جنبش نسل‌نو حرکت بر مدار اعتراض | فراتاب
کد خبر: 12221
تاریخ انتشار: 2 شهریور 1401 - 12:15
جنبش نسل نو حزبی سیاسی در اقلیم کردستان عراق است که در کمتر از 5 سال به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته است!

فراتاب: جنبش نسل نو یکی از احزاب نوپدید کردستان عراق به شمار می‌رود. نسل نو در سال 2017 تشکیل شد.  شاسوار عبدالواحد، ریاست این حزب را بر عهده دارد. این تاجر معروف 42 ساله و متولد سلیمانیه، مالک گروه رسانه‌ای نالیا و کانال تلویزیونی ان‌آرتی است.

 نسل نو در پارلمان

نسل نو، در سال 2018 در انتخابات مجلس عراق، موفق به کسب 4 کرسی شد. این رویداد یک پیروزی بزرگ برای حزبی تازه تاسیس به شمار می‌رفت. این حزب در انتخابات پارلمان کردستان در نوامبر 2018، نیز 4 کرسی را به دست آورد. در انتخابات مجلس عراق در اکتبر سال 2021، هم در کمال تعجب جنبش نسل نو، 9 کرسی پارلمان عراق را تصاحب کرد در حالیکه حزب گوران دیگر حزب مطرح اوپوزییسیون نتوانست حتی 1 کرسی را بدست بیاورد!

 

مواضع جنبش نسل نو

مهم‌ترین علت شکل‌گیری این جنبش، مخالفت با همه‌پرسی استقلال کردستان با شعار «الان نه» بود. رهبران این حزب، از شیوه حکمرانی در کردستان عراق ناراضی هستند. شاسوار عبدالوحد می‌گوید: مشکل کردستان عراق، حاکمیت خاندان بارزانی و طالبانی است و این دو خاندان باید از حاکمیت کردستان کنار گذاشته شوند. رهبران حزب با هرگونه ائتلاف با دو حزب اصلی کردستان، مخالف هستند.

 

فساد گسترده، سرکوب، فقدان نیروی نظامی واحد، اداره دوگانه حکومت، عدم چرخش نخبگان، ترجیح منافع شخصی و حزبی، تقلب در انتخابات، مشکلات آب و برق و ...، بخشی از ادعاهایی است که جنبش نسل نو آن را به دو حزب حاکم در اقلیم کردستان عراق نسبت می‌دهد.

 

نسل نو در خیابان

اعتراضات خیابانی مهم‌ترین ابزار اعلام نظر جنبش نسل نو است. در دسامبر 2017، تظاهرات فراگیری در اعتراض به فساد و وضعیت اقتصادی در کردستان عراق رخ داد. در بازه زمانی سال 2017 تاکنون تمام حرکات اعتراض آمیز مردم با حمایت این جنبش همراه بوده است. دفتر شبکه تلویزیونی ان‌آرتی بارها از سوی مخالفام هدف حمله و آتش سوزی قرار گرفته است. در دسامبر 2020 تظاهرات ضد دولتی در سلیمانیه صورت گرفت که چندین کشته و مجروح بر جای گذاشت. معترضان خواهان استعفای دولت بودند. در ماه جاری، همزمان با اعتراضات خیابانی هواداران مقتدی صدر، رهبران نسل نو خواستار برگزاری تظاهرات سراسری در اقلیم کردستان عراق شدند. رییس فراکسیون نسل نو در پارلمان عراق خواستار ورود مردم به پارلمان کردستان شد. حکومت برای پیشگیری از شکل‌گیری اعتراضات، چندین تن از اعضای این حزب را بازداشت کرد.

نویسنده مهدی یحیی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار