خسارتی بنام نبود آیت الله | فراتاب
کد خبر: 5277
تاریخ انتشار: 21 دی 1395 - 22:27
عبدالله رمضان‌زاده:
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، مهره‌ای بود که نبودش به‌طورقطع برای کشور خسارتی بزرگ محسوب می‌شود و جای خالی تدبیراندیشی‌اش به‌ویژه در بزنگاه‌های تصمیم‌گیری سیاست خارجی، روزبه‌روز محسوس‌تر خواهد شد.

فراتاب-گروه سیاسی:من آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی را به عنوان مظهر تدبیر، عقلانیت و تعادل در سیستم نظام سیاسی ایران می‌شناختم؛ ایشان به عنوان یک چهره مبارز قبل از انقلاب، خط فکری شخصی‌شان را در نظام جمهوری اسلامی ایران پیدا کردند و در طول مبارزات، پیروزی انقلاب اسلامی و سپس شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران بر اصول انقلاب پایدار ماندند. به عقیده من ایشان وفادارترین چهره نظام به اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی بودند.

من فارغ از جناح‌بندی‌ها و دیدگاه‌های سیاسی کشور بر این باورم که افراد، احزاب، گروه‌ها و تفکرهای فعال در عرصه حال‌حاضر نظام جمهوری اسلامی با فوت و در فقدان او ضرري اساسی می‌بینند؛ چراکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی چه در زمانی که در قدرت بود و چه در ایامی که خارج از قدرت بود بین گروه‌ها و احزاب سیاسی کشور که می‌خواستند در داخل نظام فعالیت کنند و حضور داشته باشند، نقش تعادل‌بخشی ایفا می‌کرد.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با فکر و عقلانیتی بی‌نظیر، انصافا وزنه میانه عرصه سیاسی کشور بود. تعادل‌بخشی و میانه‌روی او به این دلیل مهم بود که هرگاه احساس می‌کرد جمعی از فعالان سیاسی دلسوز نظام مورد بي‌مهري قرار گرفته‌اند با عقلانیتی که ویژه خودش بود، میدان‌داری می‌کرد و مانع ضرر به نیروهای انقلابی و دلسوز کشور می‌شد. این خصلت ویژگی منحصربه‌فرد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود که در هیچ فرد و چهره دیگری در نظام وجود ندارد. او گذشته از نقش‌آفرینی در عرصه سیاسی کشور، در ایام جنگ هم نقش تعادل‌بخشی ایفا کرد؛ او نزد امام(ره) می‌رفت و می‌گفت که مسئولیت امور را به گردن می‌گیرد.

▪️به‌همین‌دلیل هم گاهی منفور جمعی می‌شد و گاهی مورد حمایت و تأیید جمعی دیگر. به عقیده من، حالا که هاشمی‌رفسنجانی دیگر نیست و جایگاه خالی تدبیر و عقلانیت او، همگان را شوکه و نگران کرده است، وجود شخص یا مجموعه‌ای که بتواند نقش او را در عرصه سیاسی کشور ایفا کند امری ضروری است. هرچند ویژگی آیت‌الله در چهره‌ای یافت نمی‌شود که بتوان به عنوان گزینه جایگزین او نام برد، اما شاید تشکیل مجموعه‌ای دلسوز، انقلابی و معتدل بتواند جای خالی او را پر کند و حیات سیاسی را برای همه فعالان، گروه‌ها احزاب و طیف‌های سیاسی معتقد به نظام را تضمین کند.

▪️آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، مهره‌ای بود که نبودش به‌طورقطع برای کشور خسارتی بزرگ محسوب می‌شود و جای خالی تدبیراندیشی‌اش به‌ویژه در بزنگاه‌های تصمیم‌گیری سیاست خارجی، روزبه‌روز محسوس‌تر خواهد شد.

 

 

نویسنده: دکتر عبدالله رمضانزاده

منبع:روزنامه شرق

 

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار