کد خبر: 4297
تاریخ انتشار: 26 مهر 1395 - 21:41
منصور براتی
باوجوداینکه نهادهای سیاسی عراق بارها اعلام کرده‌اند که نیروهای ترکیه نباید نقشی در عملیات موصل ایفا کنند؛ رجب طیب اردوغان هم چنان بر حضور نیروهای ترک در بعشیقه واقع در شمال عراق اصرار دارد و این موضوع زمینه تنش جدی میان دو کشور را ایجاد کرده است.

فراتاب- گروه بین الملل: درحالی‌که از بامداد امروز فرمان آغاز عملیات بازپس‌گیری موصل توسط «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق صادرشده است، نیروهای ارتش و نیز پیشمرگه‌های اقلیم کردستان عراق که هماهنگی و انسجام قابل توجهی برخورداردند در نخستین ساعات عملیات موفق شدند خطوط دفاعی داعش در مناطق حاشیه‌ای شمالی و شرقی موصل را از میان برداشته و راه‌های اصلی به سمت شهر را باز کنند. بااین‌حال حضور غیرقانونی و غنیمت‌جویانه نیروهای نظامی ترکیه از فتوحات موصل، عامل تنش‌آفرین میان آنکارا و بغداد است.
به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، درحالی‌که عمده پیشروی‌ها به سمت شهر بعشیقه و مناطق اطراف خازر است که توسط پیشمرگ‌های کرد در شمال و شمال شرق و جنوب شرق موصل در حال انجام است، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق و نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر دولت کردستان عراق وارد محور خازر شدند تا در جریان روند عملیات در این محور قرار بگیرند. پیشمرگ‌ها می‌گویند با مقاومت سرسختانه داعش مواجه هستند و توانسته‌اند ده‌ها حمله داعش با خودروهای بمب‌گذاری‌شده را در محورهای مختلف بی‌اثر کنند. پیشمرگ‌ها در درگیری‌های صبح امروز توانستند ۹ روستا در شرق موصل را به کنترل درآورند. آن‌ها همچنین جاده اصلی موصل-اربیل را که از مهم‌ترین مسیرهای مواصلاتی بین دو شهر و همچنین شمال عراق محسوب می‌شود را مسدود کرده‌اند.
همچنین در همان روز نخست عملیات، کاروان ابو بکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در منطقه «الغابات» در موصل مورد حمله قرار گرفت. به گزارش السومریه نیوز، کاروان ابو بکر البغدادی سرکرده و گروهی از سرکردگان داعش در منطقه الغابات در موصل مورد حمله قرار گرفت. بر اساس این گزارش در این حمله شمار زیادی از سرکردگان داعش کشته شدند؛ ولی اخبار حاکی از آن است که البغدادی از این حمله جان سالم به دربردهاست. یک منبع محلی در استان نینوا، اعلام کرد که در این حمله «ابو موسی المغربی»، فرمانده گروهک معروف به «جیش العسره» و تعدادی از همراهانش کشته‌شده‌اند. در این حمله همچنین 5 خودروی زرهی به‌صورت کامل نابود شدند.
همچنین دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی الحشد الشعبی در خبری اعلام کرد که «آیت‌الله سید علی سیستانی» به همراه جمعی از علماء، در حرم حضرت امیرالمؤمنین (ع) حاضر شد و برای نیروهای ارتش، نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی حاضر در عملیات موصل دعا کرد.

 


لشکر نهم عراق در 25 کیلومتری موصل
از سوی دیگر یگان‌های نهم زرهی ارتش به دروازه شهرستان الحمدانیه در 25 کیلومتری جنوب شرق شهر موصل رسیده‌اند. نیروهای نهم زرهی ارتش عراق همچنین روستاهای الکبیبه، المخلط، الشروق و الحمیدیه در جنوب شرق موصل را آزاد کردند. این در حالی است که داعش در حال عقب‌نشینی از جنوب موصل است. به گفته منابع نظامی، مرحله نخست عملیات موصل نتایج مثبتی را محقق کرد. قرار است در مرحله اول نیروهای پیشمرگ از محور خازر به شهرستان حمدانیه برسند. درحالی‌که مرحله دوم شامل حمله به شهرستان الحمدانیه است که نزدیک‌ترین منطقه جغرافیایی به موصل است. گفته می‌شود حمله به حمدانیه امشب انجام شود و عملیات نظامی فردا متمرکز بر محور بعشیقه باشد. همزمان نیروهای آمریکایی نیز از پایگاه هوایی قیاره، در جنوب موصل با موشک‌های هوشمند مواضع داعش را زیر آتش گرفتند. حملات موشکی آمریکا به مواضع داعش در موصل همزمان با حملات جنگنده‌های ائتلاف تحت امر این کشور و گلوله‌باران توپخانه‌ای داعش در موصل و اطراف آن است.
نیروهای دولتی عراق نیز در محورهای جنوبی با پشتیبانی هوایی ائتلاف آمریکا و جنگنده‌های نیروی هوایی عراق پیشروی به‌سوی شهر موصل را آغاز کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود عملیات آزادسازی موصل که بامداد امروز با دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق آغازشده صدها هزار آواره و بی‌خانمان بر جای بگذارد و همین امر نگرانی‌های زیادی را در سطح داخلی و بین‌المللی ایجاد کرده است. عملیات زمینی هم‌اکنون از چهار محور در اطراف موصل در جریان است. دو محور شمالی یعنی محورهای تلعفر و دشت نینوا توسط نیروهای پیشمرگ انجام می‌شود. محور جنوبی از سمت پایگاه قیاره توسط ارتش و پلیس فدرال عراق در دست اجراست و محور چهارم که محور غربی است توسط پیشمرگ‌ها و ارتش عراق اداره می‌شود و هدف از آن جلوگیری از فرار عناصر داعش به داخل سوریه اعلام‌شده است.


سقوط خط دفاعی سوم داعش در شرق موصل
در جریان پیشروی نیروهای عراقی در محور شرقی موصل یک منبع محلی در استان نینوا اعلام کرد، خط دفاعی سوم داعش در اطراف شهر موصل طی ساعات گذشته درهم‌شکسته شده درحالی‌که اغلب عناصر داعش که از نیروهای داوطلب جدید بوده‌اند، فرار کرده‌اند. این منبع به سومریه نیوز گفت: «خط دفاعی سوم که داعش سه هفته پیش در حومه شرقی شهر ایجاد کرده بود تنها ظرف چند ساعت در هم شکست و با فرار اکثر نیروهای داعش تقریباً کاملاً فروپاشید.» این منبع ادامه داد، اکثر نیروهای خط دفاعی داعش نیروهای داوطلب جدید هستند که داعش به‌زور به خدمت گرفته بود و خانواده‌هایشان را به‌اجبار وادار کرده بود به خطوط دفاعی‌اش بپیوندند.
همچنین ارتش و نیروهای مردمی عراق در جریان عملیات آزادسازی شهر موصل ضمن طرد تکفیری‌ها از منطقه «حمام العیل» پرچم عراق را در این منطقه به اهتزاز درآورند. به گزارش شبکه خبری العالم، بر اساس این گزارش، نیروهای عراقی بر کارخانه گوگرد «المشراق» در موصل پس از انجام عملیات هلی‌برن سیطره کامل پیدا کردند. در همین حال، منابع عراقی از افزایش همکاری اهالی موصل با نیروهای عراقی در شناسایی مناطق استقرار تروریست‌ها خبر می‌دهند. سرعت برق‌آسای فروپاشی خطوط دفاعی داعش در محورهای اصلی شهر، از یکسو نشان از عزم جدی و انسجام نیروهای عراقی دارد و از سوی دیگر ممکن است تله تروریست‌های داعشی برای مخابره اطلاعات نادرست به دشمنان باشد.

 

سیاست دوگانه ترکیه
باوجوداینکه نهادهای سیاسی عراق بارها اعلام کرده‌اند که نیروهای ترکیه نباید نقشی در عملیات موصل ایفا کنند؛ روز گذشته «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به آغاز عملیات آزادسازی «موصل» مرکز داعش در عراق اعلام کرد ترکیه در پایگاه «بعشیقه» حضور دارد و چگونه ممکن است که وارد موصل نشود. وی همچنین افزود: «به ما می‌گویند در عملیات موصل شرکت نکن. چگونه ممکن است بتوانید جلوی مرا بگیرید وارد موصل نشوم؟ چه بخواهند چه نخواهند به‌عنوان بخشی از ائتلاف در عملیات موصل حضور داریم.» این درحالی‌که است که دولت ترکیه اعلام کرده «مولود چاوش اغلو»، وزیر خارجه این کشور در رأس یک هیئت آشتی و مصالحه فردا راهی بغداد خواهد شد. در همین ارتباط، یک مقام پیشمرگه عراق اعلام کرد که طبق توافقات، نیروهای ترکیه جزو نیروهای شرکت‌کننده در عملیات موصل نیستند و در صورت حضور به‌عنوان نیروی ناشناخته هدف قرار خواهند گرفت. تداوم حضور غیرقانونی نظامیان ترکیه که اعتراضات مقامات بغداد را در پی داشته است، از یکسو در راستای سهیم شدن در غنایم معنوی فتح موصل ارزیابی می‌شود و از سوی دیگر نیز به نظر می‌رسد تأثیرگذاری بر آینده عراق از طریق میانجیگری میان بغداد و اربیل را هدف قرار داده است.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار