کد خبر: 12152
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1401 - 13:44
وقتی بین قیمت بلیط کنسرت موسیقی و اجرای تاتر فاصله از زمین تا ثریاست!

فراتاب: افزایش نجومی قیمت بلیطهای کنسرت در ایران به یکی از موضوعات مهم این روزها در عرصه فرهنگ تبدیل شده است، گزارش پیش رو به این موضوع اختصاص پیدا کرده است:

 

کمرنگ شدن کرونا و حضور دوباره هنرمندان بر روی صحنه

بعد از گذراندن دوران غریب و بسیار سخت کرونا در زمانی که شاهد کمرنگ‌تر شدن آن هستیم این جریان نوید حضور دوباره ی مردم را در سالن‌های نمایش، تئاتر و کنسرت‌ها می‌دهد. و هنرمندان نیز با شور و شعفی مضاعف به ارائه‌ی هنرشان می‌پردازند. آن هم در روزگاری که مردم سخت به تخلیه‌ی روانی نیاز دارند.

 

نرخ صعودی قیمت بلیت کنسرت‌ها

اما با افزایش نجومی قیمت کنسرت‌ها این هنر به سمت لاکچری شدن هدایت می‌شود. در سایتهای مشخص فروش بلیت ها مانند سایت ایران کنسرت می‌بینیم که قیمت ها معمولا از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و نرخ‌های دیگر ۲۵۰، ۳۰۰، ۴۵۰ می‌باشد. که به تازگی کنسرتی بر روی صحنه خواهد رفت که نرخ آن را ۷۰۰ هزار تومان گفته‌اند و چه بسا در بازارهای سیاه این رقم چند برابر خواهد شد.

 

ایجاد فاصله و شکاف عموم مردم از حضور در کنسرت‌ها

این روزها که تورم و شرایط اقتصادی زندگی هنرمندان را نیز در برگرفته و هر روز موج گرانی بیشتر و بیشتر می‌شود نتیجه‌ی افزایش قیمت بلیت کنسرت‌ها به کجا خواهد رسید؟ هنری که باید روح تمام اقشار جامعه را جلا دهد به سمت لاکچری و انحصاری شدن می‌رود در حالی که مردم بیشتر از هر زمانی به این دلخوشی ها نیاز دارند.

 

چرا افزایش قیمتها شامل هنرهای دیگر از جمله تئاتر و نمایش نشده است؟

در حالی که قیمت کنسرتها تا ۷۰۰ هزار تومان هم رفته است، شاهد آن هستیم که قیمت بلیت‌ها در حوزه‌ی تئاتر بسیار پایین است. قیمت‌ها معمولا از ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان معمولا در شهرستانها شروع شده و نهایتا تا ۲۸۰ هزار تومان در  پایتخت است. آیا تورم شامل حال این هنرمندان نشده است؟ این اختلاف قیمت‌ها در بین اقشار مختلف هنرمندان از کجا نشأت گرفته است؟

 

افزایش چشمگیر اجاره ی سالنهای کنسرت

اما در این میان بسیاری افراد مسئولان مرتبط را نیز مقصر می‌دانند. چرا که هزینه ی سالن‌ها برای برپایی کنسرت نیز بسیار گران شده است. به گفته ی محمد حسین توتون‌چیان که تهیه کننده ی بسیاری از کنسرت‌های موفق بوده‌اند اجاره ی بسیاری از سالن ها نسبت به سه ماه پیش سیصد درصد افزایش قیمت داشته است، که اگر این رویه ادامه داشته باشد قیمت بلیت احتمالا به یک میلیون تومان نیز برسد که زنگ خطری است برای سیاست‌گذاران و فعالان این عرصه.

 

درخواست بررسی افزایش نجومی قیمت بلیت کنسرت‌ها

بنابر افزایش چشمگیر و نگران کننده‌ی نرخ قیمت‌ها و با توجه به شرایط وخیم اقتصادی و همچنین روحی هموطنان عزیزمان که با آن دست و پنجه نرم میکنند. کارزاری تشکیل شده که به افزایش قیمت‌ها رسیدگی شود و با درایت جلوی این مشکل گرفته شود.  شاید در این وضعیت این دلخوشی های کوچک بتواند در شادی مردم نقشی داشته باشد.

 

گزارش از سیده دنیا شهیدی - خبرنگار گروه فرهنگی فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار