کد خبر: 10998
تاریخ انتشار: 11 آبان 1398 - 12:30
سنگ‌نگاره‌ای جدید در ضلع شرقی طاق‌های طاق‌بستان کرمانشاه و بالادست چشمه این محوطه تاریخی توسط باستان‌شناسان شناسایی شد.

فراتاب- کرمانشاه سنگ نگاره تازه کشف شده در طاق بستان ، تصویری شبیه به یک انسان با دستان روبه آسمان را نشان می دهد. در بالادست چشمه محوطه طاقبستان طاقچه‌ای به اندازه حدود ۲ متر در ۲ متر وجود دارد که به اندازه حدود نیم متر در دل کوه فرو رفته است؛ باستان شناسان مستقر در مجموعه در قسمت پایینی این طاقچه نقش برجسته ای جدید را پیدا کرده اند.

به گفته مدیران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، تاکنون قدمت و نوع این سنگ نگاره مشخص نشده است و برای تعیین زمان آن باید اقدام های لازم انجام شود.

«کیوان مومیوند» یکی از باستان شناسان مجموعه تاریخی طاقبستان در باره این سنگ نگاره گفت: در بالای چشمه طاق‌بستان به نقش ساده ای از یک انسان رسیدیم که دست راست خود را بالا برده و شیئی در دست دارد. یکی از نظریه های مطرح در باره این سنگ نگاره، ارتباط آن با آیین «میتراییسم» و پیش از دوران رواج دین زرتشتی در ایران است.وجود نمادهای میتراییسم در دیگر بخش های طاق‌بستان از جمله در کنار سنگ نگاره اردشیر دوم احتمال ارتباط سنگ نگاره با آیین میتراییسم را تقویت می کنددر معابد میتراییسم آب و پله ۲ عنصر اصلی محسوب می شود ما نیز در کنار این سنگ نگاره78 پله کنده شده در دل کوه و چشمه طاقبستان را داریم نظر می رسد چند حرف لاتین نیز در کنار سنگ نگاره نوشته شده، احتمال مصنوعی بودن قسمت بیضی شکل و طاقچه مانند بالای چشمه طاقبستان که سنگ نگاره در آن دیده می شود، وجود دارد.

«علیرضا برشاهی» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: احتمال تاریخی بودن این سنگ‌نگاره وجود دارد اما برای مشخص شدن قدمت و مفهوم آن نیاز به بررسی های دقیق تر داریم. باستان شناسان مختلف و تیم های تخصصی باید بر روی این اثر تحقیق کنند تا سابقه ی آن مشخص شود و بتوان در رابطه با آن نظر قطعی داد.

علاوه بر سنگ نگاره تازه پیدا شده در بالای طاق‌بستان یک سنگ نگاره دیگر نیز در این محوطه تاریخی وجود دارد.

این سنگ نگاره  پیش تر توسط باستان شناسان شناسایی شده بودو از نظر ظاهری تشابه بسیاری با سنگ نگاره تازه کشف شده دارد و آن نیز سایه یک انسان را نشان می دهد که دست راست خود را بالا برده است.این سنگ نگاره نیز در کنار ۷۸ پله کنده شده در دل کوه و قسمت شمال شرقی طاق کوچک در مجموعه طاق‌بستان نقش بسته است.

به گفته «ثریا باباخانی» مدیر پایگاه ملی طاق بستان، کار مطالعاتی بر روی این سنگ نگاره ها آغاز شده است و پس از تعیین قدمت و ویژگی آن می توان در رابطه با آنها اظهارنظر نهایی کرد.

طاق‌بستان یا به کردی «طاق وه سان» مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نوشته‌های دوره ساسانی است که در ایران در محله طاق‌بستان در شمال غربی شهر کرمانشاه و در غرب ایران واقع شده‌است.

 

بازنشر مطب با ذکر منبع «فراتاب»بلا مانع است.

نظرات
آخرین اخبار