کد خبر: 12222
تاریخ انتشار: 2 شهریور 1401 - 12:49
یکصد سال پیش از امروز نخستین بار زنان روستای کاکو سفلی به قالی‌بافی کُردی روی آوردند.

فراتاب: در سال 1400 روستای کاکو سفلی از توابع دهگلان، از طرف سازمان میراث فرهنگی به عنوان «روستای ملی گلیم‌بافی» انتخاب شد. در گزارش پیش‌رو به قالی‌بافی و گلیم‌بافی زنان روستای کاکو سفلی از توابع شهرستان دهگلان اختصاص پیدا کرده است و ضمن یک بررسی تاریخی از فراز و نشیب‌های صنعت قالی‌بافی کُردی و گلیم‌بافی و شرایط فعلی آنان اشاره خواهد شد.

 

زمانی که زنان وارد عرصه شدند!

شروع به کار قالی بافی زنان کاکو سفلئ بە طور تقریبی بە صد سال قبل یا بیشتر برمی‌گردد در آن زمان زنان برای استفاده‌ی شخصی و نیاز خانواده به قالی‌بافی و مخصوصا «قالی کُردی» روی آوردند و نخ آن را از پشم گوسفندان تهیه می‌کردند. از زنان پیشکسوت در این زمینه می‌توان به خانم‌ها «چینی عزتی»، «گل‌خاس عزتی»، «طلا عزتی» و «تهمینه عزتی» اشارە کرد.

 

گلیم‌بافی جایگزین قالی‌بافی

در سال 1380 زمانی که فرش ماشینی باب شده بود، مردم نیاز خود را با خرید فرش‌های ماشینی تامین می‌کردند و دیگر نیازی به قالی‌بافی احساس نکردند، بنابراین قالی‌بافی جای خود را به گلیم‌بافی داد. زنان این‌بار نه برای استفاده‌ی شخصی که برای تامین نیاز مالی و با رویکردی اقتصادی شروع به گلیم‌بافی کردند.

 

 اوج کار زنان کاکوسفلی

اوج گلیم‌بافی در کاکو سفلی به سال 1398 برمی‌گردد زیرا در آن سال 20 خانوادە مشغول بە کار گلیم‌بافی بودەاند، اما بنا بە دلایلی در سال 1400 کم‌کار شدەاند و در حال حاضر تنها پنج زن از زنان کاکو مشغول به گلیم‌بافی هستند. خانم «آمنه عزتی» یکی از فعالان گلیم‌بافی در روستا از دلایل کم شدن حجم کار و تعداد بافنده می‌گوید: زنان به علت طولانی بودن مسیر روستا تا شهر و نبود دسترسی به بازار برای خرید نخ و وسایل مورد نیاز و همچنین وجود دلالان و واسطه‌گران که باعث شده تا گلیم‌ها با قیمت بسیار پایین‌تر فروخته شده و سودی به زنان بافنده نرسد دست از کار کشیده و دار قالی را کنار گذاشته و مشغول کارهای دامداری و کشاورزی شده‌اند.

 

انتخاب کاکو سفلی به عنوان روستای ملی گلیم

درسال 1400 سازمان میراث فرهنگی روستای کاکو سفلی را به عنوان روستای ملی گلیم‌بافی ایران انتخاب کرد و لوحی را تحت این عنوان به دهیار روستا «اژدر عزتی» اعطا کرد.

 

 تاسیس کارگاه گلیم‌بافی

امسال یعنی 1401، به پیشنهاد ریاست میراث فرهنگی دهگلان  و همکاری دهیار و شورای روستای کاکو سفلی تاسیس کارگاه گلیم‌بافی و بازار فروش در دست اجرا است که با اجرایی شدن این طرح، بسیاری از زنان کاکو می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند و دیگر نگران دلالان نباشند و کارهای‌شان را مستقیم و به قیمتی مناسب‌تر به فروش برسانند.

 

گزارش از شیلان نوری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار