وقتی یک افسانه با اراده‌ای بزرگ به واقعیت تبدیل می‌شود! | فراتاب
کد خبر: 12229
تاریخ انتشار: 4 شهریور 1401 - 15:04
زندگی‌نامه ماسو تاتسو اویاما موسس سبک کیوکوشین کای قدرت‌مندترین رزمی‌کار جهان در یک نگاه

فراتاب: در ۱۵ سالگی پدرش او را به ژاپن فرستاد تا در موسسه هواپيمایی جوانان ياماناشی به تعليم بپردازد. در ژاپن نامش را به نام خانواده‌ای که سرپرستی او را پذیرفته بودند، تغییر داد. استاد «يونگ آی چوی بیدال» كه بعدها «ماسو تاتسو اوياما» نام گرفت، در ۲۷ جولای ۱۹۲۳ در كره جنوبی چشم به جهان گشود. او در نه سالگی ورزش رزمی کمپو را زیر نظر آقای كه در مزرعه پدرش كار مي‌كرد، آغاز نمود. وی در خواندن کتاب بسیار علاقه داشت و به مطالعه در زمینه بزرگانی نظیر بيسمارک صدراعظم آلمان و سامورائی افسانه‌ای مياموتو موساشی می‌پرداخت. این دو نفر در زندگی اوياما تأثیر بسیاری داشته و زندگی آنها، الگویی برای وی به‌شمار می‌رفت.

او مبتكر سبک كيوكوشين کاراته است؛ كيوكوشين یک سبک غيرکنترلی می‌‌باشد كه در آن، ضربات دست يا پا کنترل نمی‌شوند، بلکه به هدف اصابت می‌‌كنند. تکنیک‌های پا گسترش یافته و به تنفس صحیح توجه زیادی شده است.

او در ژاپن به فراگیری شوتوكان، زیر نظر استاد گیچین فوناكوشی (Gichin Funakoshi) كه از پیشگامان كاراته بود پرداخت و در هجده سالگی، دان دو كاراته را اخذ نمود. سپس به یادگیری سبک گوجوریو زیر نظر يک استاد كره‌ای به نام نی ‌چو (Nei-Chu) پرداخت. او از اساتید به‌ نام و شاگرد استاد گوگن ياماگوچی (Gogen Yamaguchi) بود. استاد «نی ‌چو» همراه با آموختن فنون رزمی در رشد شخصیت و تعالی معنوی اوياما، نقش زیادی داشت. استاد نی ‌چو او را راهنمائی كرد كه خلوت گزیده و به تربیت جسم و روح خود بپردازد. بنابراین در سال 1948 برای مدت 18 ماه به کوهستان مينوبو (Minobu) كه محل تمرین استاد موساشی در قرون گذشته بود، می‌رود. وی فقط كتاب‌ها و مقداری لوازم شخصی با خود برداشته و در كلبه‌ای در دل کوه اقامت می‌نمايد و تنها در آنجا به تمرینات جسمی و ذهنی ذن و مديتيشن می‌پردازد.

ماسوتاتسو اویاما درسال 1948 تصمیم می‌گیرد زندگی خود را وقف کاراته نماید.

اوياما پس از كسب مهارت‌های لازم، از کوهستان بازگشته و در اولین مسابقات قهرمانی ژاپن كه پس از جنگ جهانی دوم برگذار شد، شرکت نموده و قهرمان شد. اما او هنوز جوان بود و به این موفقيت‌ها قانع نشد و فكر می ‌كرد كه هنوز توانایی‌های زیادی در او وجود دارند كه شکوفا نشده‌‌اند. بنابراین برای يک سال دیگر به کوهستان بازگشته و تمرینات طاقت‌فرسای خود را به مدت پانزده ساعت در روز، آغاز نمود. سپس تصمیم به مبارزه دست‌خالی مرگ با زندگی با گاوهای خشمگین می‌‌گيرد. در این مدت با 52 گاو مبارزه می‌‌كند كه 3 گاو را تنها با وارد کردن يک ضربه به پیشانی، درجا کشته و شاخ 49 گاو دیگر را می‌‌شكند!

سوسای اویاما در شناساندن هنرهای رزمی مشرق زمین به جهان نقش به‌سزائی داشت.

هیچ مبارزه‌ای بیش از 3 دقیقه طول نکشیده و اغلب در چند ثانیه حریف ناک ‌دان می ‌شد. شگرد مبارزاتی او بسیار ساده بود. اگر به حریف  نزدیک می‌‌شد، كار تمام بود. وقتی ضربه‌ای به کسی می‌زد، اگر دفاع می‌‌كرد، دستش می‌شكست و اگر دفاع نمی‌‌كرد، دنده‌اش. او به دست خدا ملقب بود كه برگرفته از يک افسانه ژاپنی كه ضربات مرگ‌ باری داشت، می ‌باشد.

سوسای اویاما در ۲۶ آوریل ۱۹۹۴ در سن ۷۱ سالی درگذشت.

گزارش از سهیلا خالدیان

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار