واکاوی پرونده اعتراضات در اقلیم کردستان عراق | فراتاب
کد خبر: 11490
تاریخ انتشار: 19 دی 1399 - 14:18
فاتح هدا

فراتاب گروه بین الملل: حدود دو ماه پیش از امروز سلسله اعتراضاتی برخی از شهرهای اقلیم کردستان عراق و عمدتا در استان سلیمانیه را فراگرفت اعتراضاتی که چندین کشته و زخمی بدنبال داشت. گزارش پیش‌رو به این سوال پاسخ خواهد داد که علت وقوع این اعتراضات چه بود؟ 

«راوه کاکه‌رش» استاد حقوق دانشگاه رانیه است. کلاس‌های آنلاینش برای دانشجویان همچنان ادامه دارد. می‌گوید بیش از سه ماه از آخرین باری که حقوق گرفته می‌گذرد. او قصد دارد در کنار تدریس به کار دیگری برای امرار معاش بپردازد. کاری که وابستگی کمتری به دولت اقلیم کردستان داشته باشد. ظاهر او نیز یکی از حامیان اعتراضات است ولی خود عملا وارد میدان نشد.

اعتراضات مذکور که حدود دو هفته به درازا کشیده شد و چندین کشته و زحمی بدنبال داشت این نارضایتی‌ها که به دلیل عدم پرداخت حقوق کارمندان دولت اقلیم کردستان آغاز شد به سرعت مشکلات دیرینه دیگری چون فساد مسئولان، دیکتاتوری خانواده‌های متنفذ در قالب احزاب و عدم شفافیت نهادهای مالی را نیز در خود جای داد و به مانند تظاهرات‌های چند سال اخیر به آتش زدن دفاتر حزبی انجامید.

همه احزاب در مظان اتهام

نکته جالب دور تازه اعتراضات آتش زدن دفاتر همه پنج حزب اصلی یعنی حزب دموکرات، اتحادیه میهنی، اتحاد اسلامی، جماعت اسلامی و جنبش تغییر بود. در این بین اما حزب نسل‌نو که دارای نمایندگانی در پارلمان کردستان است از حامیان سرسخت اعتراضات بود و رهبر آن شاسوار عبدالواحد بطور مداوم از مردم می‌خواست که به اعتراضات بپیوندند و حتی وعده پایان حکومت احزاب را سر می‌داد در همین راستا تلویزیون ان‌آرتی که متعلق به این حزب است چندین بار با محدودیت‌هایی برای پخش زنده برنامه و پوشش اعتراضات مواجه شد.

واکنش دولت و احزاب حاکم

در همین راستا مسرور بارزانی رئیس دولت اقلیم کردستان در پیامی مردم را به آرامش دعوت کرد و از ادامه مذاکره دولت خود با دولت مرکزی عراق برای ارسال بودجه خبر داد. مذاکره‌ای که مورد حمایت لاهور شیخ جنگی یکی از دو رهبر مشترک حزب اتحادیه میهنی نیز قرار گرفت.

در این بین جنبش تغییر که خود سالها در مقام اپوزیسیون مردم را به اعتراض خیابانی تشویق می کرد در پیامی خشونت علیه تظاهرات کنندگان را محکوم کرده و خود را پشتیبان خواست مردم اعلام کرد اما در عین حال دیدگاهها در دورن حزب دارای تشتت بود. برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز راهکار مشکلات را توافقی جامع با بغداد عنوان کرد و تلویحا در حمایت از تلویزیون ان ار تی خواهان آزادی رسانه‌ها در اطلاع رسانی شد.

گره در بغداد؟!

همانطور که برهم صالح راه حل مشکلات را در بغداد جستجو می‌کرد دیگر رهبران دولت اقلیم و رهبران ارشد احزاب حاکم نیز در پاسخ به چرایی ناتوانی دولت اقلیم در پرداخت کامل و به موقع حقوق‌ها، آدرس بغداد را به معترضین نشان می‌دادند!

در همین راستا هیاتی از اقلیم کردستان به رهبری قباد طالبانی به مدت سه هفته در بغداد به مذاکراتی فشرده دست زد طرفین از پیشرفت در مذاکرات و نزدیکی به یک توافق صحبت کرده اند، اما هنوز در عمل وضعیت اقتصادی و پرداخت حقوق ها با مشکلات و محدودیتهای زیادی مواجه است و به نظر نمی رسد توافق با دولت مرکزی که خود دچار مشکلات اساسی سیاسی و اقتصادی و فساد گسترده است به راحتی حاصل شود

اما اگر توافقی هم صورت بگیرد و حقوق‌ها دوباره پرداخت گردد معلوم نیست کسانی چون راوه کاکه رش دیگر بار به حکومت اعتماد کرده و راه دیگری برای تامین معیشت پی نگیرند.

 

نویسنده: فاتح هدا

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار