کد خبر: 6198
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1396 - 15:13
دکتر سحر صنیعی

 

فراتاب - گروه سیاسی: بعد از پایان انتخابات، گام بعدی فراهم شدن مطالبات و خواسته های مردم است چرا که با حضور و مشارکت آنها ریس جمهور به دوره دوم ریاست جمهوری راه پیدا کرد. برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت باید بر اساس مولفه های مردمی تدوین و در دستور اجرا قرار بگیرد. دولتی که به خواست مردم و اراده انها قدرت را به دست می گیرد خاستگاه ابتدایی اصول سیاست و واحدهای سیاسی اش را بر پایه نظر و اولویت های مردم بگذارد. چرا که پشتیبانی و بسیچ مردم مشروعیت سیاسی اش را شکل داده و ممکن است نارضایتی آنها از فراهم نشدن خواسته ها، ههساختار شکننده ای را برای دولت فراهم سازد. بافت شکنندگی که در دولت ایجاد شود کنترل مرکزی بر قلمرو داخلی و خارجی را دشوارتر خواهد ساخت.
باید گفت رابطه بسیار قوی بین عوامل اقتصادی و خشونت در دولت های شکننده وجود دارد که دولت منتخب مردم از آن مستثنی نیست و یکی از شعارهای انتخابانی دولت دوازدهم بر طرف کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی بوده است که باید به آن عمل شود. اگر دولت با روی کار آمدن تمایل قطعی و روشنی برای برنامه اقتصادی و یا اعمال بسترهای مناسب اقتصادی نداشته باشد و یا در زمینه اشتغال مسیر درستی را به وجود نیاورد و با شخصی کردن پست های مدیریتی و ریاستی کار خود را آغاز کند باید گفت خشونت، بی اعتمادی، دلزدگی، عدم تمایل به مشارکت سیاسی روز به روز افزایش پیدا می کند. بازیگران سیاسی دولت جدید، باید مولفه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، قومی توجه نشان بدهند و مشروعیت ادعاها و شعارهای خود را توسعه داده و به مرحله اجرا در آورند و بدین ترتیب حمایت مردمی را برای خود بسیج نمایند. دولت می بایست برای جلوگیری از شکنندگی و عدم مقبولیت از سوی توده مردم، نخبگان خود محور که به جای داشتن دغدغه توسعه کشور و به دنبال انباشت قدرت و ثروت برای خود و اطرافیانشان در کوتاه مدت هستند را کنار بگذارد و نخبگانی استفاده نماید که توسعه عمومی و کشور را به منافع شخصی خود ترجیح می دهند. این نوع تفکر می تواند ساختار سیاسی و اقتصادی و حتی فرهنگی را ترمیم و گسترش دهد.
در آخر باید بگویم اتخاذ تصمیم های سیاسی هوشمندانه فرآیند دولت سازی را تقویت کرده و خطر بالقوه ی سراشیبی و سقوط را به تعالی و پیشرفت منتهی میسازد.

 

سحر صنیعی دکترای علوم سیاسی و عضو شورای نویسندگان فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار