آمریکا لوح ۳۵۰۰ ساله گیلگمش را به عراق پس می‌دهد | فراتاب
کد خبر: 11830
تاریخ انتشار: 1 مهر 1400 - 11:31
از رازهای لوح گیلگمش چه می دانیم؟

فراتاب: یونسکو، نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) اعلام کرد آمریکا این هفته لوح باستانی حکاکی‌شده مربوط به ۳۵۰۰ سال پیش را که حماسه گیلگمش را بازگو می‌کند و به طور غیرقانونی وارد این کشور شده بود به عراق بازمی‌گرداند.

این لوح باستانی که توسط یک مجموعه‌دار ثروتمند آمریکایی خریداری شده بود تا در موزه انجیل واشنگتن به نمایش گذاشته شود، قرار است روز ۲۳ سپتامبر به مقامات عراقی تحویل شود.

حماسه گیلگمش یکی از کهن‌ترین و نامدارترین آثار ادبیات در دوران تمدن باستان است که برای اولین بار در حدود سال ۲۵۰۰ قبل از میلاد در منطقه میان‌رودان توسط سومریان به نگارش درآمده است.

سازمان یونسکو بازگشت این لوح را، به همراه ۱۷ هزار عتیقه باستانی دیگری که در ماه جولای به عراق فرستاده شد، یک پیروزی مهم در مبارزه با قاچاق غیرقانونی اشیاء فرهنگی عنوان کرد.

این نهاد که مقر آن در پاریس است در بیانیه‌ای نوشت: «سرقت و قاچاق غیرقانونی آثار باستانی همچنان منبع اصلی تامین مالی گروه‌های تروریستی و دیگر سازمان‌هایی است که در زمینه جرائم سازمان‌یافته فعال هستند.»

زمانی که گروه افراطی داعش بخش‌های وسیعی از خاک سوریه و عراق را در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در تصرف داشت، اماکن و موزه‌های باستانی عراق به طور سیستماتیک غارت شد و اشیاء تاریخی آن‌ها سر از بازارهای سیاه درآوردند.

این اثر عتیقه نادر که قرار است به عراق بازگردانده شود بخشی از حماسه گیلگمش را به خط میخی آکدی بازگو می‌کند. این شیء یکی از هزاران آثار باستانی عراق و خاورمیانه است که توسط دیوید گرین صاحب میلیاردر فروشگاه زنجیریه‌ای صنایع دستی و عتیقه‌جات «هابی لابی» گردآوری شده است.

این لوح باستانی دو سال پس از افتتاح موزه تاریخ مسیحیان باستان در مرکز شهر واشنگتن متعلق به آقای گرین در سال ۲۰۱۹ توسط وزارت دادگستری آمریکا ضبط شده بود.

عراق در پرونده شکایت پیشین خود به مقامات قضایی آمریکا ادعا کرده بود قطعات باستانی متعلق به شرکت «هابی لابی» در اصل در سال ۱۹۹۰ به عنوان دارایی‌های فرهنگی عراق به ثبت رسیده‌اند.

وزارت دادگستری ایالات متحده پیشتر اعلام کرده بود که «هابی لابی» در سال ۲۰۱۰ به میزان ۱.۶ میلیون دلار آثار باستانی را از طریق دلالان در امارات متحده عربی و اسرائیل خریداری کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید این شرکت هشدارها درباره این که ممکن است این آثار از مکان‌های باستانی عراق دزدیده شده باشند را نادیده گرفته است.

 

نظرات
آخرین اخبار