مدرسه مدرن در ایران؛ از دارالفنون تا آموزش و پرورش | فراتاب
کد خبر: 12110
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1401 - 21:47
بررسی سیر تاریخی 171 ساله در نظام آموزش و پرورش ایران

فراتاب: آموزش مدرن در ایران از چه زمانی شروع شد؟ چگونه متحول شد و این روند تا به امروز چه تحولاتی را تجربه کرده است، گزارش پیش رو به این مهم اختصاص پیدا کرده است.

 

سال 1230؛ مدرسه دارالفنون  

در سال 1230میرزا تقی خان امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه دارالفنون را بنیان نهاد.زمانی که معلمان اتریشی به دعوت امیرکبیر به ایران رسیدند امیرکبیر تبعید شده بود و نتوانست شروع به کار اولین مدرسه مدرن ایران را به چشم ببیند. دارالفنون نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران است.

سال 1254: مدرسه بهنام پرکینز

در سال 1254 اولین مدارس نوین در ایران دوران محمدرضا شاه قاجار شکل گرفتند این مدارس را کشیشی آمریکایی بهنام پرکینز در ارومیه ساخت که علاوه بر آموزش‌های جدید قالی بافی و آهنگری هم به کودکان تعلیم داده می‌شد و می‌توان از آن به عنوان اولین مدرسه فنی و حرفه‌ایی ایران نیز نام برد.

سال 1255؛ مدرسه اوژن بوره

در سال 1255 دومین مدرسه را اوژن بوره کشیش فرانسوی در تبریز پایه گذاری کرد.

سال 1266؛ مدرسه رشدیه

در سال 1266 اولین مدرسه ابتدایی با تلاش و جانفشانی میرزا حسن رشدیه در ششگلان تبریز ز تاسیس شد. این مدرسه هم با نگرانی متحجران از خالی ماندن مکتب خانه هایشان با خشونت بسیار تعطیل شد.

سال 1269؛ مدرسه شوکتیه

 مدرسه شوکتیه مدرسه ای در شهرستان بیرجند بود که ابتدا با عنوان حسینیه ساخته شد و در سال ۱۲۸۲ مدرسه شد. این مدرسه بعد از دارالفنون و رشدیه سومین مدرسه سبک جدید در ایران بود.  ۱۳۲۴:اولین مدرسه دخترانه با جسارت زنی به نام بی بی خانم استرآبادی افتتاح شد که با بی مهری عوام و روحانیون تعطیل شد.

سال 1326؛ مدرسه آزموده

این بار زنی به نام طوبا آزموده مدرسه ناموس را افتتاح کرد این مدرسه زیربنای دولتی شدن مدارس ایران بود.

سال 1290؛ تعلیمات اجباری

در سال 1290مجلس شورای ملی قانونی با عنوان تعلیمات اجباری تصویب کرد.

سال 1294؛ قانون نظارت بر آموزش و پرورش

در سال 1294 یک اصل و دو متمم برای نظارت دولت در امر آموزش و پرورش به تصویب رسید.

سال 1300؛ تصویب قانون تاسیس مدارس

در سال 1300 قانون شورای عالی فرهنگ برای اداره امور مدارس مورد تصویب قرار گرفت.

سال 1312؛ تاسیس دانشسرا

در سال 1312  دانش‌سراها برای تربیت معلم تاسیس شد.

سال 1315؛ گسترش مدارس

در سال 1315 گسترش مدارس مراکز استانها شهرستان ها و روستاها و اعزام دانشجو به کشور های اروپایی برای یادگیری آموزش به شیوه نوین پایه گذاری شد.

سال 1327؛ آغاز مدارس دولتی

اداره ای به نام اداره فرهنگ تاسیس شد و مدارس تهران که دولتی شده بودند تحت نظارت دولت قرار گرفتند.

سال 1343؛ ایجاد دوره راهنمایی

در سال 1343 آموزش از دو مقطع ابتدایی و متوسطه به سه مقطع تقسیم گردید و مدارس راهنمایی در این دوره اضافه گردید.

سال 1345؛ اجباری شدن سوادآموزی

پس از تحولات اجتماعی و اقتصادی تغییراتی در برنامه‌های آموزش و پرورش هم به وجود آمد. از مهمترین تغییرات این دوره میتوان به تاکید بر سوادآموزی و آموزش اجباری ابتدایی در شهرها و روستاها ،پرورش نیروی انسانی متخصص، آموزش سیاسی برای مشارکت همگان در زندگی سیاسی،آگاهی به قانون وتاکید بر اموزش اخلاق و فلسفه اجتماعی در این دوره نام برد. از مهمترین اتفاقات سال ۱۳۴۵تصمیم‌هایی برای انتقال قدرت تصمیم گیری از مرکز به ایالات و منطقه‌ای کردن آموزش و پرورش نام برد که در آن اختیاراتی جهت تصمیم گیری به شوراهای منطقه‌ای سپرده شد.

سال 1365؛ تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی

پس از پیروزی انقلاب شورای تغییر بنیادین نظام آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. از فروردین ۱۳۶۵ شروع به کار کرد این شورا کلیات نظام آموزش و پرورش را تدوین کرد که در شهریور ۱۳۶۹ تصویب شد. در حال حاضر شورای عالی اموزش و پرورش به ریاست رئیس جمهور عهده دار مهمترین تصمیم هادر امور اموزش و پرورش عمومی کشور است این شورا سیاست های کلی را بررسی، کتابهای درسی را تدوین و قوانین و مقررات داخلی سازمان را تدوین میکند،اعضای شورای عالی اموزش و پرورش به مدت چهار سال توسط رئیس جمهور منصوب می شوند.

 

گزارش از حدیث نریمانی

بازنشر با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار