کد خبر: 10065
تاریخ انتشار: 14 شهریور 1398 - 11:34
وعده ترامپ، اگر روحانی را ببینم ظرف 24 ساعت ...
آیا ایران در شرایطی که در تنگنای اقتصادی قرار دارد به وعده‌های ترامپ می‌تواند خوشبین و امیدوار باشد یا خیر؟ گزارش تحلیلی فراتاب را در این خصوص می‌توانید بخوانید

 فراتاب - گروه دیپلماسی: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در جدیدترین اظهار نظرش در خصوص دیدار احتمالی با حسن روحانی همتای ایرانی‌اش گفته است: هرچیزی ممکن است اتفاق بیافتد. او در پاسخ به این سوال که آیا امکان دیدار و گفت و گو میان شما و رئیس جمهور ایران در حین برگزاری مجمع عمومی سالانه سازمان ملل طی روزهای آتی وجود دارد نیز گفت: بله ممکن است چنین دیداری اتفاق بیافتد.

ترامپ سپس مدعی شد اقتصاد ایران در وضعیت بغرنجی است، میزان تورم در ایران بسیار بالا رفته است و بسیاری در ایران برای اولین بار با چنین تورمی مواجه شده اند در نتیجه آنها می خواهند از این وضعیت نجات پیدا کنند.

رئیس جمهور آمریکا سپس وعده داده است که اگر دیدار او با روحانی اتفاق بیافتد آمریکا این توان را دارد که در ظرف مدت 24 ساعت مشکلات فعلی اقتصاد ایران را حل کند.

این اظهار نظر در حالی شب گذشته توسط ترامپ مطرح شده است که طی روزهای گذشته از ایران دو پالس متفاوت ارسال شده است. از سویی حسن روحانی در یک اظهار نظر عمومی گفت که اگر بداند دیدار با کسی می تواند در بهبود وضعیت مردم اثر گذار باشد دریغ نکرده و چنین دیداری را انجام می دهد. هرچند او در این جملات نامی از آمریکا و ترامپ نیاورد اما همه تحلیلگران متفق القول معتقد هستند منظور رئیس جمهوری دیدار با ترامپ بوده است.

اما روز بعد روحانی به نوعی از سخنانش عقب نشینی آشکاری کرد و گفت تا وقتی آمریکا همه تحریم ها را برندارد او اجازه گرفته شدن عکس مشترکش با ترامپ را نخواهد داد.

با این حال باید گفت جدیدترین موضع گیری دولت در این رابطه را علی ربیعی سخنگوی دولت منتشر کرده است او در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود به خبرنگاران گفت روحانی همچنان روی موضع خود برای اینکه اگر بداند دیدار باعث کاهش مشکلات می شود هست.

بی شک چنین دیداری هم طرفداران پر و پا قرصی در تهران و واشنگتن و نیز سطح بین المللی و منطقه ای دارد و هم در عین حال مخالفان و دشمنان سرسختی را نیز دارد.

روند تحولات به گونه ای به نظر می رسد که ترامپ خود را بی قرار رفتن به محل قرار و دیدار با همتای ایرانی اش می داند آن هم محل قراری که تا رسیدن به آن موانع بسیاری وجود دارد و نکته قابل تامل این است که بخش عمده این موانع حاصل سیاست های خود ترامپ علیه ایران است.

همچنین ایران به دقت به وعده های ترامپ گوش فرا می دهد و آنچه که باعث شده است، تا ایران چندان به این وعده ها اعتماد کند، به نمونه مشابه رفتار ترامپ در مقابل کره شمالی باز می گردد. در حالیکه تابوی شکسته شدن دیدار رهبران واشنگتن -پیونگ یانگ را کسی پیش بینی نمی کرد شکسته شود، اما این اتفاق با سماجت ترامپ روی داد، ولی در عمل ایران می بیند، که این دیدارها تاثیری در بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت کره شمالی نگذاشته، و آمریکایی ها همچنان وعده های خود را که به «اون» داده بودند را عملی نکرده اند، چنین رویه ای طبیعتاً باعث افزایش بی اعتمادی مقامات تهران نسبت به وعده های جذاب ترامپ می شود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا برآیند تحولات داخلی در ایران و تصمیم گیری مقامات ارشد کشور در رابطه با چنین رویکردی آیا تغییر خواهد کرد و یا همچنان استراتژی ایران ادامه رویکرد فعلی یعنی عدم مذاکره با دولت ترامپ دست کم تا روشن شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 خواهد بود.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار