کد خبر: 11559
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1400 - 15:19
واکنش وزارت خارجه به کشته و زخمی شدن دو کولبر ایرانی بدست ماموران ترکیه
برادر کولبر کُرد ایرانی: از دیدن زخم‌های بهنام دارم دیوانه می‌شوم!

به گزارش فراتاب ماجرای شکنجه شدید دو کولبر ایرانی به دست نیروهای پلیس ترکیه که منجر به مرگ یک نفر و بستری شدن نفر دیگر شده است وارد مراحل تازه‌ای از جمله واکنش وزارت امور خارجه ایران و نیز برخی سازمان‌های مردم‌نهاد ترکیه‌ای شده است.

بازداشت دو کولبر کُرد ایرانی

دو کولبر ایرانی که در شهر مرزی چالدران توسط نیروهای نظامی ترکیه بازداشت شده بودند به قصد کشت کتک خورده و شکنجه دیده‌اند. یکی از آنها زیر شکنجه جان باخته و دیگری نیمه‌جان تحویل پلیس ایران داده شده است.

دو کولبر ایرانی به نام های حسن کچلانو 43 ساله و بهنام صمدی 17 ساله که هفته گذشته وارد شهر مرزی چالدران شده بودند در نزدیکی منطقه بیدوغان (شیخ سوجوخ) توسط نیروهای نظامی ترکیه اسیر شدند. بر اساس گزارش سایت خبری گازته دیوار (سایت خبری نزدیک به کُردها) حسن کچلانو بر اثر شکنجه‌های وارده درگذشت و جسد وی در پزشکی قانونی شهر وان نگهداری می‌شود. بهنام صمدی نیز در بیمارستانی در ایران تحت درمان است.

بهنام درباره اتفاقی که رخ داده گفت: «ما نزدیک یک سال است که از ترکیه به ایران و برعکس جنس‌هایی مثل سیگار، اسباب بازی و لباس حمل می‌کنیم. به همین دلیل در حدی که بتوانم کمی حرف بزنم ترکی یاد گرفته‌ام. با این همه هر کاری کردم نتوانستم جلوی کشته شدن دوستم را بگیرم.» او ادامه داد: «ما به بیدوغان رسیدیم و سربازهای ترکیه جلوی‌مان را گرفتند. آنها در تانک بودند و نمی‌توانستم تعدادشان را تخمین بزنم. اول دوستم را گرفتند. دوستم داد زد لطفا نرو من ترکی نمی‌دانم. تو می‌دانی. برگشتم. تسلیم شدم. فکر کردم اگر ترکی حرف بزنم دست از سرمان بر می‌دارند. ما را به کلانتری بردند و شروع به زدن ما کردند. از ما پرسیدند جنس جا به جا می‌کنید؟ بعد از این که ساعت‌ها کتک‌مان زدند و خشونت ورزیدند ما را به مرز ایران بردند با تانک. این بار توانستم بشمارم، 10 سرباز بودند. روی ما آب سرد ریختند. لباس‌هایمان را در آوردند. شروع به شلاق زدن تن‌های خیس ما کردند. با قبضه تفنگ توی سرمان می‌زدند. با چاقو ران پاهایم، و مقعدم را زخمی کردند. چاقو را زیر گلویم گرفتند. اول من را کتک زدند و من بیهوش شدم.»

در همین رابطه بیمان برادر بزرگتر بهنام با بیان این که روز حادثه بهنام با او تماس گرفته و خبر از دستگیری‌شان داده است گفت: «برادرم گفت جایی که هیچ دوربینی نبود کتک‌مان زده اند. داخل ساختمان کلانتری. شکم و پاها، پشت و سر برادرم زخمی است. در عکس‌ها هم معلوم است. به قصد کشت کتک‌شان زده اند. دوستش هم کشته شده است. برادرم در تماس تلفنی فقط گفت من را نجات بده و آنها تلفن را ازش گرفتند و قطع کردند. من هم به پلیس ایران خبر دادم. پلیس او را تحویل گرفت و بلافاصله او را به بیمارستان رساندیم. پلیس ایران با آن کلانتری تماس گرفت و گفت یا شهروند ما را به ما تحویل بدهید یا اگر مرتکب جرمی شده دستگیرش کنید چرا کتکش زده اید؟ چرا شکنجه کرده‌اید؟»

بیمان « ... دوستش فقط 43 سال داشت. چند تا بچه دارد. خانواده‌اش با این اتفاق در سرحد نابودی قرار گرفته‌اند ما در یک روستای مرزی زندگی می‌کنیم که به دلیل سرما و وضعیت آب و هوایی امکان کشاورزی و دامداری مناسب نداریم. نمی‌توانیم هزینه‌های زندگی‌مان را تامین کنیم. زندگی ما سال‌هاست که از این طریق تامین می‌شود. وضعیت ما شبیه روستاهای لب مرز ترکیه است. این اتفاق جدیدی نیست. تا به حال بارها از طرف مرزبانان کشورمان هم دستگیر شده‌ایم اما تا به حال اینطوری شکنجه نشده بودیم. من با دیدن زخم‌های بدن برادرم دارم دیوانه می‌شوم. خیلی سخت و تحمل نکردنی است. این انسانیت نیست. من می‌خواهم صدایمان را به انسان‌های آگاه برسانم. لطفا دیگر توی مرزها کولبرکشی اتفاق نیافتند.»

به دنبال این اتفاق دادستانی وان خبر از آغاز تحقیقات درباره این حادثه داده است. همچنین انجمن حقوق بشر وان نیز اعلام کرده ما پیگیر این ماجرا هستیم. روژهات لوند اوزگوکچه وکیل، و اعضای انجمن حقوق بشر با رفتن به محل حادثه با اقدامی نمادین روسری‌های سپیدی با نام این دو کولبر ایرانی نصب کردند.

واکنش وزارت خارجه

اما در همین چارچوب سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، اعلام کرد که در جریان این رویداد تکان‌دهنده قرار گرفته‌اند و به همین دلیل تیم‌های مرزبانی دو کشور در حال بررسی موضوع هستند.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار