کد خبر: 12223
تاریخ انتشار: 2 شهریور 1401 - 17:02
بررسی مهمترین علل وقوع خیانت در روابط زناشویی

فراتاب: در این گوشه غربت، به یاد باغ پدری در زادگاهم، باغی ساخته‌ام که مامن تنهایی‌هایم است، درختان گیلاس، سیب و گلابی و ... هر غروب رها از دغدغه‌های زندگی ماشینی غربت، آرامشم را در این کنج خلوت می‌جویم. یادم می‌رود لیلا دیگر نیست که لبخندزنان سبد میوه‌های تازه چیده را از دستانم بستاند ... خانم مشاور ... هنوز صدای خنده‌هایش در گوشم می‌پیچد، دوستت دارم‌هایش هنوز تنها صدای این خانه است، تنم گرمی دستانش را به یاد دارد و بازوانم که بر آنها می‌آرامید ... چگونه توانست به این سادگی و خونسردی رهایم کند؟ به من بگویید ... چرا ترکم کرد؟

روند صعودی و روبه‌رشد خیانت که به وضوح می‌توان آن را در فضای مجازی، تعاملات روزمره، میزان مراجعه افراد درگیر خیانت به مراجع قضایی و کلینیک‌های مشاوره مشاهده کرد، اهمیت بررسی علل و زمینه‌های شکل‌گیری خیانت را نشان می‌دهد و متعاقبا به ارتقای سطح کیفی زندگی زناشویی و سلامت اجتماعی کمک می‌نماید.

چرا ترکم کرد؟ شروع سلسله بی‌پایان سوالات ذهنی و نشخوار فکری از سوی فرد خیانت‌دیده است. خیانت باعث بروز نشانه‌هایی شبیه اختلال استرس پس از سانحه و احساس‌هایی مانند افسردگی، خشم، ناامیدی، عدم اعتماد به نفس، از دست دادن هویت و احساس بی‌ارزشی در همسر زخم‌خورده می‌شود. همچنین موجب بروز احساس تردید، افسردگی و عذاب وجدان در همسر خیانت‌کننده نیز می‌گردد. افراد خیانت‌دیده خشم بسیار زیادی را نسبت به خود تجربه می‌کنند که حتی به تنفر از خود و سرزنش خود منجر می‌شود تا جایی که به از دست دادن اعتماد به نفس، عزت نفس و احساس حقارت و خودکم‌بینی می‌انجامد و در نهایت به افسردگی شدید منجر می‌شود و فرد خیانت‌دیده قادر به بخشیدن خود و فرد مقابل نیست.

بر اساس معتبرترین مطالعات انجام شده در آمریکا، 21 تا 25 درصد مردان و 11 تا 15 درصد زنان در طول زندگی مرتکب خیانت شده‌اند. از سوی دیگر در ایران، بر مبنای پژوهش انجام شده در 15 استان در کشور، 67 درصد قتل‌های ناموسی، ناشی از سوءظن نسبت به زنانی بوده که از سوی همسرانشان به قتل رسیده‌اند و 33 درصد از زوجین با واکنش حمله ناگهانی، خشونت و تهدید از سوی همسرانشان مواجه بوده‌اند. به طور کلی آمارها موید افزایش خیانت چه در سطح کشور و چه در سطح جهانی است.

فوکس ایبوک شکل‌گیری خیانت زناشویی را شامل سه مرحله می‌داند:

مرحله اول شک و تردید است زمانی که فرد به دلیل نارضایتی از زندگی زناشویی خود نسبت به ادامه آن دچار شک و تردید می‌شود.

دومین مرحله به دنبال جایگزین‌سازی است. در این مرحله فرد سعی می‌کند برای جبران نیازهای ارضاء نشده زندگی زناشویی جایگزینی پیدا کند، ایبوک در این مرحله به نقش تأثیرگذاردوستان و محیط اطراف اشاره می‌کند که به عادی‌سازی مسئله برای فرد کمک می‌کند.

در نهایت فرایند خروج از نقش است. این مرحله نیز زمانی روی می‌دهد که یا رابطه دوم عمیق‌تر شده یا اینکه مشکلات رابطه اول پیشرفته‌تر از قبل شده است که در این صورت فرد تصمیم به ترک رابطه اول می‌گیرد.

براساس نظریات مختلف زمانی که فرد در یکی از ابعاد زندگی زناشویی دچار نارضایتی شود به دنبال جایگزینی برای رابطه خود می‌گردد که بتواند نیازهایش را برطرف نماید. در نتیجه به خیانت زناشویی روی می‌آورد.

خیانت، یکی از آسیب‌های اجتماعی خاموش در جامعه و تهدیدکننده ثبات نظام خانوادگی است و در موارد بسیاری به بی‌اعتمادی در درون خانواده‌ها، وقوع قتل‌های ناموسی، طلاق و طلاق عاطفی ختم می‌شود و بررسی زمینه‌های شکل‌گیری آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

پژوهش غلامرضا تاجبخش و همکارانش با عنوان «علل خیانت ناسازگاری عاطفی و مشکلات رفتاری و فرسایش رابطه جنسی» که در سال 2021 انجام شده است،  عنوان می‌کند در ضعف باورها و اعتقادات مذهبی، نگرش‌ها و گرایش‌های لذت‌جویانه، سن، نوع شغل، طول مدت ازدواج، تاثیر دوستان و روابط قبل از ازدواج می‌داند. همچنین استراتژی‌های بکاررفته از سوی زوجین شامل مقصر جلوه دادن همسر، توجیه رابطه و سوءاستفاده از مذهب ذکر شده است. تحقیقات انجام شده، سبک‌های دلبستگی از نوع اجتنابی، تحصیلات، میزان صمیمیت و گرمی رابطه را در شکل‌گیری روابط فرازناشویی موثر می‌دانند. همچنین عوامل زمینه‌ساز خیانت در مردان: شغل، مدت ازدواج، سابقه خشونت جنسی و روانی علیه همسر، داشتن روابط جنسی قبل از ازدواج با همسر فعلی یا شرکای جنسی متعدد، نقش عوامل فردی، خانوادگی، زناشویی و اجتماعی عنوان شده است.

گرچه به جواب سوالات ذهنی‌اش رسید و در حال حاضر پیگیر جلسات روان‌درمانی‌اش است، اما تاثیر این فقدان و سوگی که تجربه کرد را هنوز با خود به همراه دارد. صدای محزون آوازش در باغ غربت و تنهایی‌اش به گوش می‌رسید. شعری را که خود سروده بود می‌خواند. سخت نبود بفهمم به‌زودی به زندگی عادی بازمی‌گردد.

نویسنده: سنور دانشخواه

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار