ایران: مواضع گروسی براساس اطلاعات ساختگی است! | فراتاب
کد خبر: 12128
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1401 - 02:42
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت نفوذ سیاسی برخی کشورها قرار دارد!

فراتاب: گزارش و مواضع تازه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با متهم کردن تهران به عدم همکاری مناسب باعث واکنش مقامات مختلف جمهوری اسلامی ایران شده است. گروسی در این گزارش از عدم پاسخگویی کافی ایران در رابطه با سه سایت مختلف مورد ابهام آژانس صحبت کرده است.

 

موضع عجولانه گروسی

سعید خطیب زادە، سخنگوی وزارت امور خارجە ایران در طی نشست خبری سخنان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را محکوم کرد. سخنگوی وزارت امورخارجە عنوان کردکە مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با گزارش خود «پاسخی عجولانە» دررابطە با برنامەی هستەای ایران اعلام کردە است، سخنگوی وزارت امور خارجە در ادامەی سخنانش ابرازداشت کە ما برای دور سوم مذاکرات برنامه ریزی کردە بودیم، اما هرگونە قطعنامە‌ای علیە برنامەی هستەای ایران،  بر سر مذاکرات  هستەای تاثیر منفی خواهد داشت.

 

 نفوذ سیاسی در آژانس

همچنین محمد اسلامی طی مصاحبەای کە با شبکەی الجزیرە داشت عنوان کرد کە جمهوری اسلامی ایران «پاسخهای روشن و بسیار دقیقی بە آژانس دررابطە بە برنامەی هستەای دادە است.» رئیس آژانس انرژی اتمی ایران همچنین عنوان کرد کە رافائل گروسی ارادەی جدی برای توصیف کردن پاسخ های ایران ندارد وی همچنین تصریح کرد کە سازمان بین المللی مانند آژانس بین المللی اتمی «باید نفوذ سیاسی در داخل خود را متوقف کند.»

 

موضعی براساس اطلاعات ساختگی

 از سوی دیگر محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، موضع اخیر رافائل گروسی را بر اساس اطلاعات ساختگی خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران برخلاف اینکه از همان ابتدا براین اعتقاد بود کە طرح ادعاهای مطرح شدە علیه این کشور بر اساس اطلاعات ساختگی است که توسط کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته است. وی همچنین عنوان کرد کە ایران برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده از طریق اعلام آمادگی برای تعامل فنی با آژانس در تلاش بودە است تا ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی، با هدف حل و فصل نهایی ادعاهای مطرح شدە، با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسئولان  آژانس طی دو ماه گذشته، توضیحات و مستندات فنی لازمە را در رابط با ادعاهای مطرح شدە مطروحه شدە در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی  قرار دهد.

 

هشدار به گروسی

سرانجام اینکه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجەی ایران در رابطە با هرگونە قطعنامەای کە احتمال دارد دربارەی ایران مطرح شود هشدار داد وی در تماسی کە با جوزپ بورل در این رابطە داشت اعلام کرد کە هرگونە اقدام سیاسی ایالات متحدە و سە کشور اروپایی بدون شک با واکنش متناسب و فوری ایران مواجه خواهدشد.

 

گزارش از حمیرا اسدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار