کد خبر: 12266
تاریخ انتشار: 15 شهریور 1401 - 15:24
لزوم ارتقای سواد فضای مجازی مردم در حوزه روانشناسی و ساماندهی این حوزه در فضای مجازی

فراتاب: دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در اولین همایش ملی آسیب شناسی روانی و مداخلات روانی-اجتماعی دوران کرونا به دلیل ایجاد و گسترش روانشناسی سایبری، خواستار افزایش سواد جامعه در حوزه فضای مجازی مخصوصاً در زمینه روانشناسی شده و خواستار اقدام جدی برای ساماندهی این حوزه نه توسط دولت بلکه توسط جامعه روانشناسی شد.

شروع عصر سایبر فیزیک در جهان

فیروزآبادی اظهار داشت با تحولات فناوری در سطح جهانی و رشد فضای مجازی در پی شیوع کرونا انسان وارد فضایی شده است که علاوه بر زندگی در زیست بوم فیزیکی، در زیست بوم مجازی هم زندگی می کند که از این وضعیت تعبیر به سایبر فیزیک می شود.

دیجیتالی شدن انسان

دبیر شورای عالی فضای مجازی تغییر عمیق در ساختارها، فرایندها، روابط و مفاهیم را محصول دیجیتالی شدن انسان در عصر جدید دانست و افزود از خاصیت این عصر جدید اطلاعات پایه بودن مبتنی بر ارتباطات می باشد و چون هر ارتباطی می تواند موجب تغییر مسائل روانی انسان شود این حوزه بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین وی نیازمند توجه بودن را از خاصیت های فضای مجازی دانست و گفت حضور بسیار زیاد انسان عصر جدید در فضای مجازی موجب ایجاد یک "بازنمایی از خود" توسط انسان ها شده است.

کرونا ومشروعیت فضای مجازی

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به به بحث مجازی شدن آموزش ها در دوران شیوع کرونا اظهار داشت در سطح دنیا و مخصوصا در ایران و با گسترش شبکه شاد که بیش از 26 میلیون بار نصب شده و در بعضی مواقع بیش از 12 میلیون کاربر فعال داشته است کودکان وارد فضای مجازی شده که در بلند مدت تأثیرات روانی و اخلاقی به جا خواهد گذاشت و این حضور و تأثیرات آن ماندگار خواهد بود و باید برای آن دستورالعمل داشته باشیم.

افزایش مشاهده اخبار مشاوره و روانشناسی

بوالحسن فیروزآبادی با اشاره به استقبال جامعه از کانال ها و صفحات روانشناسی در فضای مجازی در دوران کرونا افزود در این دوران با پدیده توسعه اخبار جعلی در مرکز ملی فضای مجازی روبرو بوده که بسیار نگران کننده بوده که در گاهی مواقع حتی  منجر به مرگ ده ها نفر شده است. وی به انتشار 106 هزار تکذیبیه در فضای مجازی با منشأ تلگرام و 15 هزار تکذیبیه با منشأ اینستاگرام و 300 میلیاد خبر کرونایی در سطح کشور در این ایام اشاره کرد.

گزارشگر: پرویز شاکری

نظرات
آخرین اخبار