ثبت رکورد تازه صادرات کتاب از کردستان ایران به اقلیم کردستان عراق | فراتاب
کد خبر: 11686
تاریخ انتشار: 2 تیر 1400 - 12:21
مدیرفرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان خبر داد:
از ابتدای سالجاری 713 عنوان کتاب مختلف به زبانهای فارسی و کُردی در تیراژی نسبتا گسترده به اقلیم کردستان عراق ارسال شده است

فراتاب: طی سه ماه اول سالجاری صادرات کتاب از استان کردستان به اقلیم کردستان رکورد تازه ای را شکست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان کردستان در همین رابطه گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۷۱۳ عنوان در یک میلیون و ۷۰۰ هزار جلد کتاب چاپ جدید و چاپ سنوات مختلف از این استان به عراق صادر شده است.

عبید رستمی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۰۰ عنوان کتاب با تیراژ ۲۶۶ هزار و ۳۰۰ جلد در استان منتشر شده است گفت : از این تعداد ۱۷۹ عنوان کتاب فارسی و ۱۲۱ عنوان هم کتاب کُردی بوده است.

رستمی افزود : از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از ۸۶ عنوان در چهار هزار و ۷۵۰ جلد کتاب از ناشران و نویسندگان استان خریداری شده است.

رستمی با اشاره به اینکه برای خرید این تعداد کتاب یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است، گفت : ناشران و نویسندگان ، چاپ نخست، کتاب کودک و نوجوان و کتاب‌های تالیفی در اولویت خرید این اداره‌کل قرار دارند.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد : در این مدت حدود یک میلیارد ریال کتاب هم به موسسات فرهنگی و هنری، مدارس، سازمان‌ها و ادارت ، کتابخانه‌های عمومی حاشیه شهر و شهرستان‌های تابعه اهدا شده است.

سال های قبل تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در استان ۱۱۸ عنوان بود که این تعداد با ۱۱۲ درصد رشد به ۳۱۴ عنوان  رسید؛ تعداد عناوین کتاب‌های تالیف شده هم در این استان به نسبت سال ۱۳۹۲ به ترتیب ۱۳۴ درصد افزایش داده شده و میزان شمارگان انتشار یافته از این کتاب‌ها هم بیش از ۱۰ برابر رشد داشته است.

آمار کتاب‌های منتشر شده چاپ اول در سال های گذشته ۳۵ عنوان بود که  این مهم با افزایش ۶۱۱ درصدی مواجه شده و به ۲۴۹ عنوان رسیده است.
 
این رشد تنها مختص تعداد عناوین کتاب‌ها نبوده بلکه تعداد مولفان و ناشران هم در این راستا افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که تعداد ناشران استان از ۳۶ به ۷۹ ناشر و تعداد مولفان هم به ۱۸۵ مولف افزایش پیدا کرده است.

تعداد چاپخانه‌های فعال در استان هم از ۵۴ به ۸۰ باب رسیده به عبارتی در این بخش هم افزایش ۴۸ درصدی را شاهد هستیم و تعداد نمایشگاه‌های کتاب برگزار شده هم ۳۰ درصد رشد کرده است.

رستمی گفت : کردستان همواره در فروش و عرضه کتاب در این طرح‌ها جزو استان‌های برتر کشور بوده است.
نظرات
آخرین اخبار