کد خبر: 7361
تاریخ انتشار: 8 بهمن 1396 - 21:42
د.احمد نقیب زاده
موج سوم استقلال طلبی ها در نظام بین الملل در راه است که طی آن ...

 فراتاب گروه بین الملل: طی روزهای اخیر شاهد آن هستیم که ارتش ترکیه بدون دلیل قانع کننده ای به همراه تنی چند از گروههای پیرو خود به جنگ کُردها در منطقه آرام و با ثبات عفرین در شمال سوریه رفته است. این جنگ در حالی صورت می گیرد که باید تاکید کرد که دیگر نمی توان کُردها را به سکوت و تمکین از دولت های خودکامه واداشت یا از معادلات منطقه حذف کرد. آنچه اردوغان رئیس جمهور بی تدبیر ترکیه می کند نتیجه ای جز مصمم تر شدن کُردها و افزایش نقش آفرینی آنها نخواهد داشت و رابطه ای معکوس میان خواست و اراده اردوغان با اراده و مقاومت کُردها و نتیجه نهایی این درگیری وجود دارد و در حقیقت او با اقداماتش خود کاتالیزور استقلال کُردها است.

به باور بنده موج سوم استقلال ملت های بدون حاکمیت فرا رسیده و این موج سرانجام کار خود را خواهد کرد.

موج اول پس از جنگ جهانی اول به پیدایش دهها دولت جدید منجر شد که از دل آن سایکس -پیکو و دولت های مختلفی در خاورمیانه و البته در اروپا و دیگر نقاط جهان پا به عرصه وجود نهادند

اما موج دوم پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشورهای مصنوعی یوگسلاوی و چکسلواکی و امثال آنها روی داد و کشورهای مختلفی در بالکان و ... پس از سالها کشمکش و بحران، متولد شدند.

و موج سوم به استقلال کاتالونیا؛ اسکاتلند؛ فلاندرها و کُردها خواهد انجامید. بارهاگفته ام که کُردهای ایران سه هزارسال است که در کنار سایر گروههای ایرانی زندگی کرده اند و اگر ظلمی در کار نباشد سه هزارسال دیگر هم خصلت ایرانی خود را از دست نمی دهند چراکه ایران، عراق نیست که در سال 1923 بوجود آمده باشد، یوگسلاوی و چکسلواکی هم نیست که در سال 1920 بوجود آمده باشد. در نتیجه هیچ دلیلی برای واهمه از تجزیه وجود ندارد.

متحدان واقعی ایران در آینده خاورمیانه همین کُردها هستند نه عراقی ها و نه سوری ها. ایران عصر هخامنشیان را به یاد بیاورید: از سند تا مدیترانه. عراق آخرش هم مال داعش و سوریه هم آخرش مال بعثی هاست. ولی کُردها برای ایران می مانند چرا که هر جا که نوروز هست ایران عزیز هم هست.

 

دکتر احمد نقیب زاده استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
پیام
| |
2018-04-16 07:09:59
بسیار عالی
امین
| |
2018-04-16 14:33:07
عالی
آخرین اخبار