرا می کند. با فوت پادشاه و با اجرای انتخابات بین پسران، اولین نوع دموکراسی در آن سرزمین آغاز می شود و داستان ها و تصمیم هایی که در این بین گرفته می شود شیوه و راه و رسم سیاست و سیاست مداری را برای خواننده آشکار می سازد.

«"مردم عادت می کنند" یادتان باشد! این جمله کلید اجرای همه برنامه ها، سیاست ها و تصمیمات ماست. با مردم هرکاری کنید، به آن کار عادت می کنند و دستتان را هم می بوسند.» این قسمت از کتاب و ادامه ی آن را که می خوانی متوجه می شوی چرا در هر مملکت و کشوری تصمیم بزرگان هرچقدر هم که با منفعت مردمانش متغیر باشد بعد از مدتی به یکی از قوانینی که فقط باید اطاعت کرد تبدیل می شود زیرا که "مردم عادت می کنند".»

هر زمان که بحث سیاسی در جمعی پیش می آید، اگر تو از افرادی باشی که بیشتر از دیگران بدانی و حرف بزنی و نظر دهی قطعا این جمله را خواهی شنید: تو آخر با این حرفا سرت را به باد می دهی و نویسنده در توضیح این مسئله نویسنده آورده است: «رستگاری در ندیدن است» و در برای زدن تیر خلاص و روشن شدن تکلیفمان در دانستن می نویسد: «دانش، فلاکت است و بینایی، هلاکت».

همانطور که در ابتدای بحث به آن اشاره شد پادشاه قصه ی این کتاب وصیت می کند که پادشاه بعدی را مردم از میان پسرانش انتخاب کنند و در ادامه ی وصیت خود شرط می کند که پسر منصوب شده به پادشاهی تنها 2 سال حق حکومت دارد و باید پس از گذشت 2 سال مجدد رای گیری صورت گیرد و تبصره ای در این بین می آورد که پادشاه حاضر در صورت رای مردم مجدد می تواند به پادشاهی خود ادامه دهد. در خصوص این قسمت ملزوم است این بخش از کتاب را بخوانیم: «این جمله را همیشه سرلحه همه بوق ها و شعارها و سخنرانی هایتان قرار دهید که: وقت، کم است و ما تا می توانیم باید خدمت کنیم" و خودتان هر لحظه به خاطر داشته باشید که: "فقط دو سال فرصت داریم تا بارمان را برای همه عمرمان ببندیم."»

«در جهل لذتی است که در آموختن نیست» این جمله از کتاب بیان چرایی تمام مشکلات و نداشته های ماست؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم در بسیاری از مواقع جهل و ترجیح آن با دانایی است که ما را فرسنگ ها از آنچه که باید باشیم دور کرده است.

به مرور تعدادی از جملات و قسمت های کتاب می پردازیم:
- دشمن یعنی کسی که شما می توانید همه ضعف ها و کم کاری هایتان را گردن او بیاندازید.

- مردم را به دو دسته تقسیم کنید و به یک دسته حقوق و مواجب دهید که مراقب آن دسته دیگر باشند.

-این عوامند که سرنوشت و تقدیر خواص را رفم می زنند. پس خود خواص را نباید جدی گرفت، اما خطر خواص را چرا.

- دروغی که با شهامت و قاطعیت و اعتماد به نفس گفته  می شود، از هر راستی، قابل قبول تر و باورپذیر تر است.

 

نویسنده گزارش: نیلوفر فلاح عضو شورای نویسندگان فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

                                                    

نظرات
علیزاده
| |
2017-06-13 15:13:23
مرسی خانم فلاح نوشته هات حرف نداره همیشه موفق باشی
صادق
| |
2017-06-18 16:54:27
دانلودش کردم خیلی زیبا بود
آخرین اخبار