کد خبر: 12131
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1401 - 13:08
آیا صندوق‌های امانات سرقت شده بیمه بوده‌اند؟

فراتاب: پس از تعطیلات اخیر و رسانه‌ای شدن خبر سرقت از صندوق‌های امانات، مشخص شد که سارقان با ورود به شعبه بانک ملی روبه‌روی دانشگاه تهران، محتویات ۱۶۸ صندوق از صندوق‌های امانات و بخشی از تجهیزات حفاظتی را به سرقت برده‌اند. در این میان چگونگی نفوذ و ورود سارقان، فقدان زیرساخت‌های کافی امنیتی، کم‌توجهی مسئولان مربوطه و نیز فقدان شفافیت و اطلاعات کافی باعث ایجاد سوال‌های چندی در میان مردم شده است.

ورود کمیسیون امنیت ملی مجلس به ماجرا

تقریبا چنین سرقتی در این سطح و وضعیت در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است. نفس این عمل پرسش‌های زیادی را ایجاد کرده است. در همین زمینه «جلال رشیدی‌کوچی» رئیس کمیته امنیت ملی مجلس از جلسه این نهاد، در هفته آتی برای بررسی ابعاد این سرقت خبرداد تا مسئولان ذی‌ربط در کمیسیون حاضر شده و در این زمینه پاسخگو باشند. وی افزود امنیت بانک‌ها برای ما حائز اهمیت است. بانک ملی به عنوان نمادی برای سایر بانک‌ها محسوب می‌شود لذا بایست ابعاد امنیتی این سرقت با دقت مورد بررسی قرار گیرد

خطای محرز بانک ملی

باتوجه به اینکه ظاهرا صندوق‌های امانات بیمه نبوده‌اند در این شرایط بانک چگونه می‌خواهد جبران خسارت کند؟ باید به این نکته بپردازیم به طور کلی در قراردادهای صندوق امانات مبلغی که مشتری به بانک پرداخت می‌کند و پرداخت اجارهبهای سالیانه و مبلغ ودیعه به بانک جهت نگهداری نقدی است. طبق قاعده، بانک موظف است که به عنوان نگهدارنده اموال مردم یا به تعبیری «موجری که متعهد به حفظ صندوق» است اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد که بیمه کردن اموال یکی از این اقدامات است اما در واقع این سرقت نوعی ریسک عملیاتی است که بانک از منابع مخصوص به اینگونه ریسک‌ها (و نه سپرده‌های قرض‌الحسنه مردم) این ریسک را مدیریت می‌کند و به واسطه خطای حرفه‌ای بانک در این زمینه مسئولیت آن را محرز می‌باشد.

جبران خسارت

 اما از سوی دیگر روابط عمومی بانک ملی ایران در اطلاعیه‌ای به توضیحات تکمیلی درخصوص سرقت از صندوق‌های امانات مردم از شعبه دانشگاه این بانک دست زد، در بخشی از این اطلاعیه این‌چنین آمده است: هماهنگی‌های لازم با مقامات قضایی جهت تعیین بازپرس ویژه برای حضور در محل و رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان به‌عمل آمده است و با هماهنگی مقام قضایی و در اسرع وقت نسبت به جبران کامل بهای اموال مسروقه اقدام صورت خواهد پذیرفت.

دشواری مالباختگان!

مشتری باید ثابت کند که چه میزان کالا یا اشیا در صندوق داشته استمحمدرضاجمشیدی ،دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، در پاسخ به این سوال که پرداخت خسارت به صاحبان صندوق امانات یا اجاره‌ای در صورت آسیب دیدن یا به سرقت رفتن اجناس و اشیای داخل آن‌ها چگونه انجام می‌شود، گفته است که ساختمان بانک و اموال آن تحت پوشش بیمه قرار دارد، اما صندوق امانات بانک تحت پوشش بیمه نیست و بانک نیز در صورتی می‌تواند خسارات وارد شده به این صندوق‌ها را بپردازد که مشتری بتواند ثابت کند که چه میزان کالا یا اشیا در صندوق داشته است. این یک سوال اساسی است که به نظر پاسخ راحتی نخواهد یافت اینکه مالباختگان سرقت از صندوق امانات چگونه می‌توانند مال به سرقت رفته‌شان را اثبات کنند؟

 

گزارش از ادریس احمدی

بازنشر این مطلب با ذکر نام منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار