کد خبر: 12247
تاریخ انتشار: 12 شهریور 1401 - 10:06
بررسی ازدواج ولیعهد اردن، حسین بن عبداللە دوم با رجوا السیف شهروند عربستانی

فراتاب: ازدواج حسین بن عبدالله دوم با رجوه‌ السیف شهروند عربستان سعودی محرکی جدید برای هموار کردن نزدیکی اردن و عرستان سعودی به نظر می‌رسد.

به گزارش فراتاب ولیعهد اردن، حسین بن عبدالله دوم در روز 17آگوست 2022؛ با رجوه السیف شهروند عربستانی در ریاض مراسم نامزدی خود را برگزارکردند. مراسم نامزدی در پایتخت عربستان سعودی، ریاض ودر منزل پدری رجوه السیف با حضورپادشاده اردن، ملک عبدالله دوم، ملکه رانیا و خانواده عروس برگرارگردید.

ملکه رانیا، مادر ولیعهداردن در توییتر خود شادی خود را از این ازدواج این‌گونه بیان می‌کند."فکر نمی‌کردم بتوانم این همه شادی را در قلبم نگه دارم! به شاهزاده حسین عبدالله و عروس زیبایش رجوا، تبریک می گویم."

رجوا السیف شهروند عربستان سعودی در 28 آوریل1994؛ در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی از خانواده خالد بن مساعد السیف، تاجر سعودی و عزا بنت نایف السدیری  متولد شد. رجوا السیف تحصیلات دبیرستان خودرا در عربستان سعودی و همچنین تحصیلات دانشگاهی خودرا در دانشکده معماری دانشکده سیراکیوز در نیویورک گذرانده است.

شاهزاده حسین عبدالله، ولیعهد اردن در 28ژوئن 1994؛ در امان متولدشد. شاهزاده حسین عبدالله فارغ التحصیل آکادمی نظامی سندهارست بریتانیا و همچنین دارای مدرک تاریخ بین الملل از دانشگاه جورج تاون در ایالات متحده آمریکا و دارای درجه کاپیتانی در نیروهای مسلح اردن می‌باشد، شاهزاده حسین در سال2009در حالی که 15سال سن داشت با فرمان سلطنتی رسمأ به عنوان ولیعهدی اردن منصوب گردید.

فراز و نشیب‌های روابط ریاض و امان: روابط عربستان سعودی و اردن هاشمی همواره فراز و نشیب‌های خاص خود را داشته است.

در سال 2019 اردن با میزبانی دومین نشست  مذاکرات صلح یمن، عدم حمایت خود را از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن اعلام می‌کند. همچنین اردن در زمانی که روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی وارد تنش شده بود روابط خود را با تهران حفظ نمود.

دلایل مختلفی برای به سردی گرویدن روابط ریاض و امان وجود دارد، شاید از مهم‌ترین آنها اختلاف اردن و عربستان سعودی بر سر قیمومیت اماکن مقدس در بیت‌المقدس باشد. ملک عبدالله در ماه مارس2019 اعلام کرد که بیت‌المقدس "خط قرمز" اواست و تاکید کرد هیچ‌کس نمی‌تواند اورا تحت فشار قرار دهد. در روابط منطقه‌ای نیز ریاض همواره در تلاش بوده است، که مواضع امان،در مورد بعضی از مسائل منطقه‌ای را تحت تاثیر خود قرار دهد.

 عربستان سعودی و اردن هاشمی دارای تاریخ مشترک و نزدیکی جغرافیایی و روابط استراتژیک با همدیکر می‌باشند و همین امر نیز باعث گردیده که با وجود اختلافاتی که در طول تاریخ باهم داشته‌اند،   وارد تنش های جدی باهم نشوند

قرار گرفتن اردن دریک محیط پر تلاطم و مواجه بودن این کشوربا بحران‌های متعدد از جمله چالش‌های اقتصادی در سال‌های اخیر این موضوع را برای اردن روشن کرده، که خصومت با هیچ کشوری خصوصا عربستان سعودی به نفعش نیست.

 آوریل 2021: کودتا در اردن

خانواده سلطنتی در اردن هاشمی با یک کودتا  مواجه می‌شوند.  در 4 آوریل مقامات اردن اعلام کردند که تحقیقات آن‌ها نشان از آن می‌دهد که شاهزاده حمزه، برادر ناتنی ملک عبدالله دوم با کمک دشمنان و احزاب خارجی درصدد تلاش برای بی ثبات کردن "امنیت این کشور" و بسیج شهروندان اردنی علیه دولت این کشور بوده است همین مسئله حبس خانگی شاهزاده اردنی را در پی داشت. همچنین دولت اردن در بیانیه‌هایی که بعد از این واقعه منتشر می‌کند به " نهادهای خارجی" ناشناس که در این توطئه دخیل بوده‌اند اشاره می‌کند، و هدف از این کودتا را بی ثبات کردن این کشور اعلام می‌کند. ملک عبدالله دوم در مصاحبه‌ای که در ژوئیه  با سی‌ان‌ان داشت از پاسخ به این پرسش که آیا عربستان سعودی در پرونده کودتا نقش داشته‌ است یا خیر، امتناع می‌کند.

محاکمه طراحان کودتا در اردن: مجرم شناخته شدن باسم عوض‌الله و شریف حسن‌بن‌سعید توسط دادگاهی در اردن، این دادگاه آن‌ها را به اتهام کودتا و تلاش برای به سلطنت نشاندن برادر ناتنی ملک عبدالله دوم، شاهزاده حمزه به 15سال زندان محکوم می‌کند.

یکی از محکومان پرونده کودتا در اردن باسم عوض‌الله وزیر دارایی پیشین، رئیس تشریفات دربار اردن دارای تابعیت دوگانه عربستان سعودی نیز می‌باشد.که همین امر گمانه‌زنی هایی در مورد دخالت ولیعهد عربستان سعودی، ملک سلمان را در پی داشت.  عربستان سعودی در جریان محاکمه متهمان کودتا، هرگونه دخالت در این کودتا را به صراحت رد می‌کند. یکی دیگر از دلایل گمانه‌زنی‌ها در دخالت داشتن عربستان سعودی در کودتای اردن، ارتباطات گسترده باسم عوض‌الله با بازرگانان سعودی می‌باشد

عربستان سعودی بلافاصله بعداز اعلام دولت اردن در مورد کودتای صورت گرفته در این کشور، با اردن اعلام همبستگی می‌کند. ملک سلمان، ولیعهد عربستان سعودی 4آوریل 2021؛ طی تماس تلفنی با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن بر حمایت عربستان سعودی از اردن و اقدامات ملک عبدالله برای حفظ امنیت کشورش تاکید می‌کند.

تلاش‌ها برای ارتقای روابط عربستان سعودی و اردن: 21 آوریل 2022؛ امضای قرارداد توافقنامه کمک مالی اردن با عربستان سعودی به ارزش 50 میلیون دلار، پیش از این نیز عربستان سعودی  قرارداد کمک مالی با اردن به ارزش 1.25 میلیارد دلاربرای کمک به پناهندگان سوری که اردن میزبان آن‌ها می‌باشد اعطا کرده بود.

براساس گفته‌های یوسف شمالی، سرپرست وزارت برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین‌الملل اردن طی نشست خبری بعداز امضای توافقنامه 50میلیون دلاری، اردن با عربستان سعودی اعلام کرد:  عربستان سعودی شریک استراتژیک اردن در سطوح سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می باشد. وی همچنین عنوان کرد که کمک‌های توسعە‌ای عربستان سعودی به دولت اردن، این کشور را قادر می‌سازد تا پروژه‌های توسعه‌ای خود را به اجرا درآورد و همچنین با چالش‌های اقتصادی مبارزه کند. همچنین تجارت عربستان سعودی با اردن در سال2021، ‌‌43درصد رشد را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد.

نایف‌بن‌ السدیری، سفیر عربستان سعودی در اردن نیز بعد از امضای توافقنامه فوق‌الذکر بر روابط و همکاری ریشه دار کشورش با اردن تاکید می‌کند. و همچنین اظهار می‌دارد که امان، به یک مرکز منطقه‌ای برای بازرگانان و یکی از جذاب‌ترین مکان‌های سرمایه‌گذاری در منطقه تبدیل شده است.

تقویت هرچه بیشتر روابط دوکشوردر آگوست2022؛ دیدار نایف السدیری، سفیر عربستان سعودی با مقامات بلندپایه اردنی در امان، برای تقویت هرچه بیشتر روابط مابین دوکشور، در این دیدار سفیر عربستان با فایز، رئیس پارلمان اردن دیدار می‌کند، وی همچنین در دیدار با نمایندگان پارلمان اردن عنوان کرد که عربستان سعودی خواهان ارتقای دیپلماسی پارلمانی، به عنوان یک رکن اساسی برای تقویت روابط طرفین می‌باشد.

السدیری، سفیر عربستان صعودی در اردن در جریان این دیدارها همچنین تصریح کرد که عربستان سعودی بیش از 50سال است که به دلیل محیط مناسب برای سرمایه‌گذاری در اردن، دراین کشور سرمایه‌گذاری می‌کند. 

انتشار عکس‌های نامزدی شاهزاده اردن و رجوه‌السیف در اینستاگرام توسط ملکه رانیا نشان از آن می‌دهد که خاندان سلطنتی اردن، با آغوش باز عروس و ملکه آینده اردن را پذیرا هستند. با کنکاش در خواستگاه خانوادگی ملکه آینده اردن که به قبیله سبعی برمی‌گردد، این قبیله از زمان سلطنت اولین پادشاهی عربستان سعودی، شیوخ شهر العطار در سودیر، نجد، در مرکز عربستان سعودی و از قبایل مهم در این کشور می‌باشند این ازدواج می‌تواند به کاهش تنش‌ها بین دوکشور همسایه کمک کننده باشد.  بعداز اعلام نامزدی شاهزاده اردن با شهروند عربستانی ملک سلمان، ولیعهد عربستان سعودی طی تماسی تلفنی با همتای اردنی خود به این زوج تبریک گفت و برای آنها در زندگی‌شان آرزوی موفقیت کرد، این ازدواج سلطنتی در بحبوحه زمانی که روابط عربستان و اردن پس از سال‌ها تنش و اختلاف دیدگاه‌های آنها که عمدتا برسر مسائل منطقه‌ای، و کشمکش دوکشور بر سر قیمومیت اردن بر اماکن مقدس در بیت‌المقدس و همچنین گمانه‌زنی‌ها در مورد دست داشتن عربستان سعودی در کودتای آوریل2021، اردن می‌تواند به بهبود هرچه بیشتر روابط طرفین، تاثیرگذارباشد.در ماههای بعداز کودتای نافرجام اردن، عربستان سعودی و اردن درصدد کاهش تنش‌ها و بهبود روابط و نزدیکی هرچه بیشتر با یکدیگر بوده‌اند. روی دیگر این ازدواج به احتمال زیاد می‌خواهد این موضوع را نشان دهد که مابین دوکشور اردن و عربستان سعودی، هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد، همچنین این ازدواج می‌تواند به عنوان "شروعی تازە" برای گسترش روابط طرفین قلمداد شود.

گزارش از حمیرا اسدی

نظرات
آخرین اخبار