کد خبر: 12237
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1401 - 13:09
جوانان نومیدی که از خیابان تا پارلمان بدنبال ...

فراتاب: «معز» متولد یکی از محله‌های فقیرنشین بغداد است، به گفته‌ی خودش ملی‌گراست. فقر، بیکاری و هم‌سو بودن افکارش با جریان صدر، او را به تظاهرات و اشغال پارلمان عراق کشانده است. او مقتدی صدر را قدرتمندترین رهبر سیاسی عراق می‌داند، رهبری که حکمرانی‌اش به پشتوانه ده‌ها هزار معز طلعه، عراق را با بن‌بست سیاسی مواجه کرده است، معز طلعه‌هایی که کافی است رهبرشان توییت کند تا خیابان‌ها و پارلمان عراق تسخیر کنند!

پارلمان عراق پس از انتخابات مهرماه سال گذشته تشکیل شد، این پارلمان دارای ۳۲۹ کرسی است، هر جریانی که حداقل ۱۶۵ کرسی را بدست بیاورد مامور تشکیل کابینه خواهد بود.

جریان صدر که امروز بزرگترین نقش در ایجاد بحران عراق دارد با بدست آوردن ۷۳ کرسی، بیشترین کرسی پارلمان بدست آورد، در واقع پیروز انتخابات این روحانی پر نفوذ شیعه بود، اما این جریان  بر سر انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت جدید با چهارچوب هماهنگی در عراق دچار اختلاف شد، اختلافاتی کە با گذشت ۹ ماە از انتخابات پارلمان،باعث فقدان تشکیل کابینه جدید، نبود رئیس جمهور و بی ثباتی عراق شده است.

 نمایش سیاسی صدر با تسخیر خیایان‌ها

جریان صدر پس از نه ماه بن‌‌بست سیاسی بر سر تشکیل دولت جدید، به یکباره در ۱۲ ژوئن، ۷۳ نماینده‌اش را از پارلمان خارج کرد، بحرانی که انتظار می‌رفت کم کم پایان یابد، اما اکنون با تصمیم صدر، شکافش بیشتر شده است، هوادارانی که هر لحظه ممکن است با یک توییت از رهبرشان، کنترل خیابان ها را بدست بگیرند.

ائتلافی که شعارش نه غربی، نه شرقی است خواهان تشکیل دولت اکثریت‌‌‌‌ ملی و اصلاحات در شیوه  تشکیل دولت است.

جریان چهارچوب هماهنگی عراق متشکل از جریان‌های دیگر عراقی، در تاریخ ۳ ژوئیه، محمد شیاع السودانی بە عنوان نخست وزیر عراق معرفی کرد، این کافی بود تا ائتلاف مقتدی صدر، نبرد سیاسی به خیابان‌های بغداد بکشاند و اعتراضش را با فراخواندن هوادارانش به خیابان‌ها، به انتخاب محمد شیاع السودانی به عنوان نخست وزیر اعتراض کند، اعتراضی که با فتح خیابان‌ها و منطقه سبز بغداد و اشغال دور از انتظار پارلمان عراق در۲۷ ژوئیه همراه بود.

این جنبش کە پایگاە‌های قدرتمند آن مردم هستند تنها چند روز پس از اشغال پارلمان، بار دیگر در ۳۰ ژوئیە نیز، هوادارانش پارلمان عراق را برای دومین بار متوالی اشغال کردند، یاد آورتحصن طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین در شیش ژانویه ۲۰۲۱ در ساختمان کنگره ایالت متحده آمریکا شدند.

 صدر چه می‌خواهد؟

پس از آنکه ۷۳ نماینده جنبش صدر استعفاد کردند، این جریان قدرت سیاسی خود در پارلمان را از دست داد، بیشتر به بازوی قدرتش یعنی اجتماع مردم روی آورد، به واسطه این قدرت اجتماعی، خواستار منحل کردن مجلس، برگزاری انتخابات زود هنگام و اصلاحاتی در قانون اساسی این کشور شد، همچنین رهبر این جریان، خواستار تشکیل دولت اکثریت ملی بدون حضور سیاستمداران حاضر در حکومت الان عراق است.

صدر که در تحقق دولت اکثریت ملی ناکام مانده است بخشی از این ناکامی، منوط به  شورای عالی قضایی می‌داند انحلال این سازمان از خواسته های اصلی او است.

 مواضع جریان‌های سیاسی عراق

با اینکه در بیانیه نشست روز چهارشنبه ۲۶ مرداد، گروه های سیاسی عراق، تاکید بر انتخابات زود هنگام شده است اما چهارچوب هماهنگی چندان موافق این خواستار نیست، جریان الصادقون نیز با برگزاری انتخابات زود هنگام در شرایط فعلی مخالفت کرده است.

جریان‌های شیعه مخالف صدر نیز از تشکیل دولت اکثریت ملی توسط جریان صدر، استدلال حذف شیعه از صحنه سیاسی عراق را متصور می‌شوند.

ادامه اختلاف کُردها

اما حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی از احزاب کُردی عراق نیز، بر سر پست ریاست جمهوری عراق که مطلق به کردها است باهم اختلاف دارند موضع چندان مشخصی در قبال خواسته های جنبش صدر ندارند، حزب دموکرات کردستان در ابتدا با برگزاری انتخابات زود هنگام که خواسته‌ی جریان صدر است موافقت کرد اما امین نجار از اعضای رهبری این حزب روز سه شنبه ۲۵ مرداد اعلام  کرد، این حزب طرف هیچ یک از جریان‌های شیعه عراق نخواهد گرفت، اما جریان کردی دیگر اقلیم کردستان، اتحادیه میهنی اعلام کرد این حزب با برگزاری انتخابات زود هنگام و اصلاح قانون اساسی عراق مخالف است، از مواضع چهارچوب هماهنگی عراق حمایت می‌کنیم.

معز 31 ساله، بر صندلی رئیس پارلمان تکیه کرده است، خسته است نگاهی حسرت‌بار به در و دیوار شیک پارلمان می‌کند در فکر فرو می‌رود با آهنگی که پسر عمویش رفعت در کنارش می‌خواند به خودش می آید. سلفی‌ای بە یادگار از خودش می‌گیرد فوری آن را در توییتر، شبکه اجتماعی مورد علاقە‌اش توییت می کند، تا فاسدان برانداز نشوند، ما همچنان اینجا هستیم.

گزارش از علی قادری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار