حقوق کُردها در خاورمیانه بایستی محفوظ مانده و به نگرانی‌هایشان توجه کرد | فراتاب
کد خبر: 10010
تاریخ انتشار: 12 شهریور 1398 - 10:47
دکتر ظریف در مسکو:
تاکید محمد جواد ظریف به رفع نگرانی های منطقه با در نظر گرفتن حقوق کردها و ابراز نگرانی وی از حضور آمریکا در منطقه از یک‌ سو و مذاکره ترکیه با آمریکا که باعث مشروعیت بخشیدن به این حضور می شود از سوی دیگر.

فراتاب - گروه دیپلماسی: به گزارش فراتاب به نقل از روداو، محمد جواد ظریف در نشست خبری در مسکو و درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: شرایط منطقه اجازه نمیدهد مساله کردها به یک مساله بزرگ در منطقه تبدیل شود. وی در ادامه اضافه کرد که کردها بخشی از ساکنین این منطقه هستند و باید حقوقشان محفوظ بماند و‌ به نگرانی هایشان توجه شود.
محمد جواد ظریف در سفر خود به مسکو و پس از دیدار با سرگی‌ لاوروف در یک نشست خبری اعلام کرد که تهران نگرانی های امنیتی ترکیه را درک می‌کند اما لازم است که آنکارا به جای آمریکا در صدد رفع این نگرانی ها با همکاری دولت سوریه باشد.
وزیر خارجه ایران گفت: ما نگرانی های دوستان خود در ترکیه برای حفاظت از امنیت مرزها و امنیت شهروندانش را درک‌ می کنیم اما به نظر ما برای برطرف کردن این نگرانی ها لازم است با حکومت مرکزی سوریه همکاری کنند که این همکاری هم باید در چهارچوب قوانین بین الملل و احترام به استقلال و یکپارچگی خاک این کشور صورت پذیرد. ما همیشه آماده همکاری با دوستان ترک و سوری خود هستیم.
در همین نشست خبری سرگی‌ لاوروف هم اعلام‌کرد که به نظر آنها درخواست ترکیه در رابطه با منطقه امن قانونی بوده و از این خواست ترکیه حمایت می کنند. در ادامه سرگی لاوروف به این مساله اشاره کرد که رجب طیب اردوغان هفته قبل در سفر خود به مسکو ولادمیر پوتین را از رویدادهای سوریه آگاه کرد، هر چند که تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ نشده است.
سرگی لاوروف در میانه سخنان خود به مساله کردها اشاره کرد و‌گفت: ما در صورتی بر لزوم منطقه امن تاکید داریم که بر مساله کردها که یک‌ مساله جدی در منطقه است تاثیر منفی نداشته باشد.
محمد جواد ظریف در این نشست گفت: ما اصولا حضور آمریکا در شرق فرات و اینکه دوستان ترک ما برای توجیه این حضور با آنها مذاکره می می کنند را قبول نداریم. چون هر چیزی که به منظور توجیه حضور آمریکا در سوریه باشد برای ما قابل قبول نیست. در سوریه جایی برای آمریکا نیست زیرا آمریکا غیر از تلفات برای اهداف غیر سوری خود، چیزی برای مردم منطقه به همراه نداشته است.
وی افزود: حتی آخرین اقدام آمریکا تحت اسم مقابله با ترور در ادلب، نزدیک بود توافقی را که به زحمت برای آتش بس بدست آمده بود با خطر مواجه کند.
وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: تمام ارتباطات این منطقه باید به سمت و‌ سوی محافظت از حقوق تمامی ساکنین منطقه باشد که از جمله آنها نگرانی برادران ما در ترکیه است. به نظر ما اساس حضور آمریکا در ترکیه، شرق فرات و سوریه در نهایت به زیان مردم منطقه است.

برگردان به فارسی: زریان کریمی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار