درباره فرمول جدید ورود به دنبال وکالت چه می‌دانیم؟ | فراتاب
کد خبر: 12267
تاریخ انتشار: 15 شهریور 1401 - 15:16
سرانجام پس از کش و قوسهای فراوان میان نهادهای مختلف فرمول ورود به عرصه وکالت برای حقوق‌خوانها مشخش شد.

فراتاب: شورای نگهبان طرح دوفوریتی استفساریه مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را در جلسه شورای نگهبان بررسی کرد و آن را خلاف موازین شرع و قانون اساسی نشناخت و در نتیجه شورای نگهبان، قبولی در آزمون وکالت را بر اساس نمره ی تراز تایید کرد.

مروری بر اتفاقات اخیر آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه ۱۴۰۱

بعد از برگزاری آزمون وکالت مرکز وکلای قوه‌قضاییه، مرکز وکلا با مجلس درمورد نحوه محاسبه نمره قبول‌شدگان اختلاف پیدا کرد. نایب رئیس کمیسیون اصل نود گفته بود: مرکز وکلا با سوءاستفاده از کلمه امتیاز در قانون، می‌خواهد به‌جای نمره تراز، نمره خام را ملاک قرار دهد تا به‌جای ۱۰۵۰۰ نفر، ۲ هزار نفر در آزمون قبول شوند.

جناب آقای عبدلیان‌پور رئیس محترم مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در تاریخ ۲۹ مرداد در خصوص آزمون فوق العاده وکالت ۱۴۰۱  گفت: نتایج آزمون را بر اساس «نمره خام» اعلام می‌کنیم؛ اگر بعدا استفساریه مجلس حکایت از «تراز» داشت، مجدداً نتایج را بر اساس تراز اعلام خواهیم کرد. در نهایت نتایج آزمون فوق‌العاده مرکز وکلای قوه قضاییه در سایت دانشگاه آزاد قرار گرفت.

این در حالی بود که مجلس انتظارداشت نتایج آزمون وکالت بر اساس تراز اعلام شود. همین امر موجب واکنش های زیادی از طرف نمایندگان مجلس شد.علی خضریان، سخنگوی اصل ۹۰ مجلس در واکنش به اعلام این نتایج رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه، ضمن «قانون‌شکن» خطاب‌کردن عبدلیان‌پور گفت: «متاسفانه رئیس این مرکز رفتار دوگانه‌ای از خود نشان داد و در حالی که وانمود می‌کرد قانع شده که باید نمره تراز ملاک باشد، ناگهان در یک مصاحبه از پیش طراحی شده، نسبت به جایگاه مجلس توهین کرده و می‌گوید که نمایندگان در حال تعیین ظرفیت برای این آزمون هستند.»

در راستای این واکنش‌ها رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه نیز اعلام کرد معیار تراز موجب نزول بسیار فاحش سطح علمی وکلا می‌شود و این کاملاً مستند است و دوستان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

مجلس حرف خود را به کرسی نشاند

در نهایت شورای نگهبان، قبولی در آزمون وکالت بر اساس نمره‌ی تراز را تایید کرد و ماجرای حذف ظرفیت در آزمون وکالت در شهریور ماه ۱۴۰۱ تمام شد حال باید منتظر اعلام نتایج بر اساس تراز باشیم . این در حالی است که اکثر وکلا و داوطلبین وکالت از تصویب این استفساریه ناراضی بودند چون عقیده دارند معیار تراز خیل عظیمی از وکلا را وارد کشور می کند به گونه ای که ساماندهی آنها برای کار آموزی با مشکل مواجه می شود و لیسانس های حقوق بیکار، به وکلای بیکار تبدیل می کند.

پیرو این نظریات علیرضا مروانی، مسئول بسیج مرکز وکلای قوه قضاییه گفت: گزینش (تحقیقات محلی، استعلام از مراجع ذی‌ربط و رای هیئت تعیین صلاحیت) با دقت بیشتری مورد بررسی قرار خواهد گرفت و قطعا در این مرحله ریزش زیادی وجود خواهد داشت.

گزارش از نسرین هاشمی‌زاده

نظرات
آخرین اخبار