کد خبر: 12218
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1401 - 17:56
با ارسال پاسخ ایران به بسته اروپایی حالا توپ در زمین آمریکا و طرفهای غربی است

 فراتاب: بعد از پنج ماه وقفه در روند مذاکرات برجامی، اینک ابتکار عمل توافق منتظر نهایی شدن تصمیم در تهران است، که امروز رئیس دستگاه دیپلماسی ایران نیز درصورت رسمیت به خواسته ایران خبر از نجات برجام نافرجام از لبه پرتگاه سقوط را می‌دهد.

چندی پیش رسانه‌های خارج از ایران ادعای پذیرفتن خواسته‌های غرب و کوتاه آمدن ایران ازمواضع اولیه‌اش و ادامه دادن به روند مذاکرات در وین را مطرح کرده بودند که این نظریه از جانب ایران رد، بی‌پایه و اساس و صرفا جوسازی برنامه‌ریزی شده برای القای فشار روانی علیه تیم مذاکره کننده ایرانی به جهت پذیرفتن هرچه سریع‌تر مفاد مورد نظر مذاکره، از جانب طرف غربی دانسته شد.

متن جدید مورد توافق

اما اخبار گویای نهایی شدن متن جدید توافق‌نامه‌ای است که توسط انریکه مورا، معاون سیاست‌خارجه اتحادیه اروپا در جایگاه هماهنگ کننده گفتگوهای برجامی، تهیه گشته و به واسطه رابرت مالی، رئیس هیات مذاکره کننده ایالات متحده، پیش از ترکش از محل انجام مذاکرات وین به اطلاع و تایید مقامات واشنگتن رسیده و تاحدودی توانسته نظر مساعد آنها نسبت به این متن تازه را دریافت نماید.

واکنشها درایران

طی پست‌های اخیر اینستاگرامی منتشر شده از آقای عبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران، و گفتگوی ایشان با همتایان ترک و عمانی خود که اظهار داشتند، به واسطه اروپا پیام خود را به طرف آمریکایی ابلاغ نموده‌ایم و اکنون امیدواریم طرف غربی نیز با نگاه واقع بینانه‌اش و مدنظر داشتن حق واقعی ایران به شکلی عمل گرایانه آنها را درخصوص متن نهایی شده توافق برجام به منصه تصمیم گذارده و‌ به خواسته‌های برحق ایران احترام بگذارد.

توافق در چند قدمی نظرات

به گزارش فراتاب، روز گذشته امیر عبداللهیان طی مصاحبه‌ای از مواضع ایران در مذاکرات پیشین وین خبر داد و وی تاکید بر راهبرد سیاست خارجه‌ای مستقل داشت که منافع ملی ایران و ایرانیان را دنبال و هدف تحقق آنرا در ذهن و عمل دارد، تا جایی که کمافی‌السابق با دستگاه دیپلماسی نه شرقی و نه غربی پای میز مذاکرات بودیم تا بتوانیم از سختی‌های زندگی اقتصادی مردم کاسته و آنهارا بهبود ببخشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: «ما نمی‌خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم.» به گفته وی گویا دلیل اصلی طولانی‌شدن مذاکرات هم به همین دلیل بوده ‌است.

آقای کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در کنفرانس خبری صبح روز یکشنبه خود در واکنش به مذاکرات وین اظهار داشت: «اگر چه پیشرفت‌هایی در مذاکرات اخیر وین حاصل شده است، اما به طور کامل تامین کننده منافع و مطالبات قانونی ایران نیست و ما قصد اعلام سریع توافق را نداریم که این بر خلاف برآورده شدن مطالبات به حق ایران است.»

این در حالی است که نمایندگان اروپائی حاضر از غیرقابل تغییر بودن متن جدید نهایی شده خبر می‌دهند و از قرار معلوم قصد اعلام پایان مذاکرات وین را درنظر دارند. اما مقامات ایرانی مصر بر پذیرفته شدن خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران، و هیچ متنی را تا نرسیدن به حقوق قانونی درخواستی ایرانیان به رسمیت نخواهند شناخت و در صورت کرنش نشان دادن غرب به این خواسته‌ها، توافق به جمع بندی و اعلام عمومی خواهد رسید.

روس‌ها، پرچم‌داران صحنه مذاکرات برجام

نمایندگان مذاکره کننده روس نیز طی روزهای اخیر سکوت خبری خود را در این باره شکستند و طی توییت‌هایی از ملاحظات ایران درمورد چند جای متن پیشنهادی نماینده اروپا خبر دادند. این مدت روس‌ها سیاسات چند بعدی از لحاظ اتخاذ استراتژیک نظری در قبال برجام یعنی؛ گاهی هم‌صدا با اروپا و گاهی اظهار آرایی هم‌سو با سیاست‌های حاکم برتهران را ارائه کرده‌اند. اما آنان خود بهتر از همه می‌دانند که هیچ راه جایگزین مناسب‌تر از برجام در مقابل با سیاست هسته‌ای ایران وجود ندارد که اگر باشد در تضاد با همه تصمیم‌گیری‌های اخیر گرفته شده در خود شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

فرابرجام

بنا برنظریات مختلف درمورد احیای برجام و متن جدید ارائه شده توسط نماینده اروپا، موافقان و مخالفان بی‌شماری در داخل بوجود آمده‌اند، دائما در رسانه‌های وابسته طی فضاسازی های افکار عمومی بر این مسائل تاکید می‌شود که تنها در صورت متعهد شدن غرب در خصوص ادعاهای مرتبط به موضوعات پادمانی، تحریم‌ها و تضمین، برای ایجاد اطمینان خاطر به نمایندگان ایرانی، توافق پذیرفته خواهد شد.

اما آن روی سکه، طرف مقابل مذاکره، این‌سری درخواست‌ها را فرابرجامی خوانده و خود را درسایه ابهامات سوالات مطروحه از سوی آژانس می‌بیند که کماکان تهران از پاسخ به آنها سرباز می‌زند و تنها کامیابی و راه برون رفت ایران در لوای کارت قرمزی که دریافت کرده را جوابگوئی به این سوالات گفته تا پرونده ایران در شورای حکام آژانس بین المللی برای همیشه بسته شود.

چشم اندازی که ابهامات زیادی درمورد آن مطرح است و با گذشت زمان هرچه بیشتر از آن، گوئی از شور و شوق اولیه برای رسیدن به یک هدف پایدار اولیه کاسته می‌شود و تمایل به تصمیمات قاطعانه از جانب مقامات بلند پایه طرفین رو به سردی گرائیده و آینده این تفاهم را به یک اغمای تاریخی سیاسی فرو می‌برد.

 

گزارش از عماد عظیمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار