کد خبر: 12173
تاریخ انتشار: 9 تیر 1401 - 15:18
سومین نمایشگاه و جشنواره هنرهای مفهومی با محوریت آسیب‌های اجتماعی در نگارخانه میرزا رضا کلهر برگزار شد

 

فراتاب: سومین نمایشگاه و جشنواره هنرهای مفهومی با محوریت آسیب‌های اجتماعیدر گار خانه میرزا رضا کلهر کرمانشاه برگزار گردید.


تعریف مختصری از هنر مفهومی

هنر مفهومی یا کانسپچوآل آرت (به انگلیسی: Conceptual art) هنردنیای امروز و هنرپسامدرن است، به ایده و مفهوم توجه دارد و از تمام امکانات موجود از ابزار و مواد مختلف برای پرداخت و بیان یک مفهوم استفاده می‌کند و هیچ حد و مرزی در هنر برای پیشبرد ایده ها نمی‌شناسد، از ویدیو آرت گرفته تا هنرنمایش و...
هنرمفهومی زیبایی شناسی اثر را در درجه دوم قرار میدهد بطوری که معیار یک اثر مفهومی زیبایی آن اثر نیست. این مفاهیم و ایده ها راه را برای ارتباط بیشتر با مخاطب و بیننده ی اثر باز می‌گذارد و تعامل با مخاطب در اصل یکی از مولفه‌های کار است. یک اثر مفهومی میتواند دریک لحظه اتفاق بیوفتد و در زمانی کوتاه تمام شود و یا دریک زمان طولانی ودرطی سالها به تکامل برسد.

 

تعداد آثار راه یافته به جشنواره

۳۱ اثر از ۲۶ هنرمند از ۴ استان کرمانشاه، همدان، لرستان و کردستان به بخش مسابقه اولین جشنواره هنرهای مفهومی کرمانشاه راه یافتند.
بخش‌های مختلف این جشنواره شامل ویدئو آرت، پرفورمنس، اینستالیشن و هنرهای محیطی بود که موضوعات آن در قالب محیط‌زیست، خشکسالی، آسیب‌های حوزه اجتماعی و فضای مجازی و… اجرا شد.

 

تعداد دوره های برگزار شده در کرمانشاه
هر چند هنرهای مفهومی در ایران قدمت چندانی ندارد و اولین نمایشگاه آن در سال ۱۳۷۸ برگزار گردید اما کرمانشاه به عنوان اولین شهر ایران تاکنون توانسته است سه دوره این نمایشگاه را با موفقیت برگزار کند. اولین دوره در سال ۱۳۹۷ و دومین دوره در سال ۱۳۹۸ برگزار شد که دوره ی سوم آن در روزهای بعد از کرونا برگزار گردید.

 

آثار برگزیده نمایشگاه

آثار ارسالی در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد و در رقابتی که بوجود آمد ۱۰ اثر از میان اثرها با داروی هیئت داوران برگزیده شدند. هیئت داروان جناب حامد جابرها و صالح تسبیحی بودند.


اسامی برگزیدگان جشنواره
افراد شرکت کننده در این نمایشگاه اسامی که آثارشان برگزیده شد عبارتند از: ابراهیم ادوایی، پریسا وکیلی، حسین شهسواری، امیررضا سروش، سارا حیدریان، سارا خدادادی، میثم شریف ابراهیمی، محمدرضاکماسی، سعید خاجوند نیک، 

 

گزارش و عکس از سیده دنیا شهیدی

نظرات
آخرین اخبار