کد خبر: 12238
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1401 - 13:27
بررسی گام‌های هیلسینکی برای پیوستن به ناتو

فراتاب: شاید کمتر مردمی مانند فنلاندی‌ها حال اوکراینی‌های درگیر جنگ با روسیه را درک کنند، چرا که آنان در سال‌هایی نه چندان دورتر از امروز تجربه تهاجم روسیه و مقابله با آن را داشتند، درست در سال 1939، جنگی که هزاران فنلاندی با شجاعتی مثال‌زدنی جان خود را برای جلوگیری از سقوط کشورشان بدست کمونیست‌های شوروی از دست دادند، اما باوجود شجاعت های فنلاندی‌ها دراین جنگ، حمله همه جانبه شوروی باعث تجزیه فنلاند گردید و شوروی بخش هایی ازخاک فنلاند را به مالکیت خود درآورد، حمله اخیر روسیه به اوکراین دوباره خاطرات جنگ روزهای نه چندان دور را برای فنلاندی‌ها زنده کرد.

بعد از گمانه‌‌زنی‌ها و اصرار کشورهای مختلف برای حل بحران موجود بین روسیه و اوکراین از طریق دیپلماسی سرانجام روسیه در24 فوریه2022، به اوکراین حمله کرد. روسیه یکی از دلایل این حمله را نزدیک شدن اوکراین به اتحادیه اروپا و اعلام این کشور برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» عنوان کند.

اما پس از این حمله دیگر کشورهای اروپایی که عضو پیمان آتلانیک شمالی «ناتو» نبودند، از حمله‌ای این چنینی دچار هراس شده‌اند. یکی از این کشورها کشور فنلاند است، فنلاند بعد از امضای قرارداد مودت با شوروی در سال 1917، برای مدت‌های مدیدی تا بعد از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توانست استقلال خود را در مقابل شوروی حفظ کند.

اما با پایان جنگ سرد فنلاند ضمن حفظ روابط دوستانه با روسیه، خود را از نفوذ چندین ساله این کشور درآورد. از جمله دلایل مهم فنلاند برای پیوستن به ناتو و مصمم شدن بر این تصمیم حمله اخیر روسیه به اوکراین می‌باشد. پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، فنلاند که با روسیه 1300 کیلومتر مرز مشترک دارد، و خاطرات تلخی از هم‌جواری با روس‌ها و حملات‌شان در ادوار مختلف تاریخ خود دارد و همچنین سیاستمدران این کشور شاهد تغییر چشمگیر افکار عمومی مردم این کشور در پیوستن به ناتو می‌باشد، همین امر باعث شد که درخواست رسمی خود را برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی پیگیری نمایند.

دلیل دیگر این تصمیم و مصمم شدن برآن ماده پنجم  پیمان «ناتو» است، براساس ماده فوق‌الذکر «طرف‌‌های حاضر در پیمان ناتو توافق می‌کنند که حمله مسلحانه به یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی، حمله علیه تمامی آنها تلقی می‌شود.» فنلاند طی سال‌های اخیر رزمایش‌های مختلفی را با سوئد با هدف دفاع از خود در برابر هرگونه حمله احتمالی از جانب روسیه برگزار کرده است، و با توجه به ترس و هراسی که همسایگان روسیه از حمله‌ای مانند حمله اوکراین دارند و با اکتفا به ماده 5 پیمان ناتو، فنلاند برای دفاع از مرزهای خود و جلوگیری از هرگونه تهاجم احتمالی خواهان عضویت هرچه سریع‌تر در پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» می‌باشد.

در همین راستا فنلاند سرانجام در 15 مه 2022 درخواست رسمی خود را مبنی بر عضویت در ناتو را از طریق سفیر خویش به رئیس پیمان  آتلانتیک شمالی «ناتو» تحویل داد، بعد از چند ماه هم مجلس سنای ایالات متحده آمریکا در3 آگوست 2022 درخواست این کشور را با 95 درصد آرا مورد حمایت قرار داد تا درخواست فنلاند برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» وارد مرحله‌ای دیگر شود.

گزارش از حمیرا اسدی - دانشجوی کارشناسی ارشد دیپلماسی وسازمانهای بین‌المللی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار